It is accepted that a positive corporate reputation is a strategic resource and strategic resources create a competitive advantage in today's conditions where competition is getting more intense. It is predicted that corporate reputation, which is considered as a strategic resource, has the power to affect the financial performances of companies. In this context, the main purpose of the research is to determine the relationship between corporate reputations and financial performance of companies and to reveal the formative effect of family ownership on this relationship. The research sample consists of 175 observations of 35 companies traded in Borsa Istanbul between 2014-2018 and included in the Turkey 100 (Turkey's Most Reputable Brands Report) list published by Brand Finance. “Pooled Regression Model (Panel EKK)” was used as the analysis method in the research. According to the research findings, it has been seen that family membership has a formative effect on the relationship between corporate reputation and financial performance.
Rekabetin giderek yoğunlaştığı günümüz şartlarında olumlu bir kurumsal itibarın stratejik bir kaynak olduğu ve stratejik kaynakların ise rekabet avantajı yarattığı kabul edilmektedir. Özellikle stratejik bir kaynak olarak kabul edilen kurumsal itibarin, firmaların finansal performanslarını etkileme gücüne sahip olduğu öngörülmektedir. Bu kapsamda araştırmanın temel amacı kurumsal itibarlar ile firmaların finansal performansları arasındaki ilişkiyi belirlemek ve bu ilişkide aile sahipliğinin biçimleyici etkisini ortaya koymaktır. Araştırma örneklemi 2014-2018 yılları arasında Borsa İstanbul’da işlem gören ve Brand Finance tarafından yayınlanan Turkey 100 (Türkiye’nin en İtibarlı Markalar Raporu) listesinde yer alan 35 firmaya ait 175 adet gözlemden oluşmaktadır. Araştırmada analiz yöntemi olarak “Havuzlanmış Regresyon Modeli (Panel EKK)” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, kurumsal itibarın finansal performans arasındaki ilişkide aile üyeliğinin biçimleyici bir etkiye sahip olduğunu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Strategy |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | July 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 26 |