Bu araştırmada bilişim teknolojisi
destekli materyal tasarlama ve kullanmaya yönelik öz yeterlikleri ölçmeye imkân
sağlayacak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz
döneminde 344 sosyal bilgiler öğretmeni adayından toplanmıştır. Araştırmada
ölçeğin kapsam geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, ölçümlerden yapılan
yorumların yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda toplam varyansın %59,024’ünü
açıklayan, 28 madde ve dört faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya
çıkan faktörler “Materyal Oluşturma”, “Kullanım”, “İçerik Elde Etme” ve
“Kaynakları Öğretim Materyaline Dönüştürme” olarak adlandırılmıştır. DFA’dan
elde edilen bulgular, Bilişim Teknolojisi Destekli Materyal Tasarlama ve
Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlik Ölçeğine ilişkin 28 madde ve dört faktörlü
yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. Ölçeğin uyum
indeksleri x2/sd=2,535; RMSEA=,067; CFI=,903; SRMR=,053; PNFI=,769; IFI=,904,
PGFI=,712 olarak belirlenmiştir. Bilişim Teknolojisi Destekli Materyal
Tasarlama ve Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlik Ölçeğinden elde edilen ölçümlerin
güvenirliğine yönelik Cronbach Alfa güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir
sınırlar içerisinde yer aldığı saptanmıştır. Ölçekteki maddelerin ayırt
ediciliğini belirlemek amacıyla düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ile
%27’lik alt üst grup karşılaştırmalarına yer verilmiştir. Madde analizinden
elde edilen bulgular, ölçekte yer alan maddelerin tamamının ayırt edici
olduğunu göstermiştir. Bu bulgulara dayanarak, Bilişim Teknolojisi Destekli
Materyal Tasarlama ve Kullanmaya Yönelik Öz Yeterlik Ölçeğinin geçerli ve
güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı olduğu ve bilişim teknolojisi
destekli materyal tasarlama ve kullanmaya yönelik öz yeterlik düzeylerini
belirlemede kullanılabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2019 |
Submission Date | March 26, 2019 |
Acceptance Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 1 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.