This research aims to determine the effect of the level of skepticism to unhealthy food ads and the level of health consciousness on the persuasiveness of the ad, attitude towards the ad, and purchase intention. It is being investigated whether the legal regulations made work. The data were collected by a questionnaire made among university students selected by convenience sampling and analyzed by structural equation modeling. To sum up, the persuasiveness level of the two-sided ad is significant to the attitude towards the ad and purchase intention. the persuasiveness variable mediates the effect of skepticism towards two-sided ads on the attitude towards the ad. Consumers' health consciousness has an impact on the perception of the persuasiveness of the ad and the attitude towards the ad. The persuasiveness variable mediates the effect of health consciousness on attitude in two-sided advertising messages. Finally, discussions and suggestions were made about the academic and practical reflections of the hypotheses.
Bu araştırma sağlıksız gıda reklamlarına karşı duyulan kuşku düzeyi ve sağlık bilinci düzeyinin reklamın ikna ediciliği, reklama yönelik tutum ve satın alma niyeti üzerindeki etkisini belirleme amacı taşımaktadır. Yapılan yasal düzenlemelerin gerçekte işe yarayıp yaramadığı araştırılmaktadır. Veriler, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen üniversite öğrencileri arasında yapılan anket ile toplanmış, yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak, çift yanlı reklamın ikna edicilik düzeyi, reklama yönelik tutum, satın alma niyeti üzerinde etkilidir. Çift yanlı reklamlara yönelik kuşkunun reklama yönelik tutum üzerindeki etkisinde ikna edicilik değişkeninin aracılık etkisi vardır. Tüketicilerin sağlık bilinçleri reklamın ikna ediciliğini algılama ve reklama yönelik tutum üzerinde etkilidir. Çift yanlı reklam mesajlarında sağlık bilincinin tutum üzerindeki etkisine ikna edicilik değişkeni aracılık etmektedir. Son olarak elde edilen hipotez sonuçlarının akademik ve pratik yansımalarına dair tartışma ve öneriler yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 4 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License