Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 10 - 27, 31.05.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarının neler olduğunu belirlemek ve istenmeyen öğrenci davranışlarına getirdikleri çözüm önerilerini saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim ve öğretim yılı güz yarıyılında, Adana, Aksaray, Bingöl, Bursa, Diyarbakır, Gaziantep, Niğde, Şanlıurfa ve Sivas illerinde görev yapmakta olan 27 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen davranışlar; derste söz hakkı istemeden konuşma, arkadaşlarını şikâyet etme, ders esnasında yemek yeme, kötü söz söyleme, devamsızlık, dikkat eksikliği, konuyla ilgisi olmayan sorular, derse ilgisizlik, akran zorbalığı, derse hazırlıksız gelmek, ders esnasında sınıfta gezmek, farklı dilde konuşmak, derste uyumak, sürekli tuvalete gitmek için izin istemek gibi davranışlar şeklinde belirlenmiştir. Öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen davranışlarla ilgili çözüm önerileri; uyarma, görmezden gelme, öğrenciyle konuşma, ödülden mahrum bırakma, bire bir konuşma, mola köşesi, empati kurmasını sağlama, veli ile iletişim, okul idaresine ve rehberlik servisine yönlendirme, dikkat çekici materyal hazırlama, oyun oynatma, yer değiştirme, ceza verme ve ödüllendirme olduğu görülmektedir.

References

  • Ada, S.; Ünal, S. (2000). Sınıf Yönetimi. Marmara Üniversitesi. Teknik Eğitim Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi Matbaa Birimi: İstanbul.
  • Akçadağ, T.(2009).Etkili Sınıf Yönetimi. (Editör: Kıran, H.). (5.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ataman, A. (2005). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (Editör: Küçükahmet, L.). (4.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydoğan, İ.(2010).Kuram ve Uygulamada Sınıf Yönetimi. (Editör: Gülşen, C.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Balay, R., & Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-24.
  • Balcı, A. (2020). COVİD- 19 ÖZELİNDE SALGINLARIN EĞİTİME ETKİLERİ . Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama , 3 (3)
  • Başar H. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boyacı, A. (2008). Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Sınıf Yönetimi. (Editör: Çelikten, M.) .(1.Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara
  • Celep, C.(2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini (Yenilenmiş 2.baskı). Ankara.:Anı Yayıncılık.
  • Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., & Demirel, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-27.
  • Çankaya, İ., & Çanakçı, H. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ve Bu Davranışlarla Başa Çıkma Yolları. Electronic Turkish Studies, 6(2).
  • Çelik, V. (2005). Sınıf Yönetimi. (3.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , 14 (1).
  • Cumming, C. (2000) Winning Strategies for Classroom Management .Baltimore: Association for Supervision &Curriculum Development.
  • Dönmez, B., & Cömert, M. (2009). Öğretmen Adaylarının, Kendilerinin Ve Uygulama Öğretmenlerinin Sınıf İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışları İle Baş Etme Konusundaki Yeterliklerine İlişkin Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 47-55.
  • Durukan H., Öztürk, H.İ.(2005).Sınıf Yönetimi (1.baskı). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Erçıktı, U. G. (2009). İlköğretim okulları 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları disiplin sorunları. Yayınlanmamış Yüksek Llisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Gözütok, F. D. (1992). Disiplin Sağlamada Öğretmen Davranışları. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (Jfes), 25(2), 703-711.
  • Kitishat, A. R., & Al-Friehat, H. M. (2013). Undesirable behavior in class: Reasons and solutions. Research Journal of Science & IT Management, 2(5), 37-42.
  • Korkmaz, İ. (2002). Sınıf Yönetimi. (Editör: Kaya, Z). (2.baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Mursal, E. (2005). İlköğretim 1. kademe 5. sınıf öğrencilerinin sınıf içerisinde istenmeyen davranışlar göstermesine neden olan öğretmen davranışlarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Özdem, E. (2003). İlköğretim 1. kademesindeki öğretmenlerin sınıf disiplinine ilişkin görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği)/The Views and applications of the elementary school class teachers on class management.
  • Özdemir, İ.E.(2011). Sınıf yönetimi. (Editör: Özdemir, M.Ç.). (2.baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Sadık, F. (2008). Sınıf Yönetimi Teori ve Pratik Uygulamalar. (Editör: Yiğit, B.). Kriter Yayınevi (1.Baskı):İstanbul
  • Sadık, Ö. G. F. (2000). İlköğretim I Aşama Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Gözlemledikleri Problem Davranışlar. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10).
  • Saygılı, G., & Gürşimşek, I. (2008). Sınıfta istenmeyen davranışlara ilişkin öğrenci görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (23).
  • Sencer, M., & Sencer, Y. (1978). Toplumsal araştırmalarda yöntembilim. Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Starr, l. (2008) Promoting Effective Classroom Management: In Front of the Class: retrieved May 7, 2008
  • Şenay, K. (2011). İlköğretim okulları birinci kademede görevli yönetici ve öğretmen algılarına göre istenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Tolunay, A. K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları baş etme yöntemleri (Master's thesis, Uludağ Üniversitesi).
  • Tolunay, AK (2008). Sınıfta karşılaşabilecekleri senaryolar ve bu hazırlamaya karşı başetme yöntemi (Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi).
  • Wragg, EC ve Dooley, PA (1984). Öğretmenlik uygulaması sırasında sınıf yönetimi. Sınıf öğretmenliği becerileri , 21-46.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 10 - 27, 31.05.2023

