Conference Paper
BibTex RIS Cite

YENİ BİR TURİSTİK ÜRÜN OLARAK DÜĞÜN TURİZMİ: ALANYAZIN İNCELEMESİ

Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 149 - 163, 31.01.2017

Abstract

ÖZ

Düğün
turizmi, turizm sektörü için yeni ve alternatif bir üründür. Bazı ülkelerde az
da olsa gelişen bu sektör, Türkiye’de henüz yeterli ilgiyi görmemektedir. Bu
yetersiz ilgi, turizm yazını için de geçerlidir. Dolayısıyla konuyla ilgili
araştırmaların yapılması, hem sektörün gelişimine hem de turizm yazınına katkı
sunacaktır. Ancak konuyla ilgili ampirikaraştırmalar yapmadan önce, yapılmış
araştırmaların analizinin yapılması önem arz etmektedir. Bu amaçla tasarlanan bu
araştırmanın amacı, düğün turizmiyle ilgili yapılmış araştırmaları inceleyerek,
konuyla ilgilenen ya da ileride ilgilenecek araştırmacılara ışık tutmaktır. Bu
amaca ulaşmak için, Şubat 2015-Haziran 2016 arasında, belirlenen veri
tabanlarında yabancı ve yerli yazın sistematik taramaya tabi tutulmuştur. Yapılan
incelemeler sonucunda, yabancı yazında 17 araştırmanın yapıldığı, ancak yerli
yazında konuyla ilgili herhangi bir araştırmanın yapılmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, düğün turizmine ilişkin yazında birtakım eksiklik tespit edilmiştir.
Araştırma, tespit edilen bulgular ışığında, konuyla ilgilenen araştırmacılara birtakım
öneriyle son bulmaktadır.

ABSTRACT

Wedding tourism is a new and alternative product for
the tourism sector. In some countries, this sector has grown slightly, but it
has not yet attracted interest in Turkey. This insufficient interest is also
for the tourism literature. Therefore, conducting research on wedding tourism
will contribute to the development of the sector and the tourism literature. However,
before conducting empirical research on the subject, it is important to conduct
an analysis of the research done in this regard. For this reason, the purpose
of this research is to guide researchers interested in the subject by examining
the researches related to wedding tourism. To achieve this goal, between
February 2015 and June 2016, foreign and domestic literature was systematically
scanned in specified databases. As a result of the examinations carried out, it
was determined that 17 studies were made in foreign literature, but no research
related to the subject was done in Turkish literature. As a result, some
shortcomings were found in the literature on wedding tourism. In the light of
the detected findings, the research concludes with some suggestions for the
researchers who are interested in the subject.

