Research Article
BibTex RIS Cite

Impact of Information Technology on Human Resource Development

Year 2023, Issue: 22, 1 - 20, 30.12.2023

Abstract

Since the late 20th century, technology has evolved very rapidly, has changed and has become an integral part of people's lives. Technologies that have changed and evolved over the past have become more usable, despite their complexity. So every passing day makes people's lives easier, and today it's a source of information. Information technology provides maximum ease for individuals, and various institutions in terms of time and cost. Information technology, which is used as a tool for universal progress, is expanding these possibilities and making it an indispensable element in a globalizing world. The technological revolution in the world has also caused organizations to reshape their human resource development strategies. This requires consideration of various aspects and features of information technology. Development of human resources is one of the key factors for better development and better use of skills in the use of new technologies to desired goals. Therefore, information technology is not seen as an end in itself, but as a way of achieving a larger goal, and is also the most appropriate way of using resources to reach the desired level. This shows that information technology has an impact on the development of human resources. The aim of this study is to identify the impact of information technology on the development of human resources management in organizations and to contribute to the literature by evaluating it in the light of the research carried out.

References

  • Aslan, A. (2019). Web tasarımında renkler: Okunabilirlik, uyum ve örnek bir web site tasarımı (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Ay, R., (2016), “Görsel İletişim Tasarımında Dijital Yayıncılık”, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Aydoğan, D. (2013). Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3(3), 26-40.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(18), 58-69.
  • Barakat, D. (2021). Tasarımın Temelleri ve İnsan Enerjisiyle İlişkisi. Sanat Eğitimi ve Sanatta Araştırma, 21(1), 153-164 .
  • Bardoel, J. (2002). The Internet, Journalism and Public Communication Policies. Gazette (Leiden, Netherlands), 64(5), 501-511.
  • Bayraktar, N., Görer Tamer, N., Cubeiro, A. Y. Ş. E., Ceylan Kızıltaş, A., & Armatlı Köroğlu, B. (2012). Görsel Eğitimde Yaratıcılık ve Temel Tasarım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Bennett, W. L. (2003). New Media Power: The Internet and Global Activism. Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked World, 17, 37.
  • Bıyık, A. (2007). Yazılı Basında Görsel Unsurların Haber Dizaynındaki Önemi. Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet Gazeteciliğinin Medya Dünyasi İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutlari. Marmara İletişim Dergisi(18), 27-46.
  • Cain, N. ve Gradisar, M. (2010). Electronic Media Use And Sleep in School-Aged Children and Adolescents: A Review. Sleep medicine, 11(8), 735-742.
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe Haber Siteleri ve Türkiye'de İnternet Gazeteciliğinin Gelişimini Sınırlayan Faktörler, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(1).
  • Coşgun Ovali, B. (2021). Güzel Sanatlar Fakültelerinin Web Siteleri Üzerine Bir İnceleme: Ege Bölgesi Üniversiteleri Örneği Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Dedeoğlu, G. (2016). Teknoloji, İletişim, Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Díaz Noci, J. (2013). A History of Journalism on The İnternet: A State of The Art and Some Methodological Trends. RIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 1 (1), 253-272.
  • Dingil, A. E. (2015). Türkçe Haber Siteleri Tasarımları ve Görsel Kullanımı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(1), 250- 261.
  • Ebcim, A. (2013). Zıtlık Kavramının Sanatın Araç Olarak Kullanımıyla Heykel Sanatında Sorgulanması, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Ünieversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Mersin.
  • Emiroğlu Karahan, S. (2021). Dönüşen İletişim Teknolojilerinin Haber Üretim Süreci ve Gazetecilik Mesleğine Etkileri. Akademik Açı, 1(2), 5-43.
