Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Life Studies Curriculum Outcomes Based on SOLO Taxonomy

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 58 - 68, 31.12.2023

Öz

With this study, it is aimed to examine the acquisitions in the Life studies course curriculum according to the SOLO taxonomy. The study was carried out with a qualitative research approach. In this context, primary school Life studies curriculum acquisitions were examined by the researcher and two classroom teachers who had a postgraduate education in the field, according to the SOLO taxonomy. The final decision was reached by taking the opinion of an academician who is an expert in the field in the acquisitions experienced hesitation. After the descriptive analysis of the data, it was seen that the distribution of the acquisitions according to the SOLO taxonomy was mostly at the relational structure level and at least at the abstract structure stage. At the 2nd grade level, no gains were found in the abstract construction phase. In addition, it was observed that the achievements at the unidirectional structure level decreased compared to the grade level, while the acquisitions at the multi-directional structure level increased at the 3rd grade level

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2004). Hayat bilgisi ve Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi içinde (ss.1-13). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2) 259-290. https://doi.org/10.12780/UUSBD164.
  • Baysal, N. (2006). Hayat bilgisi öğretim. C. Öztürk (Ed.). Hayat bilgisi: Toplumsal ve doğal yaşama bütüncül bir bakış içinde (ss.1-19). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Belet, Ş. D. (1999). İlköğretim kurumlarında uygulanan hayat bilgisi programının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Biggs, J. B. (2003). Teaching for quality learning at university. Maidenhead. Open University Press.
  • Biggs, J. & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university (4th Ed.). Maidenhead: Society for Research into Higher Education & Open University Press.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat bilgisi öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bursa, S. (2022). Examination of 2018 social studies curricula according to SOLO taxonomy. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(2), 1015-1032. DOI: 10.17679/inuefd.1024442
  • Büyükkaragöz, S. & Cuma, Ç. (1997). Genel öğretim metodları. Öz Eğitim Yayınları.
  • Brabrand, C., & Dahl, B. (2009). Using the solo-taxonomy to analyze competence progression of university science curricula. Higher Education, 58(4), 531-549.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage.
  • Çetin, B. & İlhan, M. (2016). “Solo taksonomisi”, matematik eğitiminde teoriler. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çoban, O., & Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 Sosyal bilgiler öğretim program¬larının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açı¬sından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505.
  • Demirel, Ö. (2012). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Eker, C., Bilgin, Ç., & Baykan, E. (2019, 5-7 Eylül). Hayat bilgisi dersi öğretim programında bulunan kazanımların yapılandırılmış Bloom taksono¬misine göre incelenmesi. [Konferans sunumu]. II. Uluslararası Öğren¬me, Öğretim ve Eğitim Araştırmaları Kongresi, Amasya.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kalendar, B. & Baysal, Z. N. (2021). Öğretim programı ve ders kitaplarının program ögelerinin uyumu açısından incelenmesi: Hayat bilgisi örneği. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 38(2), 75-96. https://doi.org/10.52597/buje.990925
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 419-431.
  • Leung, C. F. (2000). Assessment for learning: using solo taxonomy to measure design performance of design & technology students. International Journal of Technology and Design Education, 10, 149-161.
  • McGill, R. M. (2013). 100 ideas for secondary teachers: Outstanding lessons. Bloomsbury A&C Black.
  • MEB, (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı
  • Minogue, J., & Jones, G. (2009). Measuring the ımpact of haptic feedback using the solo taxonomy. International Journal of Science Education, 31(10), 1359-1378.
  • Özcelik, D.A. (1992). Eğitim programları ve öğretim (Genel öğretim yöntemi). ÖSYM Yayınları.
  • Öztürk, C. & Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Padiotis, I. & Mikropoulos, T.A. (2010). Using SOLO to evaluate an educational virtual environment in a technology education setting. Educational Technology & Society, 13(3), 233-245.
  • Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005); Hayat Bilgisi öğretimi ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu. Anı Yayıncılık.
  • Yağan, S. A. (2022). Fink’s significant learning approach and classification of the life science curriculum acquisitions according to fink taxonomy. Educational Academic Research, 44(1), 42-53.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntem¬leri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2022). 2015 ve 2018 Hayat bilgisi öğretim program kazanımlarının taksonomik incelenmesi. Milli Eğitim, 51(233), 665-687. DOI: 10.37669milliegitim.793390
  • Zorluoğlu, S. L., Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2016). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarının yapılandırılmış Bloom taksonomisi¬ne göre analizi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elekt¬ronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 260-279.

