Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 23 Issue: 1, 271 - 286, 15.04.2019

Abstract

Okuma-yazmaya
hazırlık çalışmaları, okul öncesi eğitimde yer verilen etkinliklerden birisi
olup çocukların ilkokula uyumlarını ve hazır bulunuşluk düzeylerini desteklemek
amacıyla yapılan etkinliklerdir. Bu etkinliklerle çocuklar okuma yazmaya ve
ilkokula hazır hale getirilir. Okul öncesi öğretmenleri ilkokula hazırlık için
sosyal, duygusal, matematiksel, bilimsel ve özbakım becerilerini desteklemenin
yanı sıra okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırırlar. Bazı öğretmenler
okuma yazmaya hazırlık çalışmaları için defter, kağıt, kalem vb. kullanmakta
çocuklara yazı yazdırmaya çalışmakta ve bu çalışmalarda sıklıkla çizgi çalışmalarına
yer vermektedir. Oysa okula hazırlık pek çok beceriyi geliştirmeyi kapsayan
uzun bir süreç içerisinde hedefe ulaşılan çalışmalardır. Bu çalışma okul öncesi
öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları konusundaki görüşlerini ve
uygulamalarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Veriler bağımsız anaokulunda
çalışan öğretmenlerle görüşmeler yapılarak elde edilmiştir. Araştırma
sonucunda, öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları kapsamında çizgi ve
yazı yazma çalışmalarına yer verdikleri tespit edilmiştir.

References

  • Bayraktar, V. ve Temel, F. (2014). Yazı farkındalığı becerileri. Ed. Z. Fulya Temel (Yay. haz.), Her yönyüle okul öncesi eğitim-4, Dil ve erken okuryazarlık içinde (s. 65-90). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Çelik, N. ve Daşcan, Ö. (2014). Son değişikliklerle okul öncesi eğitimi programı ve etkinlik kitabı. (Derleme). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, L. ve Deniz, Ü. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerini desteklemeye yönelik uygulamaları (Teksas eyaleti örneği). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2017, 233-260.
  • Dickinson, D. K. ve Caswell, L. (2007). Building support for language and early literacy in preschool classrooms through in-service professional development: Effects of the literacy environment enrichment programme (LEEP). Early Childhood Research Quarterly, 22, 243-260.
  • Erdoğan, T. (2013). Okul öncesi dönemde okuma-yazmaya hazırlık. Ed. Tolga Erdoğan (Yay. haz.), İlkokula (ilköğretime) hazırlık ve ilkokul (ilköğretim) programları içinde (s. 109-134). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erkan, S. (2011). Farklı sosyoekonomik düzeydeki ilköğretim birinci sınıf gören öğrencilerin okula hazır bulunuşluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 186-197.
  • Ertürk-Kara, H. G. ve Gözcü, S. (2015). Okula hazır olma konusunda öğretmen ve aile görüşleri: Bir olgu bilim çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD,) 16(2), 391-408.
  • Feiler, A., Andrews, J., Greenhough P., Hughes, M., Johnson, D., Scanlan, M. ve Ching Yee, W. (2007). Improving primary literacy linking home and school. New York: Routledge Taylor And Francis Group.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş, (Çev. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, G. (2011). Okul öncesi eğitim programında kullanılan yöntem ve teknikler. Ed. Fatma Alisinanoğlu (Yay. haz.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde (s. 67-110). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaman, G. (2014). Erken okuryazarlık becerilerinin tarihsel gelişimi, kuramsal temelleri ve kapsamı. Ed. Z. Fulya Temel (Yay. haz.), Her yönüyle okul öncesi eğitim-4, dil ve erken okuryazarlık içinde (s. 11-34). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Koçyiğit, S. (2016). Okul öncesi eğitimin tanımı, amacı, önemi ve ilkeleri. Ed. Rengin Zembat (Yay. haz.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 13-28). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Nation, K. ve Snowling, J. M. (2004). Beyond phonological skills: broader language skills contribute to the development of reading. Journal of Research in Reading, 27, 342-356.
  • Spira, E. G., Bracken, S. S. ve Fischel, E, J. (2005). Predicting improvement after first-grade reading difficulties: the effects of oral language,emergent literacy, and behavior skills. Developmental Psychology, 41, 225-234.
  • Uyanık-Balat, G. (2010). Okul öncesi eğitimde anlatım, tartışma, soru cevap, örnek olay, gezi, gözlem ve gösteri öğretim yöntemleri. Ed. Rengin Zembat (Yay. haz.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde (s. 255-284). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2019, Volume: 23 Issue: 1, 271 - 286, 15.04.2019