  • Ezgi, A. (2019). Yeni Bir Haber Mecrası Olarak İnternet Gazeteciliği: Facebook ve Twitter Kullanımları Üzerine Bir Araştırma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(2), 153-175.
  • Flew, T. (2007). New Media: An Introduction: Oxford: Oxford University Press.
  • Fortunati, L., Sarrica, M., O'Sullivan, J., Balcytiene, A., Harro-Loit, H., Macgregor, P., Roussou, N., Salaverría, R. ve De Luca, F. (2009). The İnfluence of The Internet on European Journalism.
  • Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 928-963.
  • George, C. (2006). Contentious Journalism and The Internet: Towards Democratic Discourse in Malaysia and Singapore: NUS Press.
  • Greenberg, J., Koole, S. L. ve Pyszczynski, T. A. (2004). Handbook of Experimental Existential Psychology: Guilford Press.
  • Hansen, M. B. N. (2004). New Philosophy For New Media: MIT press.
  • Jackson, M. H. (1997). Assessing The Structure of Communication on The World Wide Web. Journal of Computer-Mediated Communication, 3(1), JCMC311.
  • Karaduman, M. (2003). İnternet ve Gazetecilik. Yeni İletişim Teknolojileri.
  • Karaduman, M. ve Akbulutgiller, B. (2018). İnternet gazeteciliği ve Haber Söylemi: Reina Saldirisi Haberlerinin Çözümlemesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 12-26.
  • Keş, Y. (2009). Elektronik Yayıncılık ve Web Tasarım (Vol. 8). Hiperlink Eğit. İlet. Yay. San. Tic. ve Ltd. Sti.
  • Kın, R. E. (2007). Tasarımda Doku Kavramı ve İşlevselliği Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırık, A. M. ve Büyükaslan, A. (2013). Sosyal Medya Araştırmaları: Çizgi Kitabevi.
  • Kuşay, Y. (2010). Sosyal Medyanın Gücü ve Uygulama Örnekleri, In İkinci Medya Çağında İnternet , İstanbul: Alfa, 2010, pp.61-92.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I. ve Kelly, K. (2008). New Media: A critical introduction: Routledge.
  • Lodhia, S. (2006). The World Wide Web and İts Potential For Corporate Environmental Communication.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media: MIT press.
  • McMillan, S. J. (2009). The Challenge of Applying Content Analysis to The World Wide Web. The Content Analysis Reader, 60-67.
  • Mitchelstein, E. ve Boczkowski, P. J. (2009). Between Tradition and Change: A Review of Recent Research on Online News Production. Journalism, 10(5), 562-586.
  • Muhammet , V. (2020). Dijital Reklam Tasarımının Yapısında Basitlik ve Karmaşıklık. Ortadoğu Araştırmaları Dergisi, 5(53), 473-516. .
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0-İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Omari, M. Ayadat, Y. (2015). Bilgi ve İletişim Teknolojisi Uzmanları Açısından Yermuk Üniversitesi Web Sitesinde Web Tasarım Standartlarının Bulunma Derecesi ,Yermuk Üniversitesi.
  • Onursoy, S. (2013). Gazetelerde Görsel Tasarım Yanlılığı . Selçuk İletişim , 3 (4) , 142-151 .
  • Patel, P. ve Cassou, D. (2015). Enabling High-Level Application Development For The Internet of Things. Journal of Systems and Software, 103, 62-84.
  • Patrişal, S. (2012). Eğitici tasarım. Obeikan Yayıncılık .
  • Polat , S, (2020), “Yeni Medya Ortamlarında Grafik Tasarım”, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şen, E. (2018). Tasarim İlke ve Öğelerinin Minyatürde Kullanimi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 7(46), 775-781.
  • Soukup, C. (2006). Computer-Mediated Communication As A Virtual Third Place: Building Oldenburg’s Great Good Places on The World Wide Web. New Media & Society, 8(3), 421-440.
  • Sundar, S. S. ve Limperos, A. M. (2013). Uses and Grats 2.0: New Gratifications For New Media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57(4), 504-525. Tanyeri, T. (2004). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Web Tabanlı Öğretime İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi -İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Dersi ‘Maddedeki Değişim ve Enerji’ Ünitesinin Gagne’nin Öğretim Modeline Göre Web Tabanlı Öğretimi- . Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Van Aelst, P. ve Walgrave, S. (2004). New Media, New Movements? The Role of the Internet in Shaping the ‘Anti‐globalization’Movement, Cyberprotest, Routlege, London, 87-108.
  • Yüksel, E. (2010). Medya ve habercilik: Konya, Çizgi Kitabevi.

Yeni Medyada Haber Sitelerinin Görsel İletişim ve Tasarımı Açısından İncelenmesi: Türk Haber Siteleri Örneği

