Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİCİLERİN İNTERNET BAĞIMLILIĞININ SOSYAL MEDYA REKLAMLARINA YÖNELİK GENEL ALGI ve TUTUMLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2017, Issue: 29, 287 - 310, 31.12.2017

Abstract

İnternet bağımlılığı, internetin aşırı, kontrol dışı ve zararlı kullanımını ifade eden bir terimdir. Toplum için büyük bir sorun haline gelmesine rağmen, firmalar açısından bakıldığında internet ve sosyal medya bilgi paylaşımı için oldukça etkili bir ortamdır. Bu çalışmanın amacı, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin sosyal medya reklamlarına yönelik genel algı ve tutumları üzerindeki etkisini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Online anket aracılığıyla toplam 405 öğrencinin katılımı sağlanarak elde edilen veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Karşılaştırma yapılmak istenen iki üniversitede genel olarak aynı sonuçlar çıkmıştır. Her iki üniversite için sosyal medya reklamlarının bilgi verici olup olmadığına, toplumun ve gençliğin değerlerini deforme edip etmediğine yönelik algıların sosyal medya reklamlarına yönelik tutum üzerinde pozitif etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Manas Üniversitesi öğrencilerinin internet bağımlılığının sosyal izolasyon boyutunun sosyal medya reklamlarına yönelik tutum üzerinde pozitif etkisinin olduğu, ancak Selçuk Üniversitesi öğrencileri için ise söz konusu boyutun herhangi bir etkisinin olmadığı görülmüştür.

References

  • Akgül, Aziz ve Çevik, Osman. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset, Ankara.
  • Akin, Ahmet ve İskender, Murat. (2011). Internet Addiction and Depression, Anxiety and Stress. International Online Journal of EducationalSciences, 3(1), 138-148.
  • Akin, Murat. (2017). A Research on the Impacts of the Young People’sInternet Addiction Levels and Their Social Media Preferences. International Review of Management and Marketing, 7(2), 256-262.
  • Aktaş, Hasret. (2010). İnternet Reklam Türlerinde Uygulayıcılardan Kaynaklanan Sorunlar Ve Bir Sınıflandırma Önerisi. Selçuk İletişim, (6)3, 147-166.
  • Bajpai, Vivek, Pandey, Sanjay ve Shriwas, Shweta. (2012). Social Media Marketing: Strategies and Its Impact. International Journal of Social Science&Interdisciplinary Research, 1(7), 214-223.
  • Başer, Ayşegül. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri, Kullanım Ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Çokluk, Ömay, Şekercioğlu, Güçlü ve Büyüköztürk, Şener. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli SPSS ve LİSREL Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara. Goldberg, Ivan. (1996). Internet Addiction Disorder. http://users.rider.edu/~suler/psycyber/supportgp.html, Erişim Tarihi: 02.11.2017
  • Günüç, Selim ve Kayri, Murat. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili Ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220- 232.
  • Hajli, Nick M. (2014). A Study Of The Impact Of Social Media On Consumers. International Journal Of Market Research, 56(3), 387-404. Haida, Amilia ve Rahim, Hardy L. (2015). Social Media Advertising Value: A Study on Consumer’s Perception. International Academic Research Journal of Business andTechnology, 1(1), 1-8.
  • Kandell, Jonathan J. (1998). Internet Addiction on Campus: The Vulnerability of College Students. Cyber Psychology and Behavior, 1(1), 11-17.
  • Kazançoğlu, İpek, Üstündağlı, Elif ve Baybars, Miray. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satınalma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies, 4(8), 159-182.
  • Kutlu, Mustafa vd. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe Uyarlanması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 69-76.
  • Otugo, Nkiru E.,Uzuegbunam, Chikezie E. Ve Obikeze, Chinedu O. (2015). Social Media Advertising/Marketing: A Study of Awareness, Attitude and Responsiveness by Nigerian Youths. International Conference on Communication, Media, Technologyand Design, 435-451.
  • Patwardhan, Padmini ve Yang, Jin. (2014). Internet Dependency Relations and Online Consumer Behavior. Journal of Interactive Advertising, 3(2), 57-69.
  • Shaw, Martha ve Black, Donald W. (2008). Internet Addiction: Definition, Assessment, Epidemiology and Clinical Management. CNS Drugs, 22(5), 353-365.
  • Stone, Brad. (2010). Ads Posted on Facebook Strike Some as Off-Key. http://www.nytimes.com/2010/03/04/technology/04facebook.html, Erişim Tarihi: 02.11.2017.
  • Trusov, Michael, Bucklin, Randolph E. Ve Pauwels, Koen. (2009). Effects of Word-of-Mouth Versus Traditional Marketing: Findings from an Internet Social Networking Site. Journal of Marketing, 73(22), 90– 102.
  • Uddin, Md. Sahab vd. (2016). Internet Addiction Disorder and Its Pathogenicity to Psychological Distress and Depression Among University Students: A Cross-Sectional Pilot Study in Bangladesh. Psychology, 7, 1126-1137.
  • Uğur, Uğur ve Sayılı, Murat. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanım Alışkanlıklarının Viral Pazarlama Kapsamında Değerlendirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi’nde Bir Araştırma. The Journal of International SocialResearch, 9(44), 1241-1249.
  • Vural, Beril A. ve Bat, Mikail. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of YasarUniversity, 20(5), 3348‐3382.
  • Wallace, Patricia. (2014). Internet Addiction Disorder And Youth. EMBO reports, 15(1), 12-26.
  • Wang, Ying vd. (2009). Examining Beliefs And Attitudes Toward Online Advertising Among Chinese Consumers. Direct Marketing: An International Journal, 3(1), 52-66.
  • Wolin, Lori D., Korgaonkar, Pradeep ve Lund, Daulatram. (2002). Beliefs, Attitudes And Behaviour Towards: Web Advertising. International Journal of Advertising: The Review of Marketing Communications, 21(1), 87-113.
  • Young, Kimberly S. (1998). Internet Addiction: The Emergence Of A New Clinical Disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
  • Young, Kimberly S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-4
Year 2017, Issue: 29, 287 - 310, 31.12.2017

