Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ÖĞRETİMİN GELİŞMESİ VE TARİH EĞİTİMİNDE BİNGÖL ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 9 - 20, 15.07.2019

Öz

Osmanlı Devleti 19. Yüzyıl itibari
ile eğitim ve öğretim alanında batı standartlarını yakalamak adına birçok hamle
yapmıştı. Tanzimat’ın ilanı ile beraber özellikle Meşrutiyet döneminde eğitim
ve öğretime ciddi bir yönelim söz konusudur. Bu dönemlerde çok ciddi bir
okullaşamaya gidilmesine rağmen Osmanlı Devletinde eğitim ve öğretim anlayışı
klasik İslami ritüellere göre yapılmaktaydı. Medresenin etkisi halen devam
ediyordu. II. Meşrutiyet ile İttihat ve Terakki bu durumu değiştirmek ve batı
standartlarını yakalamak için çok çaba sarf etmişti. Milli Mücadele sürecinde
bile Mustafa Kemal eğitim ve öğretimin önemine dikkat çekmiş Türk istiklal
harbi devam ederken maarif kongreleri düzenlemişti. Bu amaçlar ile eğitim ve
öğretim anlayışına milli bir bütünlük getirerek reform hareketlerinde
bulunmuştu.  Mustafa Kemal’in getirmiş
olduğu yeni eğitim sistemi anlayışı sonraki yıllara ışık tutmuştur. Bu makalede
cumhuriyetin kuruluşu ile beraber eğitim ve öğretimde yapılan uygulamalar ve
tarih eğitiminde Bingöl Merkezde bulunan üç ortaöğretim okulunda Tarih eğitimi
ile ilgili bir çalışma hakkında bilgi verilmiştir. 

Kaynakça

  • AKÇORA, Ergünöz, ‘Atatürk, Cumhuriyet ve Eğitim-Öğretimde Millilik’ Atatürk Kültür Merkezi Cumhuriyet Özel sayısı 3’, Erdem Dergisi, sayı 33, s.680.
  • AKYÜZ, Yahya, Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi, Ankara, 2009. s. 326.
  • ALTIN, Hamza, II. Meşrutiyet Dönemi maarif nazırlarından Emrullah Efendi ve Öğretmen Yetiştirme Tarihimize Katkıları, Fırat üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, Elazığ.
  • ALTINTAŞ, Ersin, ‘Atatürk’ün Çağdaş Eğitim Anlayışı ve Liderliği’ Atatürk Kültür Merkezi Cumhuriyet Özel sayısı 2’, Erdem Dergisi, sayı 32, s.343.AYDIN, Mesut, Türk İnkılâbı Tarihi, Cantekin Matbaacılık, Ankara, 2011, s. 331.
  • BERKES, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2014, s.553.
  • BİR, Ali Atıf, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, AÖF Yayınları, Eskişehir, 1999, s. 101.
  • KATOĞLU, Murat, ‘ Cumhuriyet Türkiyesin’de Eğitim Kültür Sanat’ Türkiye Tarihi 4, Çağdaş Türkiye 1908-1980, Cem Yayınları, İstanbul, 2000, s. 418.
  • KAZICI, Ziya, “Emrullah Efendi”, TDVİA, C.XI, İstanbul,1995,s.165.
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 9 - 20, 15.07.2019

Öz

Kaynakça

  • AKÇORA, Ergünöz, ‘Atatürk, Cumhuriyet ve Eğitim-Öğretimde Millilik’ Atatürk Kültür Merkezi Cumhuriyet Özel sayısı 3’, Erdem Dergisi, sayı 33, s.680.
  • AKYÜZ, Yahya, Türk Eğitim Tarihi, Pegem Akademi, Ankara, 2009. s. 326.
  • ALTIN, Hamza, II. Meşrutiyet Dönemi maarif nazırlarından Emrullah Efendi ve Öğretmen Yetiştirme Tarihimize Katkıları, Fırat üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, Elazığ.
  • ALTINTAŞ, Ersin, ‘Atatürk’ün Çağdaş Eğitim Anlayışı ve Liderliği’ Atatürk Kültür Merkezi Cumhuriyet Özel sayısı 2’, Erdem Dergisi, sayı 32, s.343.AYDIN, Mesut, Türk İnkılâbı Tarihi, Cantekin Matbaacılık, Ankara, 2011, s. 331.
  • BERKES, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2014, s.553.
  • BİR, Ali Atıf, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, AÖF Yayınları, Eskişehir, 1999, s. 101.
  • KATOĞLU, Murat, ‘ Cumhuriyet Türkiyesin’de Eğitim Kültür Sanat’ Türkiye Tarihi 4, Çağdaş Türkiye 1908-1980, Cem Yayınları, İstanbul, 2000, s. 418.
  • KAZICI, Ziya, “Emrullah Efendi”, TDVİA, C.XI, İstanbul,1995,s.165.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Kaya

Bilal Akan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, M., & Akan, B. (2019). CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ÖĞRETİMİN GELİŞMESİ VE TARİH EĞİTİMİNDE BİNGÖL ÖRNEĞİ. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 5(2), 9-20.

17434