Year 2023, Issue: 22, 1 - 20, 30.12.2023

Abstract

İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve internet kullanımının yaygınlaşması sonucunda internet üzerinden yayın yapan haber sitelerine ilgi artmaktadır. Bu nedenle ülkede ve dünyada meydana gelen olaylar ve internette yayın yapma hızının artması sonucunda okuyucuların haber sitelerini ziyaretleri artış eğilimindedir. Bu nedenle elektronik haber gazetelerinin okuyucu kitlesinin gereksinimlerine dikkat etmesi ve içeriğin ana biçimine, tasarımına ve içeriğin alıcıya sunulma şekline dikkat ederek onlara yeterli kolaylığı sağlaması önemli hale gelmiştir. Bu araştırmada, Türk haber sitelerinin görsel iletişim ve tasarımı açısından analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bunun için Türkiye'de en çok ziyaret edilen haber siteleri trafik oranları similar.web aracılığıyla tespit edilmiştir. İnceleme sonucunda hürriyet.com ve sozcu.com haber sitelerinin en çok ziyaret edilen siteler olduğu görülmüştür. Her iki sitenin aynı tarihteki sayfalarından alınan ekran görüntüleri kullanılarak tasarım ilkelerine göre analiz edilmiştir. Uygulama soncunda her iki sitenin tasarım ilkeleri açısından uyumlu olan ve uyumsuz olan kısımları belirlenmiştir. Sözcü.com sitesinin hürriyet.com’a göre daha fazla uyumlu olduğu görülmüştür.

