Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POLITICIANS SHARE LOCAL ISSUES THROUGH TWITTER: A SAMPLE OF THE POLITICIANS OF EASTERN ANATOLIA REGION

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 13, 1 - 21, 30.04.2019

Öz

As a new media product, the Internet has great implications for the political sphere.The main purpose of the study is to determine whether the members of the Parliament use Twitter as a social media tool.Content analysis method was applied. In the research conducted between the dates of 01-31 May 2018, 48deputies of the Eastern Anatolia Region shared their personal accounts through Twitter application. Accordingly, it was determined that the daily share rate of 48 deputies belonging to the Eastern Anatolia Region is 3.60 Tweets-Retweet.The province with the highest daily share is Erzurum. The minimum percentage of daily sharing is in Ardahan.“The development, environment and infrastructure” categories have a share ratio of 1.19 in total, while it is 2.55 in the “spore” category in the topics dealt with by parliamentarians in the tweets. As a result of the analyzes, it was seen that the application of Twitter did not use enough level by the deputies of Eastern Anatolia Region in order to inform the public and transfer the regional developments. However, it was found that the usage practices had more national sharing than the shares that they represent.

Kaynakça

  • Aziz, A.(2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara, Türkiye: Nobel Yayınları. BayraktutanG. ,Binark M. , Çomu T. , Doğu B. , İslamoğlu G. , Telli Büyükaslan, A., Kırık A. Mç., (2013). Sosyal Medya Araştırmaları Sosyalleşen birey, Konya, Türkiye: Çizgi Kitabevi. Chadwick, A.(2014). Thehybridmediasystem: politicsandpower. New York, Amerika: Oxford UniversityPress. Çankaya, E. (2015). Siyasal İletişim Dünyada Ve Türkiye’de, Ankara, Türkiye: İmge Kitabevi Yayınları. Genel, M. G. (2012). Siyasal iletişim kampanyalarında sosyal medyanın kullanımı (12 haziran 2011 seçimleri “twitter” örneği. TheTurkish Online Journal of Design, Art AndCommunication -Tojdac, 2 (4), 23-31. Gökgül A. N. (2016). Sosyal Medyanın Siyasal İletişim Aracı Olarak Kullanılması 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Twitter Örneği. Yeni Yüzyıl Üniversitesi Dergisi, İstanbul, 59-156. Kasmani, M.F. ,Rosidayu S., Noradzrah R. (2014). Can Twitter Be An Effective Platform ForPoliticalDiscourse İn Malaysia? A Study Of #Pru13. Procedia -SocialAndBehavioralSciences, 155, 348 – 355. Keskin, S., Sönmez, F. (2015). Liderler ve Takipçileri: PoliticalParty Liderlerinin Twitter Performansları Ve Takip İlişkisi. Selçuk İletişim, 29 (1), 339-362. Köseoğlu, Y. , Al, H. (2013). Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya. Akademik İncelemeler Dergisi, 8(3), 103-125. Lilleker, D. (2013). Siyasal İletişim Temel Kavramlar. İstanbul, Türkiye: Kaknüs Yayınları. Lutz, M. (2009). TheSocialPulpit Barack Obama’sSocial Media Toolkit. Svp-DigitalPublicAffairs, Edelman. Retrieve (2009), From http://www.edelman.com/image/insights/content/social%20pulpit%2020barack%20obamas %20soc al%20media%20toolkit%201.09.pdf, (e.t. 02. 05. 2018) Momoc, A. (2013). SocialMedia - Pr Tools ForRomanianPoliticians?. Procedia -SocialAndBehavioralSciences, 81, 116 – 121 Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür Ve Medya. Ankara, Türkiye: Ütopya Yayınevi Norrıs, P. (2015). PoliticalCommunication. International Encyclopedia Of TheSocial&BehavioralSciences, (Second Edition), 342-349 O’donnel, C. (2011). New StudyQuantifiesUse Of Social Media İn Arab Spring.” Sciencedaily. RetrievedJanuary 5, From Http://Www.Washington.Edu/News/Articles/New-Study-Quantifiesuse-Of-Social-Media-İn-Arab-Spring, (E.T. 02. 05. 2018) Pal, J. ,A'ndreGonawela. (2017). StudyingPoliticalCommunication On Twitter: The Case For Small Data. CurrentOpinion in BehavioralSciences, 18, 97-102 Shirky, C. (2011). ThePoliticalPower Of Social Media. ForeignAffairs, 90 (1), 28-41 Tanyıldızıİ.N. , Ateş, T. Y. (2018). PoliticalParty Genel Başkanlarının 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Twitter Mesajlarına Yönelik İçerik Ve Söylem Çözümlemesi, Assam International RefereedJournal, 10, 46-63 Tokgöz, O. (2010). Seçimler, Siyasal Reklamlar Ve Siyasal İletişim. Ankara,Türkiye: İmge Kitabevi Topuz H. (1991). Siyasal Reklamcılık: Dünya Ve Türkiye’den Örneklerle. İstanbul, Türkiye: Cem Yayınevi Vitak, J., Zube, P., Smock, A., Caleb, C.T., Ellison, N., Lampe, C. (2011). It’sComplicated: Facebook Users’ PoliticalParticipationi İn The 2008 Election. CyberpsychologyBehaviorAndSocial Networking, 14, 107-114 Weavera, Iain S., Hywel Williams, I. Cioroianu, M. Williams, TravisCoan, Banducci, S. (2018). DynamicSocial Media AffiliationsAmongUkPoliticians. Social Networks, 54, 132–144.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makale
Yazarlar

Nural İmik Tanyıldızı

Gökhan Alptekin

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Tanyıldızı, N. İ., & Alptekin, G. (2019). POLITICIANS SHARE LOCAL ISSUES THROUGH TWITTER: A SAMPLE OF THE POLITICIANS OF EASTERN ANATOLIA REGION. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 6(13), 1-21.

 ASSAM-UHAD Nisan ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.