Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Marka Değeri ve Marka Sadakatinin GSM Operatörleri Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 11 - 36, 28.12.2018
https://doi.org/10.33399/biibfad.491443

Öz

Marka değeri ve marka sadakati kavramının, GSM operatörleri açısından ele alınarak incelenmesi araştırmanın ana amacını oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda hedefl enen ana amaç, GSM operatörü açısından tüketicilerin marka sadakatini tespit etmek, marka sadakati ve bağlılığını etkileyen faktörlerin uygulamada geçerliliğini ölçümlemektir. Araştırmanın evrenini, Gençlerin daha çok Samsung, Apple ve Huawei marka cep telefonu tercih ettikleri ve en değerli marka cep telefonu Apple, Samsung, Huawei ve LG şeklinde belirtilmiş, en beğenilen cep telefonu markalarının ise Apple, Samsung, Huawei, LG, HTC, Vestel, Sony ve Xiaomi olduğu ifade edilmiştir. Marka sadakatinin ürünler bazında daha yüksek olduğu, GSM operatörleri açısından değişkenlik olduğu tespit edilmiştir. daha çok cep telefonu kullanıcısı olan gençler oluşturmaktadır. İlgili örneklem büyüklüğü hesaplamasında %95 kesinlik düzeyinde ve %5 hata payı ile belirtilen evren için 384 sayısı örneklem için yeterli bulunmaktadır. Araştırma yöntemi olarak ise, nicel veri toplama aracı olan “anket” yüzyüze görüşme ile gerçekleştirilmiştir.

Araştırma kapsamında üç farklı faktör analizi yapılmıştır. İlk faktör analizi marka değeri konusuna uygulanmış, tamir ve bakım hizmetleri, marka ve yenilikçilik, tanıtım ve sosyal etkileşim, fi yat ve ödeme şartları ve satış yeri ve etkin reklam şeklinde beş faktör olarak tespit edilmiştir.

İkici faktör analizi marka sadakati konusuna uygulanmış, tam sadakat, fiyata duyarlı sadakat ile kalite ve duygusallığa dayalı sadakat şeklinde üç faktör bulunmuştur.

Üçüncü faktör analizi GSM operatör tercihinde etkili olan değişkenlere uygulanmış, erişilebilirlik ile reklam ve iletişim şeklinde iki faktör olarak tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1991), Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name, Free Press, New York.
  • Akkucuk, U. ve Esmaeili, J. (2016).The Impact of Brands on Consumer Buying Behavior: An Empirical Study on Smartphone Buyers, Journal of Research in Business & Social Science, 5(4), pp. 01-16.
  • Aktuğlu, I.K. (2011). Marka Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altan, M. ve Engin, O. (2004). Bir Seyahat İşletmesinde Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s 11, 585-598.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. 6. Baskı Sakarya Yayıncılık.
  • Ar, A.A. (2004). Marka ve Marka Stratejileri, Ankara: Detay Kitap.
  • Datta, P.R. (2003). The Determinants of Brand Loyalty, Journal of American Academy of Business, 3(1/2).
  • Eagle, L., P. Kitchen, L. Rose ve B. Moyle, (2003), “Brand Equity and Brand Vulnerability: The Impact of Grey Marketing/Paralel Importing on Brand Equity and Values”, European Journal of Marketing, Vol: 37, No: 10, s. 1332-1349.
  • Erbaş, A. (2006). Marka Sadakatinin Tüketici Satın Alma Davranışına Etkileri; Ayakkabı Sektöründe Klasik Ayakkabı Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülbahar, İ. (2011). Marka Değeri Unsurlarından Marka Bağımlılığı ve GSM Sektöründe Tüketiciler Üzerinde Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Keller, K.L. (2003), Strategic Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand Equity, Prentice Hall, New York
  • Kim, H., W. Kim ve J.A. An, (2003), “The Effect of Consumer-Based Brand Equity on Firms’ Financial Performance”, Journal of Consumer Marketing, Vol: 20, No: 4, s. 335-351.
  • Kim, Jai-Ok, Sandra Forsythe, Qingliang Gu, Sook Jae Moon. 2002. “CrossCultural Consumer Values, Needs and Purchase Behavior”. Journal of Consumer Marketing, Vol: 19, No: 6, ss: 481-501.
  • Kotler, P. (1984). Marketing management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. (1994). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control (8. b.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Kriegbaum, C., (1998), “Valuation of Brands – A Critical Comparison of Different Methods”, Working Paper, Dresden University.
  • Laoviwat, P.; Suppapanya, P. ve Yousapronpaiboon, K. (2014). A Study of Demographics Influencing on Consumer Behavior and Attitude towards Brand Equity of Optical Business in Thailand, International Journal of Trade, Economics and Finance, Vol. 5, No. 4.
  • Lassar, W., B. Mittal ve A. Sharma, (1995), “Measuring Customer-Based Brand Equity”, Journal of Consumer Marketing, Vol: 12, No: 4, s. 11-19.
  • McAlister, L. ve Pessemier, E.A. (1982, Eylül). A Dynamic Attribute Satiation Model of Variety Seeking Behaviour. Journal of Consumer Research, 9, 300-315.
  • Mendez, M. (2012) Sales Promotıons Effects on Brand Loyalty, Nova Southeastern University, Doctor of Busıness Administration. Mishra, S. ve Prasad, S. (2013) Exploring linkages between socio‐demographic factors and customer loyalty in India, Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society Vol. 9 No. 1, Spring, pp. 13‐26.
  • Mohammed, G.O.; Hasaballah, A.H.A.; Almohaimmeed, B.M.A. ve Al-Tit, A., (2017) The impact of product performance on brand loyalty mediated by customer satisfaction: Study in Sudanese service industry, / International Journal of Advanced and Applied Sciences, 4(1), Pp: 116-122.
  • Moisescu, O.I. (