This study aims to identify the problems faced by female administrators at school and strategies to cope with these problems. The study was designed with the phenomenology method, one of the qualitative research methods. The study group of the study consists of 15 administrators working at different levels in the Kayapınar district of Diyarbakır province. The maximum variation sampling technique was preferred as the most suitable for sample selection. The data were obtained by interview method and a semi-structured interview form was used to get opinions about the participants. The study was carried out in the fall semester of 2022-2023 academic year. Opinions were formed within the framework of two sub-problems related to the problems faced by female school administrators and strategies for coping with these problems. As a result of the study it was seen that female administrators stated that they experience problems such as the constant change of administrative decisions, violation of legislation, lack of unity among administrators, delay in decisions, shortage of personnel, lack of allowances and poor communication with other stakeholders etc. It was detected that, at the same time, they specified the solution suggestions against these problems they experienced as getting support from the experienced school administrators, consulting with the stakeholders about decisions to be taken; with other school administrations in the education region; with the stakeholders for the decisions to be taken and identifying source of the problem, acting calmly and prudently and to be patient.
Education woman school administrator communication allowance solution strategy
Bu araştırma kadın yöneticilerinin okulda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma stratejileri tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yöntemi ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Diyarbakır ili kayapınar ilçesinde farklı kademelerde görev yapan 15 yöneticiden oluşmaktadır. Örneklem seçimi için en uygun olarak maksimum çeşitlilik örneklem tekniği tercih edilmiştir. Veriler görüşme yöntemi ile elde edilmiş ve katılımcılara yönelik görüş almak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim ve öğretim yılının güz döneminde yapılmıştır. Görüşler kadın okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma stratejileri ile ilgili iki alt problem çerçevesinde oluşturulmuştur. Yapılan araştırma sonucunda kadın yöneticiler yönetsel anlamda kararların sürekli değişmesi, mevzuata aykırı davranılması, idareciler arasında birlik olmaması, kararlarda gecikmenin olması, personel azlığı, ödeneklerin olmaması ve diğer paydaşlar ile iletişimin zayıf olması şeklinde sorunlar yaşadıklarını ifade ettikleri görülmüştür. Aynı zamanda yaşadıkları bu sorunlara karşın çözüm önerileri ise tecrübeli okul yöneticilerinden destek alma, alınacak kararları paydaşlar ile istişare etme, eğitim bölgesindeki diğer okul yönetimleriyle istişare, alınacak kararları paydaşlar ile istişare etme ve sorunun kaynağını tespit etme, soğukkanlı ve sağduyulu davranma ve sabırlı olma olarak sıraladıkları saptanmıştır.
Eğitim kadın okul yöneticisi iletişim ödenek çözüm stratejisi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgi Sistemleri Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 5 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала