Review
BibTex RIS Cite

ETKİLEŞİM KAVRAMI VE ETKİLEŞİMLİ İNFOGRAFİKTE TASARIM GELİŞTİRME SÜRECİ

Year 2022, Volume: 12 Issue: 1, 315 - 330, 22.06.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133914

Abstract

Etkileşimli medya ortamlarında, kullanıcılar ve nesneler arasında bir etkileşim meydana gelirken bir
iletişim de oluşmaktadır. Bunun sonucunda etkileşim, bir iletişim vazifesi görmekte ve iletişimin var olduğu alanda
tasarımda etkileşimle bağlantılı bir ilişki içerisine girmektedir. Bilgisayar ve iletişim teknolojilerinde meydana
gelen yenilikler etkileşim kavramının çalışma alanının genişleyerek, hayatın merkezine ilerleyip yaygınlaşmasına
sebep olmuş ve bu durum, bu kavramın farklı başlıklar altında ele alınmasını sağlamıştır. Bu başlıklardan bir
tanesi olan etkileşimli infografik, kullanıcıya fazla bilginin sunulması imkanını sağlayan ve aynı zamanda onlara
veri üzerinde kontrol imkanı sunarak, kendilerine sunulan bilgiyi hızlı anlayabilmelerini amaçlayan ortamlardır.
Kurulan etkileşimin sağlıklı ve anlaşılır bir biçimde kurgulanmasında tasarım süreci, hedef kitlenin algı düzeyine
göre işlevsel bir çalışma ortaya koyulması açısından önemlidir. Bu süreçle birlikte tasarımın oluşturulmasında
kullanılan gestalt ilkeleri, kullanıcıların tasarım ortamındaki farklı elemanları birbirleri ile ilişkilendirebildikleri
etkili ve verimli bir tasarım ortamı oluşturulabilmesinde önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada öncelikle
etkileşim tasarımında gestalt algı ilkeleri ve tasarım geliştirme süreci üzerinde durulmuş ve ele alınan etkileşimli
infografik uygulamalar, bu ilkeler ve etkileşim tasarım süreci ışığında değerlendirilmiştir. Etkileşimli infografikte
tasarım geliştirme sürecinin ve gestalt algı ilkelerinin önemini ortaya koymak amaçlanmıştır, bu noktada
çalışmanın literatüre katkıda bulunacağı düşünülmektedir.

References

  • • Akoğlu, C. (2009). Etkileşim Tasarımının Bilgi İletişim Teknolojileri Gömülü Ürünlerin Tasarımı ve Geliştirme Sürecindeki Rolü. İstanbul: İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • • Atiker, B. (2020). Etkileşim Tasarımında Yeni Paradigmalar . B.A.Aytekin içinde, Temel Tasarım Kavramlarını Disiplinlerarası Okumak 3 (s. 127-158). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • • Becer, E. (2019). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Yayınevi.
  • • Bulduk, B. (2015). Etkileşimli Medya Ve Öğretim Ortamlarında Tasarım Geliştirme Süreci. STD, 47-63.
  • • Crawford, C. (2003). The Art of Interactive Design. San Francisco: No Strach Press.
  • • Çuhadar, C. (2014). Çoklu Ortam Uygulamalarında Kullanıcı Denetimi. Ö. Dursun, & F. Odabaşı içinde, Çoklu Ortam Tasarımı (s. 123-138). Ankara: Pegem Akademi.
  • • Erişti, S. (2020). Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • • Erişti, S., Uluuysal, B., & Dindar, M. (2013). Görsel Algı Kuramlarına Dayalı Etkileşimli Bir Öğretim Ortamı Tasarımı . Anadolu Journal of Educational Science International, 47-66.
  • • Graham, L. (2008). Gestalt Theory in Interactive Media Design. Journal of Humanities & Social Sciences, 2(1), 1-12.
  • • Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). Infographics:The Power of Visual Storytelling. Canada: John Wiley & Sons, Inc.
  • • Liu, Y., & Shrum, L. (2002). What Is Interactivity And Is It Always Such A Good Thing? Journal of Advertising, 53-64.
  • • Lupton, E. (2011). Graphic Design Thinking:Beyond Brainstorming. New York: Princeton Architectural Press.
  • • Norman, D. (2013). The Design of Everyday Things. ABD: Basic Books.
  • • Palilonis, J. (2006). A Practical Guide to Graphics Reporting / Information Graphics for Print, Web & Broadcast. United States of America: Elsevier Inc.
  • • Preece, J., Sharp, H., & Rogers, Y. (2019). Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction. United States Of America: John Wiley&Sons,Inc.
  • • Saffer, D. (2010). Designing for Interaction. United States of America: New Riders.
  • • Smith-Gratto, K., & Fisher, M. M. (1999). Gestalt Theory:A Foundation for Instructional Screen Design. J.Educational Technology Systems, 361-371.
  • • Sricharoen, W. V., & Sricharoen, N. (2015). How Infographic Should Be Evaluated? 7th International Conference on Information Technology, (s. 558-564). Jordan.
  • • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • • Verplank, B. (2007). Interaction Design Paradigms. B. Moggridge içinde, Designing Interactions (s. 151-160). Spain: Massachusetts Institute of Technology .
  • • Weber, W. (2017). Interactive Information Graphics. In A. Black, P. Luna, O. Lund, & S. Walker, Information Design:Research and Practice. Newyork: Routhledge.
  • • Zwinger, S., Langer, J., & Zeiller, M. (2017). Acceptance and Usability of Interactive Infographics in Online Newspapers. 21st International Conference Information Visualisation (pp. 176-181). London : IEEE.

