Research Article
BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama Eğitmenliği/Liderliği Programı Katılımcılarının Sosyal Uyuma İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1, 61 - 72, 15.12.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı Özel Doğaç Yaratıcı Drama Eğitmenliği/Liderliği programı katılımcılarından düşük ve yüksek sosyal uyuma sahip katılımcıların sosyal uyuma ve sürece ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu nitel durum çalışmasının katılımcılarının belirlenmesinde nitel araştırma örneklem seçim yöntemlerinden aykırı durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılara öncelikle Bosc, Dubini ve Polin (1997) tarafından geliştirilen Sosyal Uyum Öz-değerlendirme Ölçeği uygulanmış ve sahip oldukları sosyal uyum puanları hesaplanmıştır. Ölçek toplam puanlarına göre en düşük puanı ve en yüksek puanı alan ikişer katılımcı çalışma grubunu oluşturmuştur (N=4). Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesi aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırma analiz yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yaratıcı drama eğitmenliğine devam eden düşük ve yüksek sosyal uyuma sahip katılımcıların aldıkları eğitimin bireysel, sosyal ve mesleki alanlarda kendilerine katkı sağladığını belirttikleri ortaya çıkmıştır. Katılımcıların sosyal uyuma ilişkin tanımları incelendiğinde etkili iletişim, dinleme, karşıdakini anlama ve önyargısız olma gibi iletişim odaklı ve toplum kurallarına uyma, toplum değerleri, sosyalleşme ve grupla bütünleşme şeklinde toplum odaklı tanımlar yaptıkları görülmüştür. Üç aşama boyunca aldıkları yaratıcı drama eğitimini sosyal uyum açısından değerlendirdiklerinde ise kolay iletişim kurma, sosyal kaygıların azalması ve ortak paylaşım alanı yaratma gibi kişiler arası iletişim ile; hoşgörülü olma, çözüm odaklı olma, sosyal problem çözme becerisi, empati düzeyinde artış ve insanları oldukları gibi kabul etme gibi sosyal etkileşimin doğası ile ilgili özellikleri dillendirmişlerdir. Ayrıca güler yüzlü olma, fiziksel yakınlık, özgüven kazanmak, konfor alanından çıkmak gibi bireysel tutumlarına katkılarının olduğunu belirtmişlerdir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-29
  • Adıgüzel, Ö. (2010). Drama öğretmeni yetiştirme programları-Berlin Güzel Sanatlar Fakültesi ve Ankara Üniversitesi Örneği., Ö. Adıgüzel.(Editör). Yaratıcı drama 1999-2002 yazılar.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde yaratıcı drama. (5. Baskı) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Akar Vural, R. ve Somers, J. W. (2011). Hümanist ilköğretim programları için İlköğretimde drama: Kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akfırat, F.Ö. (2004). Yaratıcı Dramanın İşitme Engellilerin Sosyal Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 5(1),9-22.
  • Akfırat, F.Ö. (2006).Sosyal Yeterlilik, Sosyal Beceri ve Yaratıcı Drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 39-56.
  • Aydın, M., Kaşarcı, I., & Yurt, E. (2012). Drama yönteminin başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. II. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Bildirileri, 205-208.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19 (1), 297-314.
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 1-14. Batdi, V. ve Batdi, H. (2015). Effect of creative drama on academic achievement: a meta-analytic and thematic analysis. Educational Sciences: Theory and Practice. 15(6). 1459-1470.
  • Bilgin, N. (1991). Sosyal psikolojiye giriş (2.Baskı). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Chan, J., To, H. P., & Chan, E. (2006). Reconsidering social cohesion: Developing a definition and analytical framework for empirical research. Social indicators research, 75(2), 273-302.
  • Davis, D. (2018). Gerçeği hayal etmek: Eğitimde dramada yeni bir kurama doğru (Ü. Köymen, Çeviren). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Güneysu, S. & Temiz, S. (2012). Perceptions about drama before and after drama in education. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 46, 2046 – 2050.
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgilerde yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve sürece ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 931-947.
  • Kaf-Hasırcı, Ö., Bulut, M. S. ve İflazoğlu-Saban, A. (2008). Öğretmen adaylarının yaratıcı dramanın bireysel ve akademik kazanımlarına ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 63-83.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş (7. Basım). İstanbul: Evrim Basım Yayın Dağıtım.
  • Kasapoğlu, H. (2019). Etkili bir yaratıcı drama liderinin sahip olması gereken özellikler: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 106-122. doi: 10.16986/HUJE.2018040671
  • Kavcar, C. (1985). Örgün eğitimde dramatizasyon. Eğitim ve Bilim, 56, 32-41.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. O’Neill, C. & Lambert, A. (1995). Drama structures: A practical handbook for teachers, Hutchinson, London.
  • Öztürk, A. (2006). Öğretmen Yetiştirmede Yaratıcı Drama Yöntemiyle İşlenecek Tiyatro Dersinin Öğretmen Adaylarındaki Sözel İletişim Becerilerine Etkileri. Ö. Adıgüzel (Ed.) Yaratıcı Drama: 1985-1998 Yazılar. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Eğitim Özel Sayısı, 2 (7).
  • Szecsi, T. (2008) Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education, 85(2), 120-124. Social Adjustment (2019). APA dictionary of psychology. Retrieved from http://dictionary.apa.org/social-adjustment
  • Tanrıseven, I., & Aykaç, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin yaratıcı dramanın kişisel ve mesleki yaşantılarına katkısına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013(15), 329-348.
  • Toraman, C., & Ulubey, O. (2016). The effect of creative drama method on the attitude towards course: A Meta-analysis study. Journal of Educational Sciences Research, 6(1), 87-115. https://doi.org/10.12973/jesr.2016.61.5
  • Ulubey, O., & Toraman, C. (2015). The effect of creative drama on students’ academic achievement: A meta-analysis study. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 12(32), 195-220.
  • Ulubey, Ö. (2018). The effect of creative drama as a method on skills: A meta-analysis study. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 63-78.
Year 2020, Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1, 61 - 72, 15.12.2020