References

  • Aslan, A. (2019). Web tasarımında renkler: Okunabilirlik, uyum ve örnek bir web site tasarımı (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Ay, R., (2016), “Görsel İletişim Tasarımında Dijital Yayıncılık”, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Aydoğan, D. (2013). Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 3(3), 26-40.
  • Aydoğan, F. ve Kırık, A. M. (2012). Alternatif Medya Olarak Yeni Medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(18), 58-69.
  • Barakat, D. (2021). Tasarımın Temelleri ve İnsan Enerjisiyle İlişkisi. Sanat Eğitimi ve Sanatta Araştırma, 21(1), 153-164 .
  • Bardoel, J. (2002). The Internet, Journalism and Public Communication Policies. Gazette (Leiden, Netherlands), 64(5), 501-511.
  • Bayraktar, N., Görer Tamer, N., Cubeiro, A. Y. Ş. E., Ceylan Kızıltaş, A., & Armatlı Köroğlu, B. (2012). Görsel Eğitimde Yaratıcılık ve Temel Tasarım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Bennett, W. L. (2003). New Media Power: The Internet and Global Activism. Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked World, 17, 37.
  • Bıyık, A. (2007). Yazılı Basında Görsel Unsurların Haber Dizaynındaki Önemi. Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet Gazeteciliğinin Medya Dünyasi İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutlari. Marmara İletişim Dergisi(18), 27-46.
  • Cain, N. ve Gradisar, M. (2010). Electronic Media Use And Sleep in School-Aged Children and Adolescents: A Review. Sleep medicine, 11(8), 735-742.
  • Çevikel, T. (2004). Türkçe Haber Siteleri ve Türkiye'de İnternet Gazeteciliğinin Gelişimini Sınırlayan Faktörler, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(1).
  • Coşgun Ovali, B. (2021). Güzel Sanatlar Fakültelerinin Web Siteleri Üzerine Bir İnceleme: Ege Bölgesi Üniversiteleri Örneği Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Dedeoğlu, G. (2016). Teknoloji, İletişim, Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Díaz Noci, J. (2013). A History of Journalism on The İnternet: A State of The Art and Some Methodological Trends. RIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 1 (1), 253-272.
  • Dingil, A. E. (2015). Türkçe Haber Siteleri Tasarımları ve Görsel Kullanımı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(1), 250- 261.
  • Ebcim, A. (2013). Zıtlık Kavramının Sanatın Araç Olarak Kullanımıyla Heykel Sanatında Sorgulanması, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Ünieversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Mersin.
  • Emiroğlu Karahan, S. (2021). Dönüşen İletişim Teknolojilerinin Haber Üretim Süreci ve Gazetecilik Mesleğine Etkileri. Akademik Açı, 1(2), 5-43.
  • Ezgi, A. (2019). Yeni Bir Haber Mecrası Olarak İnternet Gazeteciliği: Facebook ve Twitter Kullanımları Üzerine Bir Araştırma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(2), 153-175.
  • Flew, T. (2007). New Media: An Introduction: Oxford: Oxford University Press.
  • Fortunati, L., Sarrica, M., O'Sullivan, J., Balcytiene, A., Harro-Loit, H., Macgregor, P., Roussou, N., Salaverría, R. ve De Luca, F. (2009). The İnfluence of The Internet on European Journalism.
  • Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 928-963.
  • George, C. (2006). Contentious Journalism and The Internet: Towards Democratic Discourse in Malaysia and Singapore: NUS Press.
  • Greenberg, J., Koole, S. L. ve Pyszczynski, T. A. (2004). Handbook of Experimental Existential Psychology: Guilford Press.
  • Hansen, M. B. N. (2004). New Philosophy For New Media: MIT press.
  • Jackson, M. H. (1997). Assessing The Structure of Communication on The World Wide Web. Journal of Computer-Mediated Communication, 3(1), JCMC311.
  • Karaduman, M. (2003). İnternet ve Gazetecilik. Yeni İletişim Teknolojileri.
  • Karaduman, M. ve Akbulutgiller, B. (2018). İnternet gazeteciliği ve Haber Söylemi: Reina Saldirisi Haberlerinin Çözümlemesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 12-26.
  • Keş, Y. (2009). Elektronik Yayıncılık ve Web Tasarım (Vol. 8). Hiperlink Eğit. İlet. Yay. San. Tic. ve Ltd. Sti.
  • Kın, R. E. (2007). Tasarımda Doku Kavramı ve İşlevselliği Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırık, A. M. ve Büyükaslan, A. (2013). Sosyal Medya Araştırmaları: Çizgi Kitabevi.
  • Kuşay, Y. (2010). Sosyal Medyanın Gücü ve Uygulama Örnekleri, In İkinci Medya Çağında İnternet , İstanbul: Alfa, 2010, pp.61-92.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I. ve Kelly, K. (2008). New Media: A critical introduction: Routledge.
  • Lodhia, S. (2006). The World Wide Web and İts Potential For Corporate Environmental Communication.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media: MIT press.
  • McMillan, S. J. (2009). The Challenge of Applying Content Analysis to The World Wide Web. The Content Analysis Reader, 60-67.
  • Mitchelstein, E. ve Boczkowski, P. J. (2009). Between Tradition and Change: A Review of Recent Research on Online News Production. Journalism, 10(5), 562-586.
  • Muhammet , V. (2020). Dijital Reklam Tasarımının Yapısında Basitlik ve Karmaşıklık. Ortadoğu Araştırmaları Dergisi, 5(53), 473-516. .
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0-İnternet Gazeteciliğinde Hipermetinsellik. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Omari, M. Ayadat, Y. (2015). Bilgi ve İletişim Teknolojisi Uzmanları Açısından Yermuk Üniversitesi Web Sitesinde Web Tasarım Standartlarının Bulunma Derecesi ,Yermuk Üniversitesi.
  • Onursoy, S. (2013). Gazetelerde Görsel Tasarım Yanlılığı . Selçuk İletişim , 3 (4) , 142-151 .
  • Patel, P. ve Cassou, D. (2015). Enabling High-Level Application Development For The Internet of Things. Journal of Systems and Software, 103, 62-84.
  • Patrişal, S. (2012). Eğitici tasarım. Obeikan Yayıncılık .
  • Polat , S, (2020), “Yeni Medya Ortamlarında Grafik Tasarım”, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şen, E. (2018). Tasarim İlke ve Öğelerinin Minyatürde Kullanimi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 7(46), 775-781.
  • Soukup, C. (2006). Computer-Mediated Communication As A Virtual Third Place: Building Oldenburg’s Great Good Places on The World Wide Web. New Media & Society, 8(3), 421-440.
  • Sundar, S. S. ve Limperos, A. M. (2013). Uses and Grats 2.0: New Gratifications For New Media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57(4), 504-525. Tanyeri, T. (2004). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Web Tabanlı Öğretime İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi -İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Dersi ‘Maddedeki Değişim ve Enerji’ Ünitesinin Gagne’nin Öğretim Modeline Göre Web Tabanlı Öğretimi- . Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Van Aelst, P. ve Walgrave, S. (2004). New Media, New Movements? The Role of the Internet in Shaping the ‘Anti‐globalization’Movement, Cyberprotest, Routlege, London, 87-108.
  • Yüksel, E. (2010). Medya ve habercilik: Konya, Çizgi Kitabevi.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Relations
Journal Section Research Articles
Authors

Hakam Najm Abed Abed This is me 0000-0002-3418-8836

Yavuz Akçi 0000-0001-6755-6650

Early Pub Date November 22, 2023
Publication Date December 30, 2023
Submission Date November 6, 2023
Acceptance Date December 6, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 22

Cite

APA Abed, H. N. A., & Akçi, Y. (2023). Yeni Medyada Haber Sitelerinin Görsel İletişim ve Tasarımı Açısından İncelenmesi: Türk Haber Siteleri Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Ve Teknik Araştırmalar Dergisi(22), 1-20.

Selcuk University Journal of Social and Technical Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).