Research Article
BibTex RIS Cite

FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN YENİLİKÇİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE ORTAMLARINA UYGUN ETKİNLİK TASARLAMA EĞİTİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 1978 - 1991, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1311143

Abstract

Bu araştırmada; fen bilgisi öğretmeni adaylarının 2018 yılında güncellenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nda öne çıkan yenilikçi öğretim ve yöntem ortamları açısından öğretim etkinliği tasarlama becerilerini geliştirmek adına tasarlanmış bir eğitim programı uygulanmış ve etkileri tek gruplu öntest-sontest modeli uyarınca değerlendirilmiştir. Çalışmaya 17 farklı Türk üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans programlarında öğrenim gören ve henüz 3. Sınıftan 4. Sınıfa geçmiş olan 32 öğretmen adayı katılmıştır. Değerlendirme; öntest ve sontest olarak uygulanmış Fen öğretimi tutum ölçeği, Fen Öğretimi Özyeterlik İnancı Ölçeği ve Yenilikçi Yöntem Ve Yaklaşımlara Yönelik Bilgi ve Etkinlik Tasarımı Özyeterlik Belirleme Anketi kullanılarak yürütülmüştür. Sonuç olarak; eğitim programına katılan öğretmen adaylarında fen öğretimi tutumu istatistiki açıdan anlamlı ölçüde artmıştır, ancak özyeterlik inancındaki artış istatistiki açıdan anlamlı bulunmamıştır. Kategorinin içerdiği her temayı ayrıca inceleyen anket sonuçları incelendiğindeyse; öğretmen adaylarının bilgi ve etkinlik tasarlama özyeterlik inancı açısından; işbirlikli öğrenme yöntemi bilgisi teması hariç tüm temalar bağlamında artış sağladığı kaydedilmiştir. Ayrıca, fen bilgisi için yenilikçi öğretim yöntem ve ortamlarının kavramsallaştırılması ve bu kavramlara yönelik etkinlik tasarlama programlarının geliştirilmesi için ilk adım niteliği teşkil eden bir çalışma ortaya konmuştur

Supporting Institution

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)

Project Number

1129B372100008

References

  • Abd-El-Khalick, F. (2003). Socioscientific issues in pre-college science classrooms. İçinde: The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education (ss. 41-61). Springer, Dordrecht.
  • Akgün, A., Özden, M., Çinici, A., Aslan, A., & Berber, S. (2014). Teknoloji destekli öğretimin bilimsel süreç becerilerine ve akademik başariya etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 27-46.
  • Alred, A. R. (2016). Exploration of student biodiversity knowledge and decision-making for a wildlife conservation socioscientific issue.
  • Belland, B. R., Glazewski, K. D., & Richardson, J. C. (2011). Problem-based learning and argumentation: Testing a scaffolding framework to support middle school students’ creation of evidence-based arguments. Instructional Science, 39(5), 667-694.
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Fen öğretiminde öz-yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 197-210.

THE EVALUATION OF A TRAINING PROGRAM FOR PROSPECTIVE SCIENCE TEACHERS DESIGNING EDUCATIONAL ACTIVITIES WITH NOVEL SCIENCE TEACHING METHODS

Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 1978 - 1991, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1311143

Abstract

In this study; eight methods and environments have been collectively conceptualized as innovative science teaching methods and the results obtained from the implementation of a training program which has been designed to improve educational activity design skills of prospective science teachers in this context have been reported. The study follows a single group pre-test post-test research model and investigates the results of an intervention participated by 32 prospective science teachers who were selected from among 3rd year undergraduate students enrolled at 17 Turkish universities. Program evaluation has been conducted based on results collected via the instruments of Science Education Attitude Scale; Science Education Self-Efficacy Belief Scale and Questionnaire for Determining Knowledge and Activity-Design Self-Efficacy in Innovative Science Education Methods and Environments. Results have shown that science education attitude has statistically significantly increased in participating prospective science teachers but this was not the case in overall science teaching self-efficacy belief. Questionnaire results have shown that self-efficacy particularly in both knowledge and activity-design domains pertaining to all eight categories have increased; with the exception being knowledge in cooperative learning. Additionally; a conceptualization proposal for the so-called innovative science teaching methods; and preliminary instructional design work for training programs that target pre-service science teachers and aim to help them foster skills in designing classroom activities with the said methods, has been laid out.

Project Number

1129B372100008

References

  • Abd-El-Khalick, F. (2003). Socioscientific issues in pre-college science classrooms. İçinde: The role of moral reasoning on socioscientific issues and discourse in science education (ss. 41-61). Springer, Dordrecht.
  • Akgün, A., Özden, M., Çinici, A., Aslan, A., & Berber, S. (2014). Teknoloji destekli öğretimin bilimsel süreç becerilerine ve akademik başariya etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 27-46.
  • Alred, A. R. (2016). Exploration of student biodiversity knowledge and decision-making for a wildlife conservation socioscientific issue.
  • Belland, B. R., Glazewski, K. D., & Richardson, J. C. (2011). Problem-based learning and argumentation: Testing a scaffolding framework to support middle school students’ creation of evidence-based arguments. Instructional Science, 39(5), 667-694.
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Fen öğretiminde öz-yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 197-210.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Can Mıhcı 0000-0001-9393-4619

Emrah Oğuzhan Dinçer 0000-0001-7938-3881

Eylem Bayır 0000-0002-5330-269X

Hüsnüye Durmaz 0000-0002-0553-3223

Project Number 1129B372100008
Early Pub Date September 19, 2023
Publication Date September 26, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Mıhcı, C., Oğuzhan Dinçer, E., Bayır, E., Durmaz, H. (2023). FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN YENİLİKÇİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE ORTAMLARINA UYGUN ETKİNLİK TASARLAMA EĞİTİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 1978-1991. https://doi.org/10.24315/tred.1311143