Abstract

References

  • Ada, S.; Ünal, S. (2000). Sınıf Yönetimi. Marmara Üniversitesi. Teknik Eğitim Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi Matbaa Birimi: İstanbul.
  • Akçadağ, T.(2009).Etkili Sınıf Yönetimi. (Editör: Kıran, H.). (5.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ataman, A. (2005). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (Editör: Küçükahmet, L.). (4.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydoğan, İ.(2010).Kuram ve Uygulamada Sınıf Yönetimi. (Editör: Gülşen, C.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Balay, R., & Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-24.
  • Balcı, A. (2020). COVİD- 19 ÖZELİNDE SALGINLARIN EĞİTİME ETKİLERİ . Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama , 3 (3)
  • Başar H. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Boyacı, A. (2008). Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Sınıf Yönetimi. (Editör: Çelikten, M.) .(1.Baskı). Anı Yayıncılık: Ankara
  • Celep, C.(2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini (Yenilenmiş 2.baskı). Ankara.:Anı Yayıncılık.
  • Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., & Demirel, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-27.
  • Çankaya, İ., & Çanakçı, H. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ve Bu Davranışlarla Başa Çıkma Yolları. Electronic Turkish Studies, 6(2).
  • Çelik, V. (2005). Sınıf Yönetimi. (3.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , 14 (1).
  • Cumming, C. (2000) Winning Strategies for Classroom Management .Baltimore: Association for Supervision &Curriculum Development.
  • Dönmez, B., & Cömert, M. (2009). Öğretmen Adaylarının, Kendilerinin Ve Uygulama Öğretmenlerinin Sınıf İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışları İle Baş Etme Konusundaki Yeterliklerine İlişkin Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 47-55.
  • Durukan H., Öztürk, H.İ.(2005).Sınıf Yönetimi (1.baskı). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Erçıktı, U. G. (2009). İlköğretim okulları 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları disiplin sorunları. Yayınlanmamış Yüksek Llisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Gözütok, F. D. (1992). Disiplin Sağlamada Öğretmen Davranışları. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences (Jfes), 25(2), 703-711.
  • Kitishat, A. R., & Al-Friehat, H. M. (2013). Undesirable behavior in class: Reasons and solutions. Research Journal of Science & IT Management, 2(5), 37-42.
  • Korkmaz, İ. (2002). Sınıf Yönetimi. (Editör: Kaya, Z). (2.baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Mursal, E. (2005). İlköğretim 1. kademe 5. sınıf öğrencilerinin sınıf içerisinde istenmeyen davranışlar göstermesine neden olan öğretmen davranışlarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Özdem, E. (2003). İlköğretim 1. kademesindeki öğretmenlerin sınıf disiplinine ilişkin görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği)/The Views and applications of the elementary school class teachers on class management.
  • Özdemir, İ.E.(2011). Sınıf yönetimi. (Editör: Özdemir, M.Ç.). (2.baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Sadık, F. (2008). Sınıf Yönetimi Teori ve Pratik Uygulamalar. (Editör: Yiğit, B.). Kriter Yayınevi (1.Baskı):İstanbul
  • Sadık, Ö. G. F. (2000). İlköğretim I Aşama Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Gözlemledikleri Problem Davranışlar. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10).
  • Saygılı, G., & Gürşimşek, I. (2008). Sınıfta istenmeyen davranışlara ilişkin öğrenci görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (23).
  • Sencer, M., & Sencer, Y. (1978). Toplumsal araştırmalarda yöntembilim. Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Starr, l. (2008) Promoting Effective Classroom Management: In Front of the Class: retrieved May 7, 2008
  • Şenay, K. (2011). İlköğretim okulları birinci kademede görevli yönetici ve öğretmen algılarına göre istenmeyen öğrenci davranışları ve önleme yöntemleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Tolunay, A. K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları baş etme yöntemleri (Master's thesis, Uludağ Üniversitesi).
  • Tolunay, AK (2008). Sınıfta karşılaşabilecekleri senaryolar ve bu hazırlamaya karşı başetme yöntemi (Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi).
  • Wragg, EC ve Dooley, PA (1984). Öğretmenlik uygulaması sırasında sınıf yönetimi. Sınıf öğretmenliği becerileri , 21-46.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Engin Ağralı 0000-0002-0038-6703

Hanife Gamze Yalvaç 0000-0002-8495-560X

Publication Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Ağralı, E., & Yalvaç, H. G. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 10-27.