References

  • Adler, H., ve Chienm, T. C. (2005). The Wedding Business: A Method to Boost Food and Beverage Revenues in Hotels. Journal of food service business research, 7(1), 117-125.
  • Bertella, G. (2015). Celebrating The Family Abroad: The Wedding Tourism Experience. Annals of Leisure Research, 18(3), 397-413.
  • Bertella, G. (2016). The Emergence of Tuscany as a Wedding Destination: The Role of Local Wedding Planners. Tourism Planning & Development, 1-14.
  • Breg, J. (2013). Now and Forever: Growth, Impacts and Future Evolution of Wedding Tourism. http://hdl.handle.net/10214/6270 [Erişim Tarihi: 20.05.2015].
  • Ching, A. H. (2013). Barefoot on The Beach: The Destination Wedding as Discursive Cultural Practice. Doctoral dissertation, Honolulu: University of Hawaii at Manoa.
  • Daniels, M. ve Loveless, C. (2013). Wedding Planning and Management: Consultancy for Diverse Clients. Routledge.
  • De Witt, L. (2006). Key Success Factors for Managing Special Events: The Case of Wedding Tourism. North-West University. Doctoraldissertation.
  • Del Chiappa, G. ve Fortezza, F. (2016). Tourist Behaviour: International Perspectives. CABI
  • Deng, C. (2013). Key Factors of Wedding Tourism in Bangkok. International Conference on Hospitality&Tourism Management,478-489.
  • Durinec, N. (2013). Destination Weddings in The Mediterranean. Hospitality and Tourism Management,1.
  • Dwyer, L.,Forsyth, P. ve Spur, R., (2005). Estimating the Impacts of Special Events on an Economy. Journal of Travel Research, 43, 351-359.
  • Haber3, (2011). http://www.haber3.com/wedding-city-antalya-sirketi-genel-muduru-ozdemir-turkiye- evlilik-turizmi-yapilacak--779530h.htm. [Erişim tarihi: 20.05.2015].
  • Hürriyet, (2012). http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/20634796.asp. [Erişim tarihi: 20.05.2015].
  • İpar, M. S. (2011). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve İstanbul Üzerine Bir Uygulama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Johnston, L. (2006). ‘I Do Down-Under’: Naturalizing Landscapes and Love through WeddingTourism in New Zealand. ACME: An International E-Journalfor Critical Geographies, 5(2), 191-208.
  • Kim, S. S. ve Agrusa, J. (2005). The Positioning of Overseas Honeymoon Destinations. Annals of Tourism Research, 32(4), 887-904.
  • Kim, Y., ve Kim, D. (2013). An Investigation of Korean Wedding Industry and Suggestions for Its Future Development from theTourism Perspective. South AsianJournal of Tourism and Heritage.
  • Lau, C. K., ve Hui, S. H. (2010). Selection Attributes of Wedding Banquet Venues: An Exploratory Study of Hong Kong Prospective Wedding Couples. International Journal of Hospitality Management, 9(2), 268-276.
  • Major, B.,McLeay, F. ve Waine, D. (2010). Perfect Weddings Abroad. Journal of Vacation Marketing, 16(3), 249-262.
  • Nguyen, L. T. D. (2011). Marketing Mix Across Cultures: A Case Study: Binh Quoi Tourist Village's Wedding Services to France and Japan. Degree Program in International Business Thesis, Lahtı Unıversıty Of ApplıedScıences.
  • Poon, A. (2009). Prospects for the British Market 2009. Tourism Industry Intelligence, 16(1), 1-4.
  • Rogerson, J. M. (2015). Wedding Tourism in South Africa: An Exploratory Analysis. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4, 2.
  • Seebaluck, N. V.,Munhurrun, P. R., Naidoo, P., ve Rughoonauth, P. (2015). An Analysis of the Push and Pull Motives for Choosing Mauritius as “the” Wedding Destination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175, 201-209.
  • Schumann, F. R. ve Amado, C. (2010). Japanese overseas weddings in Guam: A case study of Guam’s first hotel wedding chapel. South Asian Journal of Tourism and Heritage, 3(1), 173-181.
  • TDK, (2015). http://tdk.gov.tr/ [Erişim tarihi: 20.05.2015]
  • Uysal, Ü. E. (2013). Branding İstanbul: Representations of religion in promotingtourism. PlaceBrandingandPublicDiplomacy, 9(4), 223-235.
Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 149 - 163, 31.01.2017

