Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Year 2024, Volume: 28 Issue: 1, 129 - 154, 07.04.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1324256

Abstract

Bu çalışmada öğretmenlerin iş performansını etkileyen etmenler, iş performansının sonuçları ve iş performansının geliştirilmesi ile ilgili öğretmen ve okul yöneticisi görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre yapılandırılmıştır. Araştırma 2022/2023 yılı güz döneminde Türkiye’nin İstanbul, Ankara, Trabzon, Tokat, İzmir, Isparta, Erzurum, Siirt, Balıkesir, Eskişehir, Elazığ, Sivas ve Zonguldak ilerinde farklı branşlarda görev yapan on üç öğretmen ve on dört okul yöneticisi olmak üzere toplam yirmi yedi katılımcı ile yapılmıştır. Katılımcılar amaçlı örneklem yönteminden maksimum çeşitliliğe göre belirlenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları sonucunda öğretmen performansını artıran ve azaltan etmenlerin yönetici, meslektaş, öğretmenin kendisinden, veli, öğrenci, okul ve çevresinin fiziksel, sosyo kültürel özellikleri ve çalışma koşullarından kaynaklı etmenler olduğu görülmüştür. Öğretmen performansı öğretmen, öğrenci, kurum ve toplum açısından sonuçlar doğurmaktadır. Araştırma sonucunda yöneticilerin özellikle liderlik davranışları, dönütleri, öğretmenleri ödüllendirilmesi, desteklemesi, adil olması, işbirliği, iletişim, güven, mobbing uygulaması; öğretmenlerin ise özellikle mesleki gelişimini destekleyici çalışmalar yapması, örgüte ve mesleğe bağlı olması, güçlü işbirliği ve iletişime sahip olması, sağlık sorunları performansını etkileyen etmenler arasındadır. Öğretmen performansının geliştirilmesi için öğretmenlik mesleğinin itibarını artıracak politikaların hayata geçirilmesi, bu bağlamda maaş ve ücretler artırılabilir.

References

  • Akpınar, E. N. (2016). Öğretmenlerin mobbing algısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (56). https://doi.org/10.17755/esosder.90041.
Year 2024, Volume: 28 Issue: 1, 129 - 154, 07.04.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1324256

Abstract

References

  • Akpınar, E. N. (2016). Öğretmenlerin mobbing algısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (56). https://doi.org/10.17755/esosder.90041.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gürsen Vural 0000-0002-2858-2845

Murat Özdemir 0000-0002-1166-6831

Publication Date April 7, 2024
Submission Date July 7, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Vural, G., & Özdemir, M. (2024). ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(1), 129-154. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1324256
AMA Vural G, Özdemir M. ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. April 2024;28(1):129-154. doi:10.20296/tsadergisi.1324256
Chicago Vural, Gürsen, and Murat Özdemir. “ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, no. 1 (April 2024): 129-54. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1324256.
EndNote Vural G, Özdemir M (April 1, 2024) ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 1 129–154.
IEEE G. Vural and M. Özdemir, “ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 1, pp. 129–154, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1324256.
ISNAD Vural, Gürsen - Özdemir, Murat. “ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/1 (April 2024), 129-154. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1324256.
JAMA Vural G, Özdemir M. ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28:129–154.
MLA Vural, Gürsen and Murat Özdemir. “ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 1, 2024, pp. 129-54, doi:10.20296/tsadergisi.1324256.
Vancouver Vural G, Özdemir M. ÖĞRETMENLERİN İŞ PERFORMANSINA ETKİ EDEN ETMENLER, İŞ PERFORMANSININ SONUÇLARI, İŞ PERFORMANSININ GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİSİ GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28(1):129-54.