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-29
  • Adıgüzel, Ö. (2010). Drama öğretmeni yetiştirme programları-Berlin Güzel Sanatlar Fakültesi ve Ankara Üniversitesi Örneği., Ö. Adıgüzel.(Editör). Yaratıcı drama 1999-2002 yazılar.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde yaratıcı drama. (5. Baskı) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Akar Vural, R. ve Somers, J. W. (2011). Hümanist ilköğretim programları için İlköğretimde drama: Kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akfırat, F.Ö. (2004). Yaratıcı Dramanın İşitme Engellilerin Sosyal Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 5(1),9-22.
  • Akfırat, F.Ö. (2006).Sosyal Yeterlilik, Sosyal Beceri ve Yaratıcı Drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 39-56.
  • Aydın, M., Kaşarcı, I., & Yurt, E. (2012). Drama yönteminin başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. II. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi Bildirileri, 205-208.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 19 (1), 297-314.
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10(2), 1-14. Batdi, V. ve Batdi, H. (2015). Effect of creative drama on academic achievement: a meta-analytic and thematic analysis. Educational Sciences: Theory and Practice. 15(6). 1459-1470.
  • Bilgin, N. (1991). Sosyal psikolojiye giriş (2.Baskı). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Chan, J., To, H. P., & Chan, E. (2006). Reconsidering social cohesion: Developing a definition and analytical framework for empirical research. Social indicators research, 75(2), 273-302.
  • Davis, D. (2018). Gerçeği hayal etmek: Eğitimde dramada yeni bir kurama doğru (Ü. Köymen, Çeviren). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Güneysu, S. & Temiz, S. (2012). Perceptions about drama before and after drama in education. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 46, 2046 – 2050.
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgilerde yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve sürece ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 931-947.
  • Kaf-Hasırcı, Ö., Bulut, M. S. ve İflazoğlu-Saban, A. (2008). Öğretmen adaylarının yaratıcı dramanın bireysel ve akademik kazanımlarına ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 63-83.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş (7. Basım). İstanbul: Evrim Basım Yayın Dağıtım.
  • Kasapoğlu, H. (2019). Etkili bir yaratıcı drama liderinin sahip olması gereken özellikler: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 106-122. doi: 10.16986/HUJE.2018040671
  • Kavcar, C. (1985). Örgün eğitimde dramatizasyon. Eğitim ve Bilim, 56, 32-41.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. O’Neill, C. & Lambert, A. (1995). Drama structures: A practical handbook for teachers, Hutchinson, London.
  • Öztürk, A. (2006). Öğretmen Yetiştirmede Yaratıcı Drama Yöntemiyle İşlenecek Tiyatro Dersinin Öğretmen Adaylarındaki Sözel İletişim Becerilerine Etkileri. Ö. Adıgüzel (Ed.) Yaratıcı Drama: 1985-1998 Yazılar. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Eğitim Özel Sayısı, 2 (7).
  • Szecsi, T. (2008) Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education, 85(2), 120-124. Social Adjustment (2019). APA dictionary of psychology. Retrieved from http://dictionary.apa.org/social-adjustment
  • Tanrıseven, I., & Aykaç, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin yaratıcı dramanın kişisel ve mesleki yaşantılarına katkısına ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013(15), 329-348.
  • Toraman, C., & Ulubey, O. (2016). The effect of creative drama method on the attitude towards course: A Meta-analysis study. Journal of Educational Sciences Research, 6(1), 87-115. https://doi.org/10.12973/jesr.2016.61.5
  • Ulubey, O., & Toraman, C. (2015). The effect of creative drama on students’ academic achievement: A meta-analysis study. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 12(32), 195-220.
  • Ulubey, Ö. (2018). The effect of creative drama as a method on skills: A meta-analysis study. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 63-78.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

İnanç Eti 0000-0001-9736-094X

Özlem Kaf This is me 0000-0002-1955-2986

Publication Date December 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1

Cite

APA Eti, İ., & Kaf, Ö. (2020). Yaratıcı Drama Eğitmenliği/Liderliği Programı Katılımcılarının Sosyal Uyuma İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(Özel Sayı 1), 61-72.