Year 2015, Volume 5, Issue 9, Pages 283 - 292 2015-04-15

ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ
Effectof Values Acquered During Early Childhoodin Familyon Children’s Personality Development

Kasım TATLILIOĞLU [1]

77 250

1800’li yıllardan itibaren anaokullarının ortaya çıkış ile başlayan ve yüzyıllardıreğitimcilerin ilgilendiği bir konu olan erken çocukluk eğitimi, son yıllarda ülkemizde büyük bir mesafe almıştır. Erken eğitim, 0-6 yaş dönemindeki çocukların ev ve kurum ortamlarında bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve ahlaki yönden gelişmelerini desteklemek amacıyla yapılan eğitime denir. Bu dönemlerde çocukların gelişimleri çok hızlıdır ve çocuklar birçok beceriyi öğrenmeye hazırdır. Okul çağına kadar aile; çocuklar için hangi değerlerin kazanılacağı konusunda temel bir kurumdur. Çocuklar söylenenden daha çok büyüklerinin yaptıklarından etkilenirler. Karşılaştırmalı araştırmalar, erken eğitim alan çocukların çoğunun, okula başladıklarında, erken eğitim almayan benzer özellikteki çocuklara kıyasla pek çok beceriyi daha iyi edinmiş olduklarını ve daha uyumlu olduklarını göstermektedir. Çocuklar; davranışları, duygu ve düşünceleri ile gelişim özellikleri bakımından yetişkinlerden farklı, öğrenmeye, gelişip değişmeye açık, son derece alıcı, kendilerine özgü biricik varlıklardır. Bu yüzden erken dönemde uyarıcılarla karşı karşıya gelmeleri, iyi düzenlenmiş bir ortamda, iyi planlanmış, kaliteli bir eğitim almaları son derece önemlidir. Yapılan araştırmalara göre, 17 yaşına kadarki zihinsel gelişmenin, %50 ’sinin 4 yaşına, %30 ’unun ise 4 yaşından 8 yaşına kadar oluştuğu, 18 yaşına kadar gösterilen okul başarılarının %33 ’ünün 0-6yaşına kadar, aldıkları eğitime bağlı olduğu görülmüştür. Bu çalışmada, erken çocukluk döneminde, ailede çocuğa kazandırılan değerlerin, çocuğun kişilik gelişimi üzerindeki etkileri incelenmiş olup; Prof. Dr. Hayati Hökelekli’nin “Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi" adlı eseri referans alınmıştır.

Since 1880s, early childhood education which started with emergence of kindergartens and which is a subject educationists have dealt with for centuries has proceeded recently in our country. Early education is education which is done to support 0-6-year-old-children ’s physical, mental, emotional, social and moral development in home and institutional environments. During this period, children ’s development is rather fast and they are ready to learn several skills. Till school age, family is an important institution regarding which values will be acquired. Children are more affected by what is done than what is said. Comperative surveys show that most of the children who have been educated early are more compatible and have acquired most of the skills better than the ones who haven’t educated and have similar characteristic when they start going to school. Children are unique and rather recipient creatures who are different from adults in terms of emotions, behaviours, thoughts and development properties; open to learning, improving and changing. Thus, early confrontation with stimulus and getting well planned and qualifıed education in a good environment is quiet important for them. Surveys show that %50 of mental development till 17 years depends on education they get till 4 years, %30 of it depends on education from 4 up to 8 years and %33 of school success till 18 years depends on education from 0 to 6 years.

  • Bu çalışma; Prof. Dr. Hayati HÖKELEKLİ’nin, “Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi” (İstanbul: Timaş Yayınları, 2014) adlı eseri temel alınarak hazırlanmıştır.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Author: Kasım TATLILIOĞLU (Primary Author)

Bibtex @research article { busbed403087, journal = {Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi}, issn = {1309-6672}, eissn = {2618-6322}, address = {Bingol University}, year = {2015}, volume = {5}, pages = {283 - 292}, doi = {}, title = {ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ}, key = {cite}, author = {TATLILIOĞLU, Kasım} }
APA TATLILIOĞLU, K . (2015). ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9), 283-292. Retrieved from http://busbed.bingol.edu.tr/issue/29507/403087
MLA TATLILIOĞLU, K . "ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 (2015): 283-292 <http://busbed.bingol.edu.tr/issue/29507/403087>
Chicago TATLILIOĞLU, K . "ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 (2015): 283-292
RIS TY - JOUR T1 - ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ AU - Kasım TATLILIOĞLU Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - DO - T2 - Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 283 EP - 292 VL - 5 IS - 9 SN - 1309-6672-2618-6322 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Bingöl University Journal of Social Sciences Institute ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ %A Kasım TATLILIOĞLU %T ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ %D 2015 %J Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi %P 1309-6672-2618-6322 %V 5 %N 9 %R %U
ISNAD TATLILIOĞLU, Kasım . "ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDEAİLEDE ÇOCUĞA KAZANDIRILAN DEĞERLERİNÇOCUĞUN KİŞİLİK GELİŞİMİNE ETKİSİ". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 / 9 (April 2015): 283-292.