Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

BLOK ZİNCİRİ TABANLI YENİ SOSYAL MEDYA YAKLAŞIMI

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 4, 17 - 33, 31.08.2020

Öz

Bu çalışmasın amacı, geleneksel sosyal medya projeleri ile blok zinciri kullanan sosyal medya uygulamaları arasındaki farklarının incelenmesidir. Web 2.0 teknolojisine sahip geleneksel sosyal medya uygulamaları ile blok zinciri kullanılarak geliştirilen sosyal medya uygulamaları arasındaki önemli farkların belirlenebilmesi için kaynak taraması yapılmıştır. Kaynak taraması sonucunda geleneksel sosyal medya uygulamalarının merkezi bir iş modeline dayandığı görülmüştür. Blok zinciri teknolojisi kullanan yeni nesil medya uygulamalarında ise bir ekosistem kurulması amaçlanmaktadır. Kurulacak bu ekosistem, içerik geliştiriciler olan kullanıcıların da gelirden pay alabileceği bir yaklaşım sergilemektedir. Bu yaklaşım, yeni medya vizyonu için önemlidir ve Türkiye gibi ülkelerin sosyal medya alanında söz sahibi olabilmeleri açısından fırsatlar taşımaktadır. Bu fırsatın değerlendirilmesi bağlamında bu alana yönelik yatırımlar yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Akçay, H. (2017). Sosyal Medya Uzmanlarının Çalışma Hayatı. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 12 (1) , 89-96. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/beyder/issue/31845/317082
  • Akdoğan, H, Yazar, B . (2012). Yeni Türk Ticaret Kanununun Denetim Alanında Getirdiği Yenilikler. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4 (2) , 21-30. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/hiad/issue/7652/100171
  • Akgül Durakçay, F, Güneş Gülal, A. (2018). Avrupa Birliği’nin Doğu Komşularına Yönelik Yaklaşımında Demokrasi Teşviki. Ekonomi Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi, 3 (3) , 289-310. DOI: 10.30784/epfad.489242
  • Altay, O, Ulaş, M. (2018). Anlamsal Web Kullanılarak İlaç Ontolojisi Çıkarılması. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 30 (1) , 169-174. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/fumbd/issue/35837/400437
  • Aslan, E, Kolancı, D. (2019). Semantik Web’in Marka İtibarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma. The Journal of International Scientific Researches, 3 (4) , 208-220. DOI: 10.23834/isrjournal.493403
  • Aslan, S, Kayacı, M., (2013). Historical Background and Principles of Kemalism . Social Sciences, 8 (1) , 16-32. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsasocial/issue/20092/213625
  • Bahar, A. (2018). Bilişim Suçları, İletişim Ve Sosyal Medya. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10 (3) , 1-36. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/iaud/issue/38557/447328
  • Bell Gavin, (2009). Building Social Web Applications. O’Reilly Media. Sebastopol.
  • Berk, O, Bayrak, T. (2019). Yıldız Sporcuların Sosyal Medya Etkileşimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3 (3) , 226-236. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejnm/issue/45760/578154.
  • Blossom John, (2009). Content Nation Surviving and Thriving as Social Media Changes Our Work, Our Lives, and Our Future. Wiley Publishing. Indianapolis. ISBN: 978-0-470-37921-9.
  • Bossio Diana, (2017). Journalism and Social Media Practitioners, Organisations and Institutions. Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-319-65472-0. doi: 10.1007/978-3-319-65472-0.
  • Boyd Danah, (2008). Taken Out of Context: American Teen Sociality in Networked Publics, Data & Society Research Institute, Microsoft Research.
  • Bozkurt Yazar, B, Yalçın, Z. (2019). Bağımsız Denetimde Kamu Gözetim Kurumlarının Önemi: Gelişmiş Ülke Uygulamaları. İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS) , 8 (1) , 260-277. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/inijoss/issue/46583/462798
  • Choi Tsan-Ming, Guo Shu, Luo Suyuan, (2020). When blockchain meets social-media: Will the result benefit social media analytics for supply chain operations management?, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Volume 135, 101860, ISSN 1366-5545, https://doi.org/10.1016/j.tre.2020.101860.
