Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HALLYU’NUN YÜKSELEN YILDIZI K-POP’UN TÜRKİYE’DE ETKENLİĞİ HAKKINDA BİR İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2021, Sayı: Özel Sayı, 5 - 24, 31.12.2021
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.1035485

Öz

Hallyu akımının yaydığı bir eğlence türü olan K-pop’ın küresel bir boyuta ulaşmasında önemli
etkenlerden biri iletişim alanında yaşanan teknolojik gelişmelerdir. Ağ teknolojileri ve dijitalleşmenin
gelişmesi ile oluşan dijital medya öğeleri K-pop’a dair unsurların yayılmasını kolaylaştırmaktadır.
Geniş hayran kitlelerini bir araya getiren, K-pop grup ve idollerinin hayranlarıyla etkileşime geçmesini
sağlayan sosyal medya platformlarından biri olan Twitter; Trend Topic diğer deyişle gündemdekiler
özelliğiyle de kitlelerin çıkardığı sesin nasıl yankılandığını ve etkilerini göstermektedir. Türkiye’de de
Twitter aracılığıyla hayran grupları buluşmakta ve seslerini oluşturdukları hashtagler aracılığıyla geniş
kitlelere duyurabilmektedir. Bu çalışma, K-pop’ın Türkiye’deki “etkenliğini” öğrenmeyi
amaçlamaktadır. Bu kapsamda geniş kitlelerin sesini duyurmasına ve kollektif hareket etmesine olanak
tanıyan Twitter’ın Trend Topic köşesinde K-pop’ın ne sıklıkta ne kadar süre zarfında, hangi konu
başlıkları, hangi k-pop hayran grupları tarafından gündeme getirildiği içerik analiziyle araştırılmıştır.
Bu bağlamda K-pop’un Türkiye’de ağlar üzerinden bir hayran kültürü yarattığı ve hayran kültürü
aracılığı ile gündemde etken olan bir unsur olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Ahn Ji-Hyun ve Yoon, E. Kyung Yoon (2020). Between Love and Hate: The New Korean Wave, Japanese Female Fans, and Anti-Korean Sentiment in Japan. Journal of Contemporary Eastern Asia Vol. 19, No. 2: 179-196 DOI: 10.17477/jcea.2020.19.2.179.
  • Akdeniz, Banu Gazete Haberciliğinde İçerik Çözümleme Yöntem ve Tekniği: Sunum ve Temsil Üzerine Bir Uygulama ve Değerlendirme. (Ed. Özlem Güllüoğlu) İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Yazılı Metin Çözümleme. Ankara: Ütopya Yayınevi. 133-162.
  • Binark, Mutlu (2020). Arttırılmış Eğlence Olarak K-pop ve BTS’in Çekim Gücü. Binark, M. (Der.) Asya’da Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Um:ag. 189-226.
  • Binark, Mutlu (2018). “K-Pop Fenomeni: Bts’nin ve Exo’nun Dayanılmaz Çekiciliğinin Ekonomi Politiği”. Varlık Dergisi. 42-49.
  • Binark, Mutlu (2019). Kültürel Diploması ve Kore Dalgası “Hallyu”. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Binark, Mutlu ve Özaydın, Şule Karataş (2020). Kurgulanmış K-Erkeklik İmgesi: Güney Kore Yaratıcı İçerik Endüstrisi ve Aşık Olunacak “Hallyu Yıldızları” (Der. Mutlu Binark) Asya’da Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Um:ag. 141-168.
  • Chen, Steve (2016). Cultural Technology: A framework for marketing cultural exports-analysis of Hallyu (The Korean Wave). International Marketing Review. 33(1). 25-50.
  • Devran, Yusuf (2010). Haber, Söylem, İdeoloji. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Getdaytrends. https://getdaytrends.com/tr/turkey/ (Erişim Tarihi: 19-25 Ocak 2021).
  • Han, Benjamin (2017). K-Pop in Latin America: Transcultural Fandom and Digital Mediation. International Journal of Communication. (11). 2250–2269. http://ijoc.org.
  • Keskin, Alptekin (2020). Bts veya Aşık Olunacak Erkeklik: Youtube’da Netnografik Bir Analiz. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (6), 4-22.
  • Keskin, Alptekin (2020). Parasosyal etkileşim açısından K-Pop fanlığı: Army hayran kültürü üzerinde bir inceleme, İNİF E- Dergi, 5(1), 25-38.
  • Kim, Bok-Rae. (2015). Past, Present and Future of Hallyu (Korean Wave). American International Journal of Contemporary Research. Cilt:5. Sayı:5. 154-160. Kim, Yeon-Jeong (21. 09. 2020). Celebrating 10 years of #KpopTwitter. https://blog.twitter.com/en_us/topics/insights/2020/Celebrating10yearsofKpopTwitter.html (Erişim Tarihi: 15.01.2021).
  • Kim, Yeon-Jeong (21. 09. 2020). #KpopTwitter achieves new record of 6.7 billion Tweets globally in 2020. https://blog.twitter.com/en_us/topics/insights/2021/kpoptwitter-achieves-new-record-of-6-billion-tweets-globally-in-2020.html (Erişim Tarihi: 04.02.2021).
  • Jang, Gunjoo ve Paik, Won K. (2012). Korean Wave as Tool for Korea’s New Cultural Diplomacy. Scientific Research. https://www.scirp.org/html/22229.html, 196-202. (Erişim Tarihi: 18.01.2021.).
  • Jenkins, Henry (2006). Cesur Yeni Medya. (Çev. Nihan Yeğengil). İstanbul: İletişim.
  • Jin, Dak Yong ve Yoon, Kyong (2016). The Social Mediascape of Korean Pop Culture: Hallyu 2.0 as Spreadable Media Practice. New Media & Society. Sayı: 18 (7). 1277–1292.
  • Jung, Eun-Young (2009). “Transnational Korea: A Critical Assessment of the Korean Wave in Asia and the United States”. Southeast Review of Asian Studies. Sayı 31, S. 69-80.
  • Lie, John (2012). What Is the K in K-pop? South Korean Popular Music, the Culture Industry, and National Identity. Korea Observer, Sayı: 43, 339-363.
  • Macit, Mustafa (2018). Kore Dalgası Küresel Popüler Kültür Fenomeni HALLYU/ Kore Dizileri. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • Macit, Mustafa (2018). Kore Dalgası Küresel Popüler Kültür Fenomeni HALLYU/ Kore Dizileri. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • Oh, Ingyu. & Lee, Hyo-Jung. (2014). K-pop in Korea: How the Pop Music Industry Is Changing a Post-Developmental Society. Cross-Currents: East Asian History and Culture Review, Sayı: 3, 72-93.
  • Parc, Jimmy ve Messerlin, Patrick ve Moon, Hwy-Chang. (2016). The Secret to the Success of K- Pop: 10.4018/978-1-5225-1031-4.ch008.
  • Parc, Jimmy & Kim, Shin-Dong. (2020). The Digital Transformation of the Korean Music Industry and the Global Emergence of K-Pop. Sustainability 12, 7790. Doi:10.3390/su12187790.
  • Sayar, Banu & Sayar, Tahsin Eren. (2021). Sosyal Medya Projesinden Dünya Fenomenliğine: K-Pop Fanlarının Motivasyonları ve Parasosyal Etkileşimleri. (Ed. Mehmet Gökhan Genel). Medya Emperyalizmi. (299-322). Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Shim, Doobo. (2006). Hybridity and the Rise of Korean Popular Culture in Asia. Media, Culture and Society. Cilt:28. Sayı:1. 25-44.
  • Trzcińska, Julia. (2018). Polish K-Pop Fandom: Phenomenon, Structure & Communication.
  • Yim, Haksoon. (2010). "Cultural Identity and Cultural Policy in South Korea." The International Journal of Cultural Policy. Cilt: 8, Sayı:1. 37-48.
  • Yıldırım, Hacı Mehmet & Göç, Ezgi. (2021). Z Kuşağının Seyahat Tercihlerinde Popüler Kültürün Etkisi: Hallyu – Kore Dalgası. Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi. Cilt:4. Sayı:2. 58-79.
  • Yoon, Kyong (2019). Diasporic Youth Culture of K-pop. Journal of Youth Studies. Cilt: 22. Sayı:1. 138-152. https://doi.org/10.1080/13676261.2018.1496407.
  • Zhang, Qian & Fung, Anthony Y.H. (2017). Fan economy and consumption: Fandom of Korean music bands in China. T. J. (Ed. Tae-Jin Yoon ve Dal Yong-Jin) The Korean Wave: Evolution, Fandom and Transnationality (129-143). London: Lexington Books
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkay Türkan Ünlü 0000-0002-8982-3040

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Ünlü, T. T. (2021). HALLYU’NUN YÜKSELEN YILDIZI K-POP’UN TÜRKİYE’DE ETKENLİĞİ HAKKINDA BİR İÇERİK ANALİZİ. Atatürk İletişim Dergisi(Özel Sayı), 5-24. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.1035485

19179