Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI: TURİSTLER VE TURİST REHBERLERİ GÖZÜYLE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 41, 465 - 480, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.581982

Öz

Teknoloji, günlük
yaşamın yanı sıra işletme faaliyetlerini de önemli ölçüde etkilemektedir. Bu
nedenle, seyahat acentaları ve rehberler, bir turu daha etkin yönetebilmek için
teknolojiden uzak duramamaktadırlar. Turist rehberlerinin ve turistlerin turlarda
teknoloji uygulaması ve kullanımına dönük bakış açısının değerlendirilmesi ve
turistlerin teknoloji uygulamalarına ilişkin beğeni ve eleştirileri hakkında
bilgi sahibi olmak amacıyla bir araştırma yapılmıştır. Veriler, 2018 yılı Mart ayında
21 turist rehberinden ve 2018 yılının Haziran ve Temmuz aylarında 31 turistten
görüşme formu yaklaşımı ile toplanmıştır. Veriler içerik analizine tabi
tutulmuştur. Görüşmeyi kabul eden turist rehberlerinin teknolojik
uygulamalardan mikrofon sistemi, canlandırma, 3D animasyon sistemi, interaktif
inceleme uygulamalarının kullanımına dönük olumlu bir tutum sergilediği tespit
edilmiştir. Buna karşın, rehberlerin, turistlerin “audio- guide” kullanımları
ve “sanal asistan” uygulamalarına ise olumsuz baktıkları belirlenmiştir.
Turistlerin ise turlarda sınırlı ölçüde teknoloji kullanımına ve mikrofon
sistemine sıcak baktıkları,  turlarında
önceliklerinin turist rehberleri olduğu belirlenmiştir. Çalışma, turist
rehberlerinin teknolojiyi iletişim, anlatım ve tekrar anlatım süreçlerinde ana araç
olarak değil yardımcı ve tamamlayıcı bir araç olarak görmeleri gerektiği
önerisi ile son bulmaktadır.

Kaynakça

  • Ap, J. ve Wong, K. K. F. (2001). Case Study On Tour Guiding: Professionalism, Issues And Problems. Tourism Management, 22 (5), 551-563.
  • Chilembwe, J. M. ve Mweiwa, V. (2014). Tour Guides: Are They Promoters And Developers? Case Study of Malawi. International Journal of Research in Business Management, 2(9), 29-46.
  • Çakmak, T.F. ve Demirkol, Ş. (2017). Teknolojik Gelişmelerin Turist Rehberliği Mesleğine Etkileri Üzerine Bir Swot Analizi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7 (7). 221-235.
  • Çapar, G. ve Karamustafa, K. (2018). Turist Rehberliği ve Teknoloji. S. Eser, S. Şahin ve A.C. Çakıcı (Eds.) Turist Rehberliği içinde. Ankara: Detay Yayıncılık, 205-2019.
  • Çetin, S. A. (2014). Kış Turizmi Girişimciliğinin Ekonomik ve Çevresel Etkileri. 14. Ulusal Turizm Kongresi. Erciyes Üniversitesi. Kayseri. 5- 8 Aralık.
  • Çolakoğlu, E. O., Efendi, E. ve Epik, F. (2017). Tur Yönetimi Turist Rehberliği. Detay Yayıncılık. Ankara. Garda, B. ve Temizel, M. (2016). Sürdürülebilir Turizm Çeşitleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 83-103.
  • İstanbullu Dinçer, F, Çakmak, T.F. (2015) Gözetim Toplumu Yönetiminin Turizm Açısından Değerlendirilmesi, I. Avrasya Uluslararası Turizm Kongresi 28-30 Mayıs 2015 Konya, Cilt 2, 178- 188.
  • İşler, B. D. ve Güzel, Ö. F. (2014). Tur Yönetiminde Profesyonel Turist Rehberlerinin Deneyimsel Rolü: Alman Turistlerin Kültür Turu Satın Alma Davranışına Yönelik Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (1), 125-138.
  • Mancini, M. (2001). Conducting Tours, Delmar, New York.
  • Mason, M. (2010). Sample Size and Saturation in PhD Studies Using Qualitative Interviews. FQS Forum: Qualitative Social Research,11(3), Art. 8.
  • Solmaz, S. A. ve Erdoğan, Ç. (2014). Turizm Eğitimi Alan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Turizm Endüstrisine Bağlılık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. 14. Ulusal Turizm Kongresi. Erciyes Üniversitesi. Kayseri. 5- 8 Aralık.
  • Tekin, Ö., Bideci, M.ve Avcıkurt, C. (2017). Turist Rehberliği Üzerine Araştırmalar içinde. Turist Rehberliğinde Yeni Teknolojiler Kullanımı. (Ed. Güzel, Ö. Altıntaş, V. ve Şahin, İ. 291-305. Uygur, M. S. (2007), Turizm Pazarlaması, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Weiler, B., ve Walker, K. (2014). Enhancing The Visitor Experience: Reconceptualising The Tour Guide’s Communicative Role. Journal of Hospitality & Tourism Management, 21, 90-99.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara

