Research Article
BibTex RIS Cite

BANALİZED PHILOSOPHY COURSES, EXTREMELED RELIGIOUS CULTURE AND ETHICS COURSES LOST OR EARNINGS?

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 27 - 42, 31.12.2019

Abstract

Since the former is said to be important in philosophy courses in Turkey. However, when we look at the applications, we see the opposite situation. During the AK Party period, it was observed that philosophy courses were sometimes removed from the curriculum, they were sometimes optional and also sometimes hours were reduced. On the other hand, it is seen that the number of religious courses is exaggerated in these periods. On the basis of these banalize and exaggerate efforts opposite to each other in Turkey, it is known that there is an opinion of “educating a devout generation”. In this article, it was examined the situation in the curriculum of philosophy, religious culture and ethics knowledge for the years 2017-2018/2018-2019 of aforementioned opinion. Based on the “skepticism”, a comparative analysis was conducted between philosophy and religion course programs. According to this, it was seen and understood that philosophy courses were banalized, religion courses were exaggerated and both courses skepticism was completely excluded.

References

  • Cevizci, Ahmet. (1999) Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yay. Descartes, Rene. (2017) Metot Üzerine Konuşma. (Çev. Atakan Altınörs). İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları Empiricus, Sextus. (2010) Kuşkunun Felsefesi (Çev. Cengiz Çevik). İstanbul: Kırk Gece Yayınları. Hume, David. (2007). An Enquiry Concerning Human Understanding. (Ed. Peter Millican). New York: Oxford University Press. Huemer, Michael. (2001). Skepticism and the Veil of Perception. Rowman & Littlefield. Karasar, Niyazi (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. İstanbul: Nobel Yayınları. Milli Eğitim Bakanlığı 2017-18 Ortaoğretim Felsefe Dersi 10 ve 11. Sınıflar Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2018-19 Ortaoğretim Felsefe Dersi 10 ve 11. Sınıflar Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2017-2018 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2018-2019 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2018-2019 Ortaoğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı Öztanrıkulu Özel, Nurten. (2018). Skeptisizm epistemolojik bir çıkmaz mıdır? Journal of Human Sciences, 15(2), 1291-1305 Tokdoğan, Nagehan. (2018). Yeni Osmanlıcılık (Hınç, Nostalji, Narsisizim. İstanbul: İletişim Yay. Yılmaz, Kiriş, Nurten. (2012). Sofistler ‘Sofist’ miydi? SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi SDU Faculty of Arts and Sciences S o s y a l B ili m l e r D e r g i s i Journal of Social Sciences. Sayı:25, ss.163-178 Williams, Mıchael. (2017). Skepticism. The Blackwell Guide to Epistemology (Ed. John Greco, Ernest Sosa). Pp. 33-69. Blackwell Publishing Ltd.

SIRADANLAŞTIRILAN FELSEFE DERSLERİ, AŞIRILAŞTIRILAN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSLERİ KAYIP MI, KAZANIM MI?

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 27 - 42, 31.12.2019

Abstract

Türkiye’de felsefe derslerinin önemli olduğu eskiden beri söylenegelir. Fakat yapılan uygulamalara bakıldığına bunun tam tersi bir durum karşımıza çıkar. AK Parti döneminde felsefe derslerinin bazen müfredattan çıkartıldığı, bazen seçmeli ders olduğu, bazen de ders saatinin azaltıldığı görülmüştür. Buna karşın söz konusu dönemlerde din dersi sayısının aşırılaştırıldığı görülür. Birbirine zıt bu sıradanlaştırma-aşırılaştırma çabasının temelinde Türkiye’de “dindar bir nesil yetiştirmek” görüşünün olduğu bilinmektedir. Bu makalede, söze konu görüşün 2017-2018/2018-2019 yılları felsefe ile din kültürü ve ahlak bilgisi ders programlarındaki durumu incelenmiştir. “Kuşkuculuk” konusu baz alınarak, programlar arasında karşılaştırmalı bir analiz yapılmıştır. Buna göre, felsefe derslerinin sıradanlaştırıldığı, din derslerinin aşırılaştırıldığı, yanı sıra her iki derste de kuşkuculuk konusunun tamamıyla dışlandığı görülmüş ve anlaşılmıştır.

References

  • Cevizci, Ahmet. (1999) Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yay. Descartes, Rene. (2017) Metot Üzerine Konuşma. (Çev. Atakan Altınörs). İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları Empiricus, Sextus. (2010) Kuşkunun Felsefesi (Çev. Cengiz Çevik). İstanbul: Kırk Gece Yayınları. Hume, David. (2007). An Enquiry Concerning Human Understanding. (Ed. Peter Millican). New York: Oxford University Press. Huemer, Michael. (2001). Skepticism and the Veil of Perception. Rowman & Littlefield. Karasar, Niyazi (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. İstanbul: Nobel Yayınları. Milli Eğitim Bakanlığı 2017-18 Ortaoğretim Felsefe Dersi 10 ve 11. Sınıflar Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2018-19 Ortaoğretim Felsefe Dersi 10 ve 11. Sınıflar Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2017-2018 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2018-2019 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı Milli Eğitim Bakanlığı 2018-2019 Ortaoğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı Öztanrıkulu Özel, Nurten. (2018). Skeptisizm epistemolojik bir çıkmaz mıdır? Journal of Human Sciences, 15(2), 1291-1305 Tokdoğan, Nagehan. (2018). Yeni Osmanlıcılık (Hınç, Nostalji, Narsisizim. İstanbul: İletişim Yay. Yılmaz, Kiriş, Nurten. (2012). Sofistler ‘Sofist’ miydi? SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi SDU Faculty of Arts and Sciences S o s y a l B ili m l e r D e r g i s i Journal of Social Sciences. Sayı:25, ss.163-178 Williams, Mıchael. (2017). Skepticism. The Blackwell Guide to Epistemology (Ed. John Greco, Ernest Sosa). Pp. 33-69. Blackwell Publishing Ltd.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Arslan

Publication Date December 31, 2019
Submission Date December 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Arslan, Y. (2019). SIRADANLAŞTIRILAN FELSEFE DERSLERİ, AŞIRILAŞTIRILAN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSLERİ KAYIP MI, KAZANIM MI?. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 27-42.

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License