The main purpose of the study was to investigate the union citizenship behaviours and union identification of teachers’, and to explore the relationship between union citizenship and identification. It was also aimed to determine whether teachers’ union citizenship behaviours and their identification with union differ significantly according to research variables. The data were gathered from volunteer teachers (n=617) working in primary, secondary and high schools in Malatya during 2012-2013 and 2013-2014 academic years. Adapted versions of the Union Citizenship Behaviour and Union Identification scales were administered on participating teachers. Descriptive statistics, t-test, one way analysis of variance and regression analysis were used to analyse the gathered data. Results showed that teachers’ union citizenship behaviour and union identification were at moderate level. Results also indicated that teachers’ union citizenship and union identification scores differed significantly in terms of gender, branch, professional seniority, and entered union variables. Correlational analysis results showed that there was a positive and strong correlation between union citizenship and union identification and union identification explained 52 % of the total variance of union citizenship scale
Özet: Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin sendikal vatandaşlık davranışlarının düzeyini, sendikal kimlik algılarını ve her iki değişken arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bunun yanında araştırmada öğretmenlerin sendikal vatandaşlık davranışları ile sendikal kimlik algılarının çeşitli değişkenlere göre anlamlı biçimde farklılaşıp farklılaşmadığını belirmek de amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri 2012-2013 ve 2013-2014 eğitim-öğretim yıllarında Malatya ilinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan araştırmaya gönüllü olarak katılan 617 öğretmenden elde edilmiştir. Araştırmada araştırmacılar tarafından Türkçe’ye uyarlamaları yapılan “Sendikal Vatandaşlık Davranışı Ölçeği” ve “Sendikal Kimlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri çözümlenirken betimsel istatistik analizler, t testi, tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin sendikal vatandaşlık davranışlarını orta düzeyde sergiledikleri ve sendikal kimlik algılarının da orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni açısından yapılan analizler sonucunda erkek öğretmenlerin sendikal vatandaşlık ve sendikal kimlik puanlarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. İki değişken arasındaki ilişkinin düzeyini belirlemek üzere yapılan korelasyon analizi sonucunda, sendikal vatandaşlık ile sendikal kimlik arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde bir ilişkinin olduğu, sendikal kimliğin sendikal vatandaşlık davranışlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 2 |