Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ORTAOKUL 5-6-7. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ MÜFREDATINDA KADIN HAKLARI EĞİTİMİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 14, 592 - 607, 01.07.2017

Öz

Türk toplumunda kadınlara yönelik
olarak yüzyıllardır süregelen ve temeli sağlam gerekçelere dayanmayıp, birtakım
örf, adet, töre gibi kavramlarla açıklanılmaya çalışılan tutum, düşünce
uygulamalar toplumun medeniyet seviyesinin ilerlemesinin önünde önemli bir
engeldir. Bu yanlış tutumlar, kadının çalışmasına karşı çıkıp bir yandan
ekonomik olarak onu erkeğe bağımlı hale getirirken, bir yandan da namus, yaşama
hakkı gibi dokunulmazlara zarar verme yoluna da başvurmak suretiyle kadınların
hak arama cesaretinin zayıflamasına neden olmaktadır. Bu nedenle, okullarda
okutulmakta olan müfredatlarda özellikle vatandaşlık eğitimi kapsamında Sosyal
Bilgiler dersi müfredatında, kadınların toplumsal değerine ve önemine yönelik
farkındalık kazandırma; öğrencileri devletin kadınlara sunduğu imkanlar ve
mağduriyet karşısında hak arama yolları konusunda bilinçlendirmeye yönelik
kazanımlara yer verilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmada, mevcut Sosyal
Bilgiler (5-6-7. sınıf) müfredatında kadın ve kadın hakları konusunun, yeterli
düzeyde ele alınıp alınmadığı değerlendirmeye çalışılırken, hangi konulara da
yer verilmesi gerektiği noktasında öneriler getirilmeye çalışılmaktadır.

Kaynakça

  • Akpınar, M., Kaymakçı, S., “Ülkemizde Sosyal Bilgiler Öğretiminin Genel Amaçlarına Karşılaştırmalı Bir Bakış”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C. 20, No. 2, Mayıs 2012, ss.605-626
  • Akpınar, B., Aydemir, H., “İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 2012, ss. 41-53
  • Berber, M., M., Eser, B. Y., “Türkiye’de Kadın İstihdamı: Ülke ve Bölge Düzeyinde Sektörel Analiz”, İş, Güç ve Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, C. 10, S. 2, Nisan 2008, ss. 1-16
  • Çatak, M., “Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitim Programlarının İncelenmesi”, Ekev Akademi Dergisi, Sayı. 62, Yıl. 19, Bahar 2015, ss. 69-94
  • Demir, A., “Yasal Düzenlemelerde Kadın Hakları”, Hukuk Gündemi, Mart 2011, ss. 32-36
  • Dinç, E., Doğan, Y., “İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Uygulanması Hakkında Öğretmen Görüşleri”, Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2010. 1 (1), ss. 17-49
  • Gökçimen, S., “Ülkemizde Kadınların Siyasal Hayata Katılım Mücadelesi”, Yasama Dergisi, S. 10 Eylül-Ekim-Kasım-Aralık 2008, ss. 5-59
  • Gökkaya, V. B., “Türkiye’de Kadına Yönelik Ekonomik Şiddet”, CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C. 12, S. 2, 2011, ss. 101-112
  • Gökkaya, A. K., Yeşilbursa, C. C., “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihi Yerlerin Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar 2009, 7(2), ss. 483-506
  • Güney, S., Boz, E., “Süt Parası Karşılığında Eskişehir’e Gelin Göçü”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 8, S. 40, Ekim 2015, ss. 476-485
  • Kaymaz, İ. Ş., “Çağdaş Uygarlığın Mihenk Taşı: Türkiye’de Kadının Toplumsal Konumu”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, S. 46, Güz 2010, ss. 333-366
  • Keçe, M., Merey, Z., “İlköğretim Sosyal Bilgiler Kazanımlarının Sosyal Bilimler Disiplinlerine ve Disiplinlerarası Anlayışa Uygunluğunun Belirlenmesi”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. VIII, S. 1, Aralık 2011, ss. 110-139
  • Kuyaksil, A, “Türk Anayasalarında Kadın Hakları ve Gelişimi”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 6, S. 11, 2009, ss. 328-352
  • Kuzgun, Y, Sevim, S.A, “Kadınların Çalışmasına Karşı Tutum ve Dini Yönelim Arasındaki İlişki”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C. 37, S. 1, Yıl. 2004, ss. 4-27
  • Önal, H., Kaya, N., “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının (4 ve 5. Sınıf) Değerlendirilmesi”, http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c9s16/makale/c9s16m2.pdf, ss. 21-37
  • Özkurt, Z., “Türkiye’de Kadın Hakları Konusunda AB’ye Uyum Süreci”, EuroNewsport, Mayıs 2014, ss.66-69
  • T.C. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Sosyal Bilgiler Dersi 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar Öğretim Programı, Ankara, 2015
  • Tekindal, S., Cin, M., Demircioğlu, İ. H., Doğanay, A., Kabapınar, Y., Tuğba Yanpar, T., Akınoğlu, O., Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegema Yayıncılık, Ankara, 2003
  • TÜİK, Haber Bülteni, S: 21519, 7 Mart 2016,
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa82.htm, (22.04.2017)
  • Yılmaz, K., “Sosyal Bilgiler Eğitimindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Öğretim Elemanlarının Görüşleri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz 2010, 8(4), ss.839-867
  • Fatih Şendil, “9 Yılda 1672 Kadın Öldürüldü”, Yeni Asır, 31/12/2016
  • “Her 4 Saatte 1 Kadın Tecavüze Uğruyor”, Milliyet, 18/02/2015
  • http://www.cnnturk.com/turkiye
  • http://www.mfa.gov.tr
  • http://www.tbmm.gov.tr
  • https://www.ttkb.meb.gov.tr
  • https://www.unicef.org
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

BERRİN Bayburt

DOĞAN Duman

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 19 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 14

Kaynak Göster

Chicago Bayburt, BERRİN, ve DOĞAN Duman. “TÜRKİYE’DE ORTAOKUL 5-6-7. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ MÜFREDATINDA KADIN HAKLARI EĞİTİMİ”. Belgi Dergisi 2, sy. 14 (Temmuz 2017): 592-607.