Review
BibTex RIS Cite

City Branding

Year 2022, Issue: 1 - TOURISM, 17 - 22, 14.12.2022

Abstract

In the globalizing world; products, services, ideas, people and even cities are in competition. Hence, this competetive envi- ronment requires cities to use marketing methods. In this sense, branding of cities has gained importance today. Defining and diversifying characteristics of cities are the main determinants of competition when it comes to city branding. So, these components such as city brand identity, city image and brand positioning should be managed carefully while building and managing an effective city brand. In this study, the importance of city branding and its components were discussed and suggestions were presented.

References

  • Aaker, D. A. (1996). Building Strong Brands. Free Press/Macmillan.
  • Akbulut, F. (2016). The City Image of Kocaeli Perceived by International Students. British Journal of Economics, Finance and Management Sciences, 11(1), 34–44.
  • Amerkan Marketing Association. (2020). Branding. https://www. ama.org/topics/branding/
  • Anholt, I. (2020). Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI). Game Changers, 1–4. https://www.ipsos.com/sites/default/files/20-03-60_ anholt-ipsos_place-branding.pdf
  • Anholt, S. (2007). Competitive Identity. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230627727
  • Arvidsson, A. (2006). Brands: Meaning and Value in Media Culture. Routledge.
  • Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination ima- ge formation. Annals of Tourism Research, 26(4), 868–897. https:// doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4
  • Calantone, R. J., Di Benedetto, C. A., Hakam, A., & Bojanic, D. C. (1989). Multiple Multinational Tourism Positioning Using Correspondence Analysis. Journal of Travel Research, 28(2), 25– 32. https://doi.org/10.1177/004728758902800207

Şehir Markalaması

Year 2022, Issue: 1 - TOURISM, 17 - 22, 14.12.2022

Abstract

Küreselleşen dünyada ürün, hizmet, fikir ve kişiler gibi şehirler de değer, yetenek ve ilgi paylaşımı konusunda rekabet içinde bulunmaktadırlar. Yaşanan bu rekabet ortamı şehirlerin pazarlama faaliyetlerini kullanmalarını zorunlu kılmaktadır. Bu anlamda şehirlerin markalaşması konusu günümüzde önem kazanmıştır. Şehir markalamasının temel özelliklerinden olan tanımlayıcı ve farklılaştırıcı özelliklerinin rekabetin temel belirleyicileri olduğu görülmektedir. Dolayısıyla şehir markasının inşa edilmesi ve etkin bir şekilde yönetilmesi için şehir markası bileşenlerinin (şehir marka kimliği, şehir marka imajı ve şehir marka konumlandırma) de etkin olarak yönetilmesi gerekmektedir. Çalışmada şehir markalaması kapsamında şehir markası bileşenleri literatür temelli bir şekilde irdelenmiştir. Bu doğrultuda şehir markalamasının ve şehir marka bileşenlerinin önemi tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.

Ethical Statement

Çalışmada; şehir markalaması ve şehirlerin markalanmasında ön plana çıkan faktörler gibi konular mevcut literatür taranarak incelenmiştir. Yapılan araştırmada literatürde yer alan çalışmalar etik kurallar dâhilinde irdelenmiş şehir marka bileşenleri ile ilgili çıkarımlar ve öneriler sunulmuştur. Bu kapsamda çalışmanın derleme niteliğinde olması dolayısıyla Etik Kurul Kararı’na gerek duyulmamıştır.

References

  • Aaker, D. A. (1996). Building Strong Brands. Free Press/Macmillan.
  • Akbulut, F. (2016). The City Image of Kocaeli Perceived by International Students. British Journal of Economics, Finance and Management Sciences, 11(1), 34–44.
  • Amerkan Marketing Association. (2020). Branding. https://www. ama.org/topics/branding/
  • Anholt, I. (2020). Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI). Game Changers, 1–4. https://www.ipsos.com/sites/default/files/20-03-60_ anholt-ipsos_place-branding.pdf
  • Anholt, S. (2007). Competitive Identity. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230627727
  • Arvidsson, A. (2006). Brands: Meaning and Value in Media Culture. Routledge.
  • Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination ima- ge formation. Annals of Tourism Research, 26(4), 868–897. https:// doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4
  • Calantone, R. J., Di Benedetto, C. A., Hakam, A., & Bojanic, D. C. (1989). Multiple Multinational Tourism Positioning Using Correspondence Analysis. Journal of Travel Research, 28(2), 25– 32. https://doi.org/10.1177/004728758902800207
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Urban Economics, Recreation, Leisure and Tourism Geography
Journal Section Reviews
Authors

Alpaslan Yüce 0000-0002-4035-7528

Publication Date December 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 1 - TOURISM

Cite

APA Yüce, A. (2022). Şehir Markalaması. Şura Akademi(1), 17-22.