Research Article
BibTex RIS Cite

Anaokulu Çocuklarının İfade Edici Dil Becerilerinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 98 - 111, 30.12.2019

Abstract

Bu araştırma okul öncesi eğitime devam eden çocukların ifade edici dil becerilerilerinin incelenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ankara, Afyonkarahisar, Kahramanmaraş, Malatya ve Yozgat illerinde anaokulu ve anasınıfına devam eden 36-72 aylık 420 çocuk oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen ifade edici dil becerileri ölçeği 50 madde, 5 alt boyut ve 20 başlıktan oluşmaktadır. Puanlayıcılar arası güvenirliğin sağlanması amacı ile 15 çocuk  üç uygulayıcı tarafından test edilmiştir. Uygulayıcılar arası güvenirliğin sağlanması üzerine araştırma verileri aynı üç uygulayıcı tarafından toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS-25 paket programı kullanılmıştır. Analiz sonuçları kız ve erkek çocuklarının benzer ifade edici dil becerilerine sahip olduğunu göstermiştir. Ancak yaş grubu büyüdükçe ifade edici dil becerilerinde anlamlı düzeyde bir artış olduğu görülmüştür. 

References

  • Dağabakan, F.Ö. & Dağabakan, D. (2007). Dil ve Çocukta dil gelişim kuramları. http://www. anaokullu.com/aa-belge/okul-oncesi-makale-dil-gelisimi.pdf sayfasından erişilmiştir. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel. Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. &Bökeoğlu, Ç. Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem. MEGEP. (2013). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Ankara: Meb Yayınları. Senemoğlu, N. (1989). Okul öncesi eğitimde dilin önemi. Milli Eğitim Vakfı Dergisi, 4(14), 21-22. Temizyürek, F. (2008). Çocukta dil gelişim süreci. Türkiyat Araştırmaları, 7, 169-17. Tümkaya, S. (2017). Dil gelişimi. Deniz, M.E.(Ed.). Erken çocukluk döneminde gelişim içinde. (s. 28-52). Ankara: Pegem Akademi Yavuzer, H. ( 2017 ). Çocuk psikolojisi. (40. Bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Analyzing Preschool Children’s Expressive Language Skills

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 98 - 111, 30.12.2019

Abstract

The purpose of this study was to develop a scale appropriate for the children in early childhood that can be used to measure their expressive language skills. The research model is a descriptive study in the screening model. The sampling of the study consisted 420 preschool and kindergarten children at the age of 36-72 months-old and in the cities of Ankara, Afyonkarahisar, Kahramanmaraş, Malatya and Yozgat in the 2018-2019 academic year. The scale was established with 50 items, 5 sub-dimensions and 20 titles. For the purpose of analyzing inter-rater reliability, 15 children were coded by 3 educator. After establishing inter-rater reliability, the rest of the data was collected by these 3 educators separately. Data was analyzed using SPSS-25. Results showed that there wasn’t significant difference between the expressive language skills of girls and boys. On the other hand, older age children’s expressive language skills were significantly  higher comparing to younger ones. 

References

  • Dağabakan, F.Ö. & Dağabakan, D. (2007). Dil ve Çocukta dil gelişim kuramları. http://www. anaokullu.com/aa-belge/okul-oncesi-makale-dil-gelisimi.pdf sayfasından erişilmiştir. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel. Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. &Bökeoğlu, Ç. Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem. MEGEP. (2013). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Ankara: Meb Yayınları. Senemoğlu, N. (1989). Okul öncesi eğitimde dilin önemi. Milli Eğitim Vakfı Dergisi, 4(14), 21-22. Temizyürek, F. (2008). Çocukta dil gelişim süreci. Türkiyat Araştırmaları, 7, 169-17. Tümkaya, S. (2017). Dil gelişimi. Deniz, M.E.(Ed.). Erken çocukluk döneminde gelişim içinde. (s. 28-52). Ankara: Pegem Akademi Yavuzer, H. ( 2017 ). Çocuk psikolojisi. (40. Bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Gülcihan Şahan Akpunar This is me

Gökhan Duman 0000-0002-8650-3594

Publication Date December 30, 2019
Submission Date September 9, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Şahan Akpunar, G., & Duman, G. (2019). Anaokulu Çocuklarının İfade Edici Dil Becerilerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 98-111.

13642 Google Scholar