Abstract

References

  • Adler, H., ve Chienm, T. C. (2005). The Wedding Business: A Method to Boost Food and Beverage Revenues in Hotels. Journal of food service business research, 7(1), 117-125.
  • Bertella, G. (2015). Celebrating The Family Abroad: The Wedding Tourism Experience. Annals of Leisure Research, 18(3), 397-413.
  • Bertella, G. (2016). The Emergence of Tuscany as a Wedding Destination: The Role of Local Wedding Planners. Tourism Planning & Development, 1-14.
  • Breg, J. (2013). Now and Forever: Growth, Impacts and Future Evolution of Wedding Tourism. http://hdl.handle.net/10214/6270 [Erişim Tarihi: 20.05.2015].
  • Ching, A. H. (2013). Barefoot on The Beach: The Destination Wedding as Discursive Cultural Practice. Doctoral dissertation, Honolulu: University of Hawaii at Manoa.
  • Daniels, M. ve Loveless, C. (2013). Wedding Planning and Management: Consultancy for Diverse Clients. Routledge.
  • De Witt, L. (2006). Key Success Factors for Managing Special Events: The Case of Wedding Tourism. North-West University. Doctoraldissertation.
  • Del Chiappa, G. ve Fortezza, F. (2016). Tourist Behaviour: International Perspectives. CABI
  • Deng, C. (2013). Key Factors of Wedding Tourism in Bangkok. International Conference on Hospitality&Tourism Management,478-489.
  • Durinec, N. (2013). Destination Weddings in The Mediterranean. Hospitality and Tourism Management,1.
  • Dwyer, L.,Forsyth, P. ve Spur, R., (2005). Estimating the Impacts of Special Events on an Economy. Journal of Travel Research, 43, 351-359.
  • Haber3, (2011). http://www.haber3.com/wedding-city-antalya-sirketi-genel-muduru-ozdemir-turkiye- evlilik-turizmi-yapilacak--779530h.htm. [Erişim tarihi: 20.05.2015].
  • Hürriyet, (2012). http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/20634796.asp. [Erişim tarihi: 20.05.2015].
  • İpar, M. S. (2011). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve İstanbul Üzerine Bir Uygulama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Johnston, L. (2006). ‘I Do Down-Under’: Naturalizing Landscapes and Love through WeddingTourism in New Zealand. ACME: An International E-Journalfor Critical Geographies, 5(2), 191-208.
  • Kim, S. S. ve Agrusa, J. (2005). The Positioning of Overseas Honeymoon Destinations. Annals of Tourism Research, 32(4), 887-904.
  • Kim, Y., ve Kim, D. (2013). An Investigation of Korean Wedding Industry and Suggestions for Its Future Development from theTourism Perspective. South AsianJournal of Tourism and Heritage.
  • Lau, C. K., ve Hui, S. H. (2010). Selection Attributes of Wedding Banquet Venues: An Exploratory Study of Hong Kong Prospective Wedding Couples. International Journal of Hospitality Management, 9(2), 268-276.
  • Major, B.,McLeay, F. ve Waine, D. (2010). Perfect Weddings Abroad. Journal of Vacation Marketing, 16(3), 249-262.
  • Nguyen, L. T. D. (2011). Marketing Mix Across Cultures: A Case Study: Binh Quoi Tourist Village's Wedding Services to France and Japan. Degree Program in International Business Thesis, Lahtı Unıversıty Of ApplıedScıences.
  • Poon, A. (2009). Prospects for the British Market 2009. Tourism Industry Intelligence, 16(1), 1-4.
  • Rogerson, J. M. (2015). Wedding Tourism in South Africa: An Exploratory Analysis. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4, 2.
  • Seebaluck, N. V.,Munhurrun, P. R., Naidoo, P., ve Rughoonauth, P. (2015). An Analysis of the Push and Pull Motives for Choosing Mauritius as “the” Wedding Destination. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175, 201-209.
  • Schumann, F. R. ve Amado, C. (2010). Japanese overseas weddings in Guam: A case study of Guam’s first hotel wedding chapel. South Asian Journal of Tourism and Heritage, 3(1), 173-181.
  • TDK, (2015). http://tdk.gov.tr/ [Erişim tarihi: 20.05.2015]
  • Uysal, Ü. E. (2013). Branding İstanbul: Representations of religion in promotingtourism. PlaceBrandingandPublicDiplomacy, 9(4), 223-235.
There are 26 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Kamil Unur

Bayram Kanca

Çağdaş Ertaş

Publication Date January 31, 2017
Submission Date January 3, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Unur, K., Kanca, B., & Ertaş, Ç. (2017). YENİ BİR TURİSTİK ÜRÜN OLARAK DÜĞÜN TURİZMİ: ALANYAZIN İNCELEMESİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 149-163.

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823