  • Coinmarketcap, Cryptocurrencies, https://coinmarketcap.com/currencies. (Erişim: 16.07.2020).
  • Darı, A. (2018). Sosyal Medya Ve Siyaset: Türkiye’deki Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1) , 1-10. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/farabi/issue/33998/370664.
  • Deckers Erik, Lacy Kyle, (2011). Branding Yourself: Using Social Media to Invent or Reinvent Yourself. UU5. Indiana.
  • Drljevic Nusi, Aranda Daniel Arias, Stantchev Vladimir, (2020). Perspectives on risks and standards that affect the requirements engineering of blockchain technology, Computer Standards & Interfaces, Volume 69, 103409, ISSN 0920-5489, https://doi.org/10.1016/j.csi.2019.103409.
  • Durmuş, K. (2020). Sosyal Medya Kaynaklı Olayların Geleneksel Haber Mecralarında Kullanımı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11) , 218-236 . DOI: 10.34086/rteusbe.749432.
  • Ergüney, M. (2017). Türkiye’de İnternet Dizilerinin Gelişmesine Zemin Hazırlayan Tarihsel ve Teknolojik Süreç. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 2 (1) , 52-59. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/itbhssj/issue/30281/317371
  • Ertz Myriam, Boily Émilie, (2019). The rise of the digital economy: Thoughts on blockchain technology and cryptocurrencies for the collaborative economy, International Journal of Innovation Studies, Volume 3, Issue 4, Pages 84-93, ISSN 2096-2487, https://doi.org/10.1016/j.ijis.2019.12.002. Foresting, About Foresting, https://foresting.io. (Erişim: 13.07.2020).
  • Garcia-Font Victor, (2020). SocialBlock: An architecture for decentralized user-centric data management applications for communications in smart cities, Journal of Parallel and Distributed Computing, Volume 145, Pages 13-23, ISSN 0743-7315, https://doi.org/10.1016/j.jpdc.2020.06.004.
  • Gonçalves Alex, (2017). Social Media Analytics Strategy. Apress. ISBN-13 (electronic): 978-1-4842-3102-9. https://doi.org/10.1007/978-1-4842-3102-9.
  • Guidi Barbara, (2020). When Blockchain meets Online Social Networks, Pervasive and Mobile Computing, Volume 62, 101131, ISSN 1574-1192, https://doi.org/10.1016/j.pmcj.2020.101131.
  • Guudle O.M., Ozev, M.H., (2019). Somali State Conflict: Revisiting the Political Economy of the Somali Security State (1969-1991). Ortadoğu Etütleri, 11: 206-233.
  • Güneş, R, Bozkurt Yazar, B, Yalçi̇n, Z. (2018). Bağımsız Denetim Firmalarında Kalite Kontrol Sisteminin Etkinliği: Türkiye Örneği. İnönü University International Journal of Social Sciences (INIJOSS) , 7 (1) , 46-61. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/inijoss/issue/38239/427198
  • Güngördü, O. (2017). Erken Cumhuriyet Dönemi Düşüncesinde Japon İmgesi. ULİSA: Uluslararası Çalışmalar Dergisi, 1 (1) , 59-74. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ulisa/issue/30947/335304.
  • Hadley Bree, (2017). Theatre, Social Media, and Meaning Making. Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-319-54882-1. doı 10.1007/978-3-319-54882-1.
  • Hansen Derek L., Shneiderman Ben, Smith Marc A., Himelboim Itai, (2020). Analyzing Social Media Networks With Nodexl Insights from a Connected World. Second Edition. Morgan Kaufmann. ISBN: 978-0-12-817756-3.
  • Kaigo Muneo, (2017). Social Media and Civil Society in Japan. Palgrave Macmillan. ISBN 978-981-10-5095-4. DOI 10.1007/978-981-10-5095-4.