SOLO Taksonomisi Temelinde Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 58 - 68, 31.12.2023

Öz

Bu çalışma ile Hayat bilgisi dersi öğretim programında yer alan kazanımların SOLO taksonomisine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yaklaşımı ile gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda ilkokul Hayat bilgisi dersi öğretim programı kazanımları araştırmacı ve alanında lisansüstü eğitim görmüş iki sınıf öğretmeni tarafından SOLO taksonomisine göre incelenmiştir. Tereddüt yaşanılan kazanımlarda alan uzmanı bir akademisyen görüşü alınarak nihai karara ulaşılmıştır. Verilerin betimsel analizi yapıldıktan sonra kazanımların SOLO taksonomisine göre dağılımında en çok ilişkisel yapı düzeyinde en az ise soyut yapı evresinde olduğu görülmüştür. 2. sınıf düzeyinde ise soyut yapı evresinde hiçbir kazanım bulunamamıştır. Ayrıca tek yönlü yapı düzeyinde kazanımların sınıf düzeyine göre azaldığı görülürken çok yönlü yapı düzeyindeki kazanımların 3. sınıf düzeyinde arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2004). Hayat bilgisi ve Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi içinde (ss.1-13). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2) 259-290. https://doi.org/10.12780/UUSBD164.
  • Baysal, N. (2006). Hayat bilgisi öğretim. C. Öztürk (Ed.). Hayat bilgisi: Toplumsal ve doğal yaşama bütüncül bir bakış içinde (ss.1-19). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Belet, Ş. D. (1999). İlköğretim kurumlarında uygulanan hayat bilgisi programının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Biggs, J. B. (2003). Teaching for quality learning at university. Maidenhead. Open University Press.
  • Biggs, J. & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university (4th Ed.). Maidenhead: Society for Research into Higher Education & Open University Press.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat bilgisi öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bursa, S. (2022). Examination of 2018 social studies curricula according to SOLO taxonomy. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(2), 1015-1032. DOI: 10.17679/inuefd.1024442
  • Büyükkaragöz, S. & Cuma, Ç. (1997). Genel öğretim metodları. Öz Eğitim Yayınları.
  • Brabrand, C., & Dahl, B. (2009). Using the solo-taxonomy to analyze competence progression of university science curricula. Higher Education, 58(4), 531-549.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage.
  • Çetin, B. & İlhan, M. (2016). “Solo taksonomisi”, matematik eğitiminde teoriler. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çoban, O., & Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 Sosyal bilgiler öğretim program¬larının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açı¬sından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505.
  • Demirel, Ö. (2012). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Eker, C., Bilgin, Ç., & Baykan, E. (2019, 5-7 Eylül). Hayat bilgisi dersi öğretim programında bulunan kazanımların yapılandırılmış Bloom taksono¬misine göre incelenmesi. [Konferans sunumu]. II. Uluslararası Öğren¬me, Öğretim ve Eğitim Araştırmaları Kongresi, Amasya.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kalendar, B. & Baysal, Z. N. (2021). Öğretim programı ve ders kitaplarının program ögelerinin uyumu açısından incelenmesi: Hayat bilgisi örneği. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 38(2), 75-96. https://doi.org/10.52597/buje.990925
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 419-431.
  • Leung, C. F. (2000). Assessment for learning: using solo taxonomy to measure design performance of design & technology students. International Journal of Technology and Design Education, 10, 149-161.
  • McGill, R. M. (2013). 100 ideas for secondary teachers: Outstanding lessons. Bloomsbury A&C Black.
  • MEB, (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı
  • Minogue, J., & Jones, G. (2009). Measuring the ımpact of haptic feedback using the solo taxonomy. International Journal of Science Education, 31(10), 1359-1378.
  • Özcelik, D.A. (1992). Eğitim programları ve öğretim (Genel öğretim yöntemi). ÖSYM Yayınları.
  • Öztürk, C. & Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Padiotis, I. & Mikropoulos, T.A. (2010). Using SOLO to evaluate an educational virtual environment in a technology education setting. Educational Technology & Society, 13(3), 233-245.
  • Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (2005); Hayat Bilgisi öğretimi ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu. Anı Yayıncılık.
  • Yağan, S. A. (2022). Fink’s significant learning approach and classification of the life science curriculum acquisitions according to fink taxonomy. Educational Academic Research, 44(1), 42-53.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntem¬leri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2022). 2015 ve 2018 Hayat bilgisi öğretim program kazanımlarının taksonomik incelenmesi. Milli Eğitim, 51(233), 665-687. DOI: 10.37669milliegitim.793390
  • Zorluoğlu, S. L., Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2016). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı kazanımlarının yapılandırılmış Bloom taksonomisi¬ne göre analizi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elekt¬ronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 260-279.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Temel Eğitim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sinan Arı 0000-0003-0769-7317

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arı, S. (2023). SOLO Taksonomisi Temelinde Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının İncelenmesi. Anadolu Dil Ve Eğitim Dergisi, 1(2), 58-68.