Technology Usage In Tours: An Assetments By The View Of Tourists And Tourist Guides

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 41, 465 - 480, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.581982

Öz

Technology
has a significant impact on business activities as well as daily life. For this
reason, travel agencies and guides are not far from technology to manage a tour
more effectively. A study was conducted to evaluate the tourist guides and
tourists' perspective on the application and use of technology in the tours and
to have information about the appreciation and criticism of tourists about the
technology applications. Data were collected via interview form approach from 21
professional tour guides which was held in March 2018 and from 31 tourist in
June- July in 2018.  The data were
subjected to content analysis. It has been determined that the tour guides
accepting the interview have a positive attitude towards the use of microphone
system, vitalization, 3D animation system, interactive examination applications
from technological applications. However, it was determined that the guides
were negative about the use of "audio-guides" and "virtual
assistants" by tourists.
It was determined that tourists were positive about
the use of microphone system and limited use of technology during tours and
their priorities were tour guides.
The study concludes with the suggestion that tour
guides should consider the technology as an auxiliary and complementary tool,
not as the main tool in communication, narration and narration processes.

Kaynakça

  • Ap, J. ve Wong, K. K. F. (2001). Case Study On Tour Guiding: Professionalism, Issues And Problems. Tourism Management, 22 (5), 551-563.
  • Chilembwe, J. M. ve Mweiwa, V. (2014). Tour Guides: Are They Promoters And Developers? Case Study of Malawi. International Journal of Research in Business Management, 2(9), 29-46.
  • Çakmak, T.F. ve Demirkol, Ş. (2017). Teknolojik Gelişmelerin Turist Rehberliği Mesleğine Etkileri Üzerine Bir Swot Analizi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7 (7). 221-235.
  • Çapar, G. ve Karamustafa, K. (2018). Turist Rehberliği ve Teknoloji. S. Eser, S. Şahin ve A.C. Çakıcı (Eds.) Turist Rehberliği içinde. Ankara: Detay Yayıncılık, 205-2019.
  • Çetin, S. A. (2014). Kış Turizmi Girişimciliğinin Ekonomik ve Çevresel Etkileri. 14. Ulusal Turizm Kongresi. Erciyes Üniversitesi. Kayseri. 5- 8 Aralık.
  • Çolakoğlu, E. O., Efendi, E. ve Epik, F. (2017). Tur Yönetimi Turist Rehberliği. Detay Yayıncılık. Ankara. Garda, B. ve Temizel, M. (2016). Sürdürülebilir Turizm Çeşitleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 83-103.
  • İstanbullu Dinçer, F, Çakmak, T.F. (2015) Gözetim Toplumu Yönetiminin Turizm Açısından Değerlendirilmesi, I. Avrasya Uluslararası Turizm Kongresi 28-30 Mayıs 2015 Konya, Cilt 2, 178- 188.
  • İşler, B. D. ve Güzel, Ö. F. (2014). Tur Yönetiminde Profesyonel Turist Rehberlerinin Deneyimsel Rolü: Alman Turistlerin Kültür Turu Satın Alma Davranışına Yönelik Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (1), 125-138.
  • Mancini, M. (2001). Conducting Tours, Delmar, New York.
  • Mason, M. (2010). Sample Size and Saturation in PhD Studies Using Qualitative Interviews. FQS Forum: Qualitative Social Research,11(3), Art. 8.
  • Solmaz, S. A. ve Erdoğan, Ç. (2014). Turizm Eğitimi Alan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Turizm Endüstrisine Bağlılık Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. 14. Ulusal Turizm Kongresi. Erciyes Üniversitesi. Kayseri. 5- 8 Aralık.
  • Tekin, Ö., Bideci, M.ve Avcıkurt, C. (2017). Turist Rehberliği Üzerine Araştırmalar içinde. Turist Rehberliğinde Yeni Teknolojiler Kullanımı. (Ed. Güzel, Ö. Altıntaş, V. ve Şahin, İ. 291-305. Uygur, M. S. (2007), Turizm Pazarlaması, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Weiler, B., ve Walker, K. (2014). Enhancing The Visitor Experience: Reconceptualising The Tour Guide’s Communicative Role. Journal of Hospitality & Tourism Management, 21, 90-99.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Turizm
Yazarlar

Seçkin Eser 0000-0001-9972-5818

A. Celil Çakıcı 0000-0002-9192-1969

Duygu Babat Bu kişi benim 0000-0003-3063-981X

İsmail Kızılırmak 0000-0001-9141-6420

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2019
Kabul Tarihi 1 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Eser, S., Çakıcı, A. C., Babat, D., Kızılırmak, İ. (2019). TURLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI: TURİSTLER VE TURİST REHBERLERİ GÖZÜYLE BİR DEĞERLENDİRME. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(41), 465-480. https://doi.org/10.31795/baunsobed.581982

BAUNSOBED