  • Kara Arzu, (2016). Halkla İlişkiler ve Tanıtımda Medyanın Kullanımı: Avrupa ve Türkiye. İstanbul Ticaret Üniversitesi 2. Lisansüstü Öğrenci Kongresi. ISBN 978-975-6516-34-8. http://kongre.ticaret.edu.tr/wp-content/uploads/2016/05/kongre_kitab%C4%B1.pdf.
  • Kasım, Ö. (2020). Blok Zinciri Mimarisi ile Elektronik Tıp Kayıtlarının Modellenmesi Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10 (1) , 35-42. DOI: 10.17714/gumusfenbil.437775.
  • Kaya, E, Tarhan Mengi̇, B. (2019). Sosyal Medya Risklerinin Yönetilmesinde İç Denetimin Rolü. Muhasebe ve Finansman Dergisi , (82) , 97-110. DOI: 10.25095/mufad.536021
  • Kılınç, M. (2020). Araştırma Şirketlerinin Sosyal Medya Kullanımı. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12 (1) , 9-20. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/iaud/issue/50939/664646
  • Kıvanç, T. (2019). Sosyal Medya Bağımlılığının Sonuçları. International Journal of Social Science, 2 (1) , 90-100. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/injoss/issue/44308/538524.
  • Konuk, N, Güntaş, S. (2019). Sosyal Medya Kullanımı Eğitimi Ve Bir Eğitim Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 3 (4) , 1-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijemi/issue/44619/494798.
  • Kouhizadeh Mahtab, Saberi Sara, Sarkis Joseph, (2021). Blockchain technology and the sustainable supply chain: Theoretically exploring adoption barriers, International Journal of Production Economics, Volume 231, 107831, ISSN 0925-5273, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107831.
  • Küçükali̇, A., Serçemeli̇, C., (2019). Akademisyenlerin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6 (10) , 202-219. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/50855/663253.
  • Lincoln, Susan Rice, (2009). Mastering Web 2.0 Transform your business using key website and social media tools. Kogan Page. London. ISBN 978 0 7494 5466 1.
  • Looy Amy Van, (2016). Social Media Management Technologies and Strategies for Creating Business Value. Springer. ISBN 978-3-319-21990-5. DOI 10.1007/978-3-319-21990-5.
  • Matei Sorin Adam, Britt Brian C., (2017) . Macro-Structural Perspectives on Social Differentiation and Organizational Evolution in Online Groups. Structural Differentiation in Social Media. Springer. ISBN 978-3-319-64425-7. DOI 10.1007/978-3-319-64425-7.
  • Mire Sam, (2018). Blockchain For Social Media: 11 Possible Use Cases. https://www.disruptordaily.com/blockchain-use-cases-social-media/. (Erişim: 12.07.2020). Morris Tee ve Ballantine Pip, (2015). Social Media for Writers. Writer’s Digest Books. First edition. Ohio.
  • Nakamoto Satoshi, (2008). Bitcoin: A Peer-To-Peer Electronic Cash System. https://bitcoin.org/bitcoin.pdf . (Erişim tarihi: 17.07.2020).
  • Osatuyi Babajide, (2013). Information sharing on social media sites, Computers in Human Behavior, 29(6), s. 2622-2631, ISSN 0747-5632, https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.07.001.
  • Öztürk, Ş. (2015). Sosyal Medyada Etik Sorunlar. Selçuk İletişim, 9 (1) , 287-311 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19031/201143.
  • Park Gunno, Shin Seungryul Ryan, Choy Minkyung, (2020). Early mover (dis)advantages and knowledge spillover effects on blockchain startups’ funding and innovation performance, Journal of Research, Volume 109, Pages 64-75, ISSN 0148-2963, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.068.
  • Pereira Joana, Tavalaei M. Mahdi, Ozalp Hakan, (2019). Blockchain-based platforms: Decentralized infrastructures and its boundary conditions, Technological Forecasting and Social Change, Volume 146, Pages 94-102, ISSN 0040-1625, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.04.030.
  • Perera Srinath, Nanayakkara Samudaya, Rodrigo M.N.N., Senaratne Sepani, Weinand Ralf, (2020). Blockchain technology: Is it hype or real in the construction industry?, Journal of Industrial Information Integration, Volume 17, 100125, ISSN 2452-414X, https://doi.org/10.1016/j.jii.2020.100125.