INTERACTIVE CONCEPT AND DESIGN DEVELOPMENT PROCESS IN INTERACTIVE INFOGRAPHICS

Year 2022, Volume: 12 Issue: 1, 315 - 330, 22.06.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133914

Abstract

In interactive media environments, while an interaction occurs between users and objects, a
communication also occurs. As a result, interaction acts as a communication and enters into a relationship
related to interaction in design in the area where communication exists. Innovations in computer and
communication technologies have caused the concept of interaction to expand and spread to the center
of life, and this has enabled this concept to be discussed under different headings. Interactive infographics,
one of these titles, are environments that provide the user with the opportunity to present more information
and at the same time provide them with control over the data, aiming to quickly understand the information
presented to them. The design process is important in constructing the interaction in a healthy and
understandable way, in terms of revealing a functional study according to the perception level of the target
audience. Along with this process, the gestalt principles used in the creation of the design play an important
role in creating an effective and efficient design environment where users can associate different elements
in the design environment with each other. In this study, first of all, gestalt perception principles and design
development process in interaction design were emphasized and the interactive infographic applications
discussed were evaluated in the light of these principles and interaction design process. It is aimed to
reveal the importance of the design development process and gestalt perception principles in interactive
infographics, at this point, it is thought that the study will contribute to the literature.

References

  • • Akoğlu, C. (2009). Etkileşim Tasarımının Bilgi İletişim Teknolojileri Gömülü Ürünlerin Tasarımı ve Geliştirme Sürecindeki Rolü. İstanbul: İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi.
  • • Atiker, B. (2020). Etkileşim Tasarımında Yeni Paradigmalar . B.A.Aytekin içinde, Temel Tasarım Kavramlarını Disiplinlerarası Okumak 3 (s. 127-158). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • • Becer, E. (2019). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Yayınevi.
  • • Bulduk, B. (2015). Etkileşimli Medya Ve Öğretim Ortamlarında Tasarım Geliştirme Süreci. STD, 47-63.
  • • Crawford, C. (2003). The Art of Interactive Design. San Francisco: No Strach Press.
  • • Çuhadar, C. (2014). Çoklu Ortam Uygulamalarında Kullanıcı Denetimi. Ö. Dursun, & F. Odabaşı içinde, Çoklu Ortam Tasarımı (s. 123-138). Ankara: Pegem Akademi.
  • • Erişti, S. (2020). Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • • Erişti, S., Uluuysal, B., & Dindar, M. (2013). Görsel Algı Kuramlarına Dayalı Etkileşimli Bir Öğretim Ortamı Tasarımı . Anadolu Journal of Educational Science International, 47-66.
  • • Graham, L. (2008). Gestalt Theory in Interactive Media Design. Journal of Humanities & Social Sciences, 2(1), 1-12.
  • • Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. (2012). Infographics:The Power of Visual Storytelling. Canada: John Wiley & Sons, Inc.
  • • Liu, Y., & Shrum, L. (2002). What Is Interactivity And Is It Always Such A Good Thing? Journal of Advertising, 53-64.
  • • Lupton, E. (2011). Graphic Design Thinking:Beyond Brainstorming. New York: Princeton Architectural Press.
  • • Norman, D. (2013). The Design of Everyday Things. ABD: Basic Books.
  • • Palilonis, J. (2006). A Practical Guide to Graphics Reporting / Information Graphics for Print, Web & Broadcast. United States of America: Elsevier Inc.
  • • Preece, J., Sharp, H., & Rogers, Y. (2019). Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction. United States Of America: John Wiley&Sons,Inc.
  • • Saffer, D. (2010). Designing for Interaction. United States of America: New Riders.
  • • Smith-Gratto, K., & Fisher, M. M. (1999). Gestalt Theory:A Foundation for Instructional Screen Design. J.Educational Technology Systems, 361-371.
  • • Sricharoen, W. V., & Sricharoen, N. (2015). How Infographic Should Be Evaluated? 7th International Conference on Information Technology, (s. 558-564). Jordan.
  • • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • • Verplank, B. (2007). Interaction Design Paradigms. B. Moggridge içinde, Designing Interactions (s. 151-160). Spain: Massachusetts Institute of Technology .
  • • Weber, W. (2017). Interactive Information Graphics. In A. Black, P. Luna, O. Lund, & S. Walker, Information Design:Research and Practice. Newyork: Routhledge.
  • • Zwinger, S., Langer, J., & Zeiller, M. (2017). Acceptance and Usability of Interactive Infographics in Online Newspapers. 21st International Conference Information Visualisation (pp. 176-181). London : IEEE.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Sezer 0000-0002-2117-7820

Mehmet Emin Kahraman 0000-0002-2089-3067

Publication Date June 22, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Sezer, A., & Kahraman, M. E. (2022). ETKİLEŞİM KAVRAMI VE ETKİLEŞİMLİ İNFOGRAFİKTE TASARIM GELİŞTİRME SÜRECİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 12(1), 315-330. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1133914