İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CAHİT ZARİFOĞLU’NUN YEDİ GÜZEL ADAM ADLI ŞİİR KİTABINDA DAĞ İMGESİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 23, 151 - 163, 10.01.2021
https://doi.org/10.31126/akrajournal.754719

Öz

Türk edebiyatında kendine ait tarzı olan önemli isimlerden biri de Cahit Zarifoğlu’dur. Zarifoğlu, İkinci Yeni’ye yakın bir anlayışla şiirler kaleme almıştır. Orijinal bir hayal dünyasına sahip olan şair, hem kendi kuşağı hem de sonraki kuşaklar üzerinde derin tesirler bırakmıştır. Onun şiirlerindeki temel belirleyici taraf, hayal dünyasının derinliğidir. Oldukça zarif bir üslupla kaleme aldığı şiirlerinde reel gerçekliğin ötesinde bir gerçekliğe yaslanmış duygusu belirgindir. Bu duygu, ‘Müslümanca bir duyarlılık’ olarak kendisini ifşa eder. Onun şiirlerinde Müslümanca duyarlılık, İslam sanatlarının dayanağı olarak işlenmiş ve bu estetik endişe şiirin bir inşa süreci olarak değerlenmesinde ısrarcı olmuştur. Şairin dünya görüşü ve sanatçı istidadı Necip Fazıl ve Sezai Karakoç’la kesişse de şiirsel hafızası kendi çizgisini oluşturmasında belirleyici olmuştur. Türk şiirinin erken yitirilenlerinden olan Cahit Zarifoğlu, şiirlerinde birçok imge ile karşımıza çıkmaktadır. Onun Yedi Güzel Adam şiir kitabında ‘dağ’ imgesi üzerinde ısrarla durduğu görülür. Bu çalışmada Zarifoğlu’nun Yedi Güzel Adam adlı şiir kitabında yer verilen ‘dağ’ imgesinin barındırdığı anlamsal döngüyü açığa çıkarmak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Akça, Sibel (2017); Cahit Zarifoğlu'nun Şiirlerinde İnsan ve Toplum, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ahi Evran Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Altaş, Şemsi (2018); İmgenin Bakışı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi/ Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Andı, Fatih; “Cahit Zarifoğlu’nun Şiirlerinde Bir Kötülük Öğesi Olarak Yılan Sembolü”, İlmi Araştırmalar 8, 1999, 9-24, İstanbul.
  • Armağan, Yalçın; “İmge”den “Anlam”a Cahit Zarifoğlu’nun Poetikası”, Dîvân Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 2012, C. 17 S. 32 (1), 57-73.
  • Berger, John (2011); Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Elmas, Nazım (1992); Cahit Zarifoğlu (Eserlerinin Tematik İncelemesi). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Fuzulî. (2015); Dîvan. Mehmet Kanar (Haz.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • İnan, Abdulkadir (1995); Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu, Ankara.
  • İnce, Özdemir (2011); Şiir ve Gerçeklik, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Kur’an-ı Kerim Meâli. (2006); Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Kurt, Mustafa (2018); Çağdaş Türk Şiirinde Modernizmin İmgeleri, Çolpan Kitap, Ankara.
  • Özher Koç, Sema; “Fenomenolojik Açıdan Bir Türkü Çözümlemesi: ‘Yüce Dağ Başında Yanar Bir Işık’”. Turkish Studies, 2011, Volume 6/3 Summer, 1125-1132.
  • Şakar, Cemal (2007); Cahit Zarifoğlu: Daima Bir Başlangıç Vardır. Hece Dergisi Cahit Zarifoğlu Özel Sayısı, S. 126/ 127/ 128, 43-47.
  • Yüce, Tuncay; “İmge ve İmgelem Olguları Çerçevesinde Görsel Sanatların Felsefe ile Olan Etkileşimi”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013, C. 23, S. 2, 225-232.
  • Zarifoğlu, Cahit (2015); Yedi Güzel Adam, İnsan Yayınları, İstanbul.

MOUNTAİN IMAGE İN CAHİT ZARİFOĞLU'S SEVEN BEAUTİFUL MEN POETRY BOOK

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 23, 151 - 163, 10.01.2021
https://doi.org/10.31126/akrajournal.754719

Öz

One of the important names in Turkish literature that has its own style is Cahit Zarifoğlu. Zarifoğlu wrote poems with a close understanding to the Second New Movement in Turkish Literature. Having a genuine dream world, the poet deeply influenced both his contemporaries and the next generations. The focal point in his poems is the depth of the imagination. In his poems, which he wrote in a very elegant style, his sense of leaning against a reality beyond real reality is evident. This feeling manifests itself as 'a Muslim sensibility'. In his poetry, Muslim sensitivity was treated as the basis of Islamic arts, and this aesthetic concern insisted that poetry be valued as a construction process. Although the poet's world view and artist ambition differentiate him with Necip Fazıl and Sezai Karakoç, his poetic memory has been decisive in forming his own line. Cahit Zarifoğlu, one of the early loss of Turkish poetry, appears with many images in his poems. It is seen in his Seven Beautiful Men poetry book that he insists on the image of 'mountain'. In this study it is aimed at disclosing the semantic cycle that the mountain image included in the poem book entitled Seven Beautiful Men by Zarifoğlu. 

Kaynakça

  • Akça, Sibel (2017); Cahit Zarifoğlu'nun Şiirlerinde İnsan ve Toplum, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ahi Evran Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Altaş, Şemsi (2018); İmgenin Bakışı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi/ Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Andı, Fatih; “Cahit Zarifoğlu’nun Şiirlerinde Bir Kötülük Öğesi Olarak Yılan Sembolü”, İlmi Araştırmalar 8, 1999, 9-24, İstanbul.
  • Armağan, Yalçın; “İmge”den “Anlam”a Cahit Zarifoğlu’nun Poetikası”, Dîvân Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 2012, C. 17 S. 32 (1), 57-73.
  • Berger, John (2011); Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Elmas, Nazım (1992); Cahit Zarifoğlu (Eserlerinin Tematik İncelemesi). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Fuzulî. (2015); Dîvan. Mehmet Kanar (Haz.), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • İnan, Abdulkadir (1995); Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu, Ankara.
  • İnce, Özdemir (2011); Şiir ve Gerçeklik, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Kur’an-ı Kerim Meâli. (2006); Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Kurt, Mustafa (2018); Çağdaş Türk Şiirinde Modernizmin İmgeleri, Çolpan Kitap, Ankara.
  • Özher Koç, Sema; “Fenomenolojik Açıdan Bir Türkü Çözümlemesi: ‘Yüce Dağ Başında Yanar Bir Işık’”. Turkish Studies, 2011, Volume 6/3 Summer, 1125-1132.
  • Şakar, Cemal (2007); Cahit Zarifoğlu: Daima Bir Başlangıç Vardır. Hece Dergisi Cahit Zarifoğlu Özel Sayısı, S. 126/ 127/ 128, 43-47.
  • Yüce, Tuncay; “İmge ve İmgelem Olguları Çerçevesinde Görsel Sanatların Felsefe ile Olan Etkileşimi”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013, C. 23, S. 2, 225-232.
  • Zarifoğlu, Cahit (2015); Yedi Güzel Adam, İnsan Yayınları, İstanbul.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Bakır Şengül 0000-0002-9018-8531

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2021
Kabul Tarihi 27 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Şengül, M. B. (2021). CAHİT ZARİFOĞLU’NUN YEDİ GÜZEL ADAM ADLI ŞİİR KİTABINDA DAĞ İMGESİ. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 9(23), 151-163. https://doi.org/10.31126/akrajournal.754719

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333