  • Rahman Mohsin Ur, Guidi Barbara, Baiardi Fabrizio, (2020). Blockchain-based access control management for Decentralized Online Social Networks, Journal of Parallel and Distributed Computing, Volume 144, Pages 41-54, ISSN 0743-7315, https://doi.org/10.1016/j.jpdc.2020.05.011.
  • Riley Jeffery A., (2011). Social Media Directory. QUE Pearson Education, Inc. ISBN-13: 978-0-7897-4711-2. , Indiana.
  • Russel Matthew A., (2011). Mining the Social Web. O’Reilly Media. Sebastopol.
  • Schjoedt Leon, . Brännback Malin E, Carsrud Alan L., (2020). Social Media in an Entrepreneurship Context. Understanding Social Media and Entrepreneurship The Business of Hashtags, Likes, Tweets and Stories. Springer. ISBN 978-3-030-43453-3. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43453-3.
  • Shang Shari S.C., Li Eldon Y., Wu Ya-Ling, Hou Oliver C.L., (2011).Understanding Web 2.0 service models: A knowledge-creating perspective, Information & Management, Volume 48, Issues 4–5, Pages 178-184, ISSN 0378-7206, https://doi.org/10.1016/j.im.2011.01.005.
  • Steem. White paper. https://www.steem.com/steem-whitepaper.pdf. (Erişim: 15.07.2020).
  • Şahi̇n, Y. (2017). Sosyal Medya Araçlarının Sivil İtaatsizlik Bağlamında Değerlendirilmesi . Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD) , 3 (5) , 171-187 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/skad/issue/29960/293159.
  • Şentürk Dızman, Z. (2019). Sosyal Medyanın Boşanmaya Etkileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6 (4) , 548-555. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/44866/557226.
  • Taner, E, Yükçü, S. (2019). Sosyal Medya Ekonomisinde Maliyet ve Fayda Analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33 (4) , 1381-1393. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/49762/592680.
  • Teki̇n, A., Teki̇n, G., Çalışır, M., (2016). Sporda Şiddet Bağlamında Antik Yunan Döneminde Boks. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (3) , 0-0. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bitlissos/issue/45109/563773.
  • Tierney Thérèse F. (2013). The Public Space of Social Media Connected Cultures of the Network Society. Routledge. New York. ISBN: 978-0-203-09386-3.
  • Türksoy, H, Aşkar, P. (2009). Öğrenme Nesnelerinin Paylaşımında Anlamsal Web Teknolojilerinin Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36 (36) , . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7800/102216.
  • Uzun, H. (2020). İşletmelerin Blok Zinciri (Blockchain) Uygulamalarında Ticari Birliklerin Rolü. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1) , 88-109. DOI: 10.33905/bseusbed.717602.
  • Ünal, G, Uluyol, Ç. (2020). Blok Zinciri Teknolojisi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13 (2) , 167-175. DOI: 10.17671/gazibtd.516990.
  • W3. The World Wide Web Consortium (W3C) . https://www.w3.org. (Erişim: 20.07.2020).
  • Yıldız, M, Kethüda, Ö, Kurutkan, M. (2013). Dengeli Ölçüm Kartı’nın Hastane İşletmelerinde Uygulanması: Örnek Olay Çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27 (4) , 274201390-274201409. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/2711/35896.
  • Zarrella Dan, (2010). The Social Media Marketing Book. O’Reilly Media. Second Edition. ISBN: 978-0-596-80660-6. Sebastopol.
  • Zeng D. , Chen H. , Lusch R. , S.-H. Li, (2010). Social media analytics and intelligence. IEEE Intelligent Syst., 25 (6) , pp. 13-16.
Toplam 66 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İlker İbrahim Avşar

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Avşar, İ. İ. (2020). BLOK ZİNCİRİ TABANLI YENİ SOSYAL MEDYA YAKLAŞIMI. International Journal of Arts and Social Studies, 3(4), 17-33.

download19411    19409   19410