Abstract

References

  • Bayraktar, V. ve Temel, F. (2014). Yazı farkındalığı becerileri. Ed. Z. Fulya Temel (Yay. haz.), Her yönyüle okul öncesi eğitim-4, Dil ve erken okuryazarlık içinde (s. 65-90). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Çelik, N. ve Daşcan, Ö. (2014). Son değişikliklerle okul öncesi eğitimi programı ve etkinlik kitabı. (Derleme). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, L. ve Deniz, Ü. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerini desteklemeye yönelik uygulamaları (Teksas eyaleti örneği). Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2017, 233-260.
  • Dickinson, D. K. ve Caswell, L. (2007). Building support for language and early literacy in preschool classrooms through in-service professional development: Effects of the literacy environment enrichment programme (LEEP). Early Childhood Research Quarterly, 22, 243-260.
  • Erdoğan, T. (2013). Okul öncesi dönemde okuma-yazmaya hazırlık. Ed. Tolga Erdoğan (Yay. haz.), İlkokula (ilköğretime) hazırlık ve ilkokul (ilköğretim) programları içinde (s. 109-134). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erkan, S. (2011). Farklı sosyoekonomik düzeydeki ilköğretim birinci sınıf gören öğrencilerin okula hazır bulunuşluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 186-197.
  • Ertürk-Kara, H. G. ve Gözcü, S. (2015). Okula hazır olma konusunda öğretmen ve aile görüşleri: Bir olgu bilim çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD,) 16(2), 391-408.
  • Feiler, A., Andrews, J., Greenhough P., Hughes, M., Johnson, D., Scanlan, M. ve Ching Yee, W. (2007). Improving primary literacy linking home and school. New York: Routledge Taylor And Francis Group.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş, (Çev. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güven, G. (2011). Okul öncesi eğitim programında kullanılan yöntem ve teknikler. Ed. Fatma Alisinanoğlu (Yay. haz.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde (s. 67-110). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaman, G. (2014). Erken okuryazarlık becerilerinin tarihsel gelişimi, kuramsal temelleri ve kapsamı. Ed. Z. Fulya Temel (Yay. haz.), Her yönüyle okul öncesi eğitim-4, dil ve erken okuryazarlık içinde (s. 11-34). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Koçyiğit, S. (2016). Okul öncesi eğitimin tanımı, amacı, önemi ve ilkeleri. Ed. Rengin Zembat (Yay. haz.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 13-28). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Nation, K. ve Snowling, J. M. (2004). Beyond phonological skills: broader language skills contribute to the development of reading. Journal of Research in Reading, 27, 342-356.
  • Spira, E. G., Bracken, S. S. ve Fischel, E, J. (2005). Predicting improvement after first-grade reading difficulties: the effects of oral language,emergent literacy, and behavior skills. Developmental Psychology, 41, 225-234.
  • Uyanık-Balat, G. (2010). Okul öncesi eğitimde anlatım, tartışma, soru cevap, örnek olay, gezi, gözlem ve gösteri öğretim yöntemleri. Ed. Rengin Zembat (Yay. haz.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde (s. 255-284). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Emine Yılmaz Bolat 0000-0002-1062-4752

Publication Date April 15, 2019
Submission Date November 25, 2017
Published in Issue Year 2019 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz Bolat, E. (2019). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 271-286.
AMA Yılmaz Bolat E. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. April 2019;23(1):271-286.
Chicago Yılmaz Bolat, Emine. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23, no. 1 (April 2019): 271-86.
EndNote Yılmaz Bolat E (April 1, 2019) OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23 1 271–286.
IEEE E. Yılmaz Bolat, “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 23, no. 1, pp. 271–286, 2019.
ISNAD Yılmaz Bolat, Emine. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23/1 (April 2019), 271-286.
JAMA Yılmaz Bolat E. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019;23:271–286.
MLA Yılmaz Bolat, Emine. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 23, no. 1, 2019, pp. 271-86.
Vancouver Yılmaz Bolat E. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARI KONUSUNDA GÖRÜŞLERİ: MERSİN İLİ ÖRNEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019;23(1):271-86.