Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş
grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve
yapılan analizde yorumlayıcı bir bakış açısı işe koşulmuştur. Sosyal beceri öğretimi ile yapılan araştırmaların
genel amacı normal gelişim gösteren akranlarla nitelikli etkileşim kurma becerilerini artırmadır. Bu nedenle
grup öğretimi ayrı bir önem taşımaktadır Ne var ki grup müdahalesiyle sosyal beceri öğretimi çalışmaları
oldukça sınırlı sayıdadır. Araştırmaya yönelik olarak 20 makaleye ulaşılmıştır. Bu araştırmalar, 29’u normal
gelişim gösteren 350’si ise, OSB yelpazesinin farklı tanılarını alan toplam 379 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmalarda grupla sosyal beceri öğretimi kapsamında farklı öğretim yöntemleri kullanılmış ve etkililiği
sınanmıştır. Ulaşılan ve incelenen çalışmalarda, öğretim sırasında yaşanan bazı sınırlılıklar belirtilmiş
olmasına rağmen, grupla öğretimin yüksek oranda etkili olduğunu ortaya konulmuştur.
Çalışmaların yarıya yakınında genelleme ve izleme verileri toplanmıştır. Çalışmalarda gözlemcilerarası ve
uygulama güvenirliği çalışmaları yapılma oranı da oldukça düşüktür.
Öğretim sırasında yaşanılan sınırlılıklar araştırma sayısı arttıkça ve deneyimlere bağlı olarak çözüm
önerileri üretildikçe aşılabilecektir ve öğretimin sistematik olarak uygulanabilirliği daha da artacaktır. Grupla
sosyal beceri öğretimi yapılırken genelleme ve izleme çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Daha çok sayıda
çalışmada farklı yöntemlerle sosyal geçerlik verileri toplanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 16 Issue: 01 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.