Abstract

References

  • Akgül, Aziz ve Çevik, Osman. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset, Ankara.
  • Akin, Ahmet ve İskender, Murat. (2011). Internet Addiction and Depression, Anxiety and Stress. International Online Journal of EducationalSciences, 3(1), 138-148.
  • Akin, Murat. (2017). A Research on the Impacts of the Young People’sInternet Addiction Levels and Their Social Media Preferences. International Review of Management and Marketing, 7(2), 256-262.
  • Aktaş, Hasret. (2010). İnternet Reklam Türlerinde Uygulayıcılardan Kaynaklanan Sorunlar Ve Bir Sınıflandırma Önerisi. Selçuk İletişim, (6)3, 147-166.
  • Bajpai, Vivek, Pandey, Sanjay ve Shriwas, Shweta. (2012). Social Media Marketing: Strategies and Its Impact. International Journal of Social Science&Interdisciplinary Research, 1(7), 214-223.
  • Başer, Ayşegül. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri, Kullanım Ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Çokluk, Ömay, Şekercioğlu, Güçlü ve Büyüköztürk, Şener. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli SPSS ve LİSREL Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara. Goldberg, Ivan. (1996). Internet Addiction Disorder. http://users.rider.edu/~suler/psycyber/supportgp.html, Erişim Tarihi: 02.11.2017
  • Günüç, Selim ve Kayri, Murat. (2010). Türkiye’de İnternet Bağımlılık Profili Ve İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 220- 232.
  • Hajli, Nick M. (2014). A Study Of The Impact Of Social Media On Consumers. International Journal Of Market Research, 56(3), 387-404. Haida, Amilia ve Rahim, Hardy L. (2015). Social Media Advertising Value: A Study on Consumer’s Perception. International Academic Research Journal of Business andTechnology, 1(1), 1-8.
  • Kandell, Jonathan J. (1998). Internet Addiction on Campus: The Vulnerability of College Students. Cyber Psychology and Behavior, 1(1), 11-17.
  • Kazançoğlu, İpek, Üstündağlı, Elif ve Baybars, Miray. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satınalma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. International Journal of Economic and Administrative Studies, 4(8), 159-182.
  • Kutlu, Mustafa vd. (2016). Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formunun Türkçe Uyarlanması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 69-76.
  • Otugo, Nkiru E.,Uzuegbunam, Chikezie E. Ve Obikeze, Chinedu O. (2015). Social Media Advertising/Marketing: A Study of Awareness, Attitude and Responsiveness by Nigerian Youths. International Conference on Communication, Media, Technologyand Design, 435-451.
  • Patwardhan, Padmini ve Yang, Jin. (2014). Internet Dependency Relations and Online Consumer Behavior. Journal of Interactive Advertising, 3(2), 57-69.
  • Shaw, Martha ve Black, Donald W. (2008). Internet Addiction: Definition, Assessment, Epidemiology and Clinical Management. CNS Drugs, 22(5), 353-365.
  • Stone, Brad. (2010). Ads Posted on Facebook Strike Some as Off-Key. http://www.nytimes.com/2010/03/04/technology/04facebook.html, Erişim Tarihi: 02.11.2017.
  • Trusov, Michael, Bucklin, Randolph E. Ve Pauwels, Koen. (2009). Effects of Word-of-Mouth Versus Traditional Marketing: Findings from an Internet Social Networking Site. Journal of Marketing, 73(22), 90– 102.
  • Uddin, Md. Sahab vd. (2016). Internet Addiction Disorder and Its Pathogenicity to Psychological Distress and Depression Among University Students: A Cross-Sectional Pilot Study in Bangladesh. Psychology, 7, 1126-1137.
  • Uğur, Uğur ve Sayılı, Murat. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanım Alışkanlıklarının Viral Pazarlama Kapsamında Değerlendirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi’nde Bir Araştırma. The Journal of International SocialResearch, 9(44), 1241-1249.
  • Vural, Beril A. ve Bat, Mikail. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of YasarUniversity, 20(5), 3348‐3382.
  • Wallace, Patricia. (2014). Internet Addiction Disorder And Youth. EMBO reports, 15(1), 12-26.
  • Wang, Ying vd. (2009). Examining Beliefs And Attitudes Toward Online Advertising Among Chinese Consumers. Direct Marketing: An International Journal, 3(1), 52-66.
  • Wolin, Lori D., Korgaonkar, Pradeep ve Lund, Daulatram. (2002). Beliefs, Attitudes And Behaviour Towards: Web Advertising. International Journal of Advertising: The Review of Marketing Communications, 21(1), 87-113.
  • Young, Kimberly S. (1998). Internet Addiction: The Emergence Of A New Clinical Disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
  • Young, Kimberly S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-4
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Internet
Journal Section Articles
Authors

Selda Başaran Alagöz

Ayşe Elif Yazgan

Kyial Baiturova This is me

Publication Date December 31, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 29

Cite

APA Başaran Alagöz, S., Yazgan, A. E., & Baiturova, K. (2017). TÜKETİCİLERİN İNTERNET BAĞIMLILIĞININ SOSYAL MEDYA REKLAMLARINA YÖNELİK GENEL ALGI ve TUTUMLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(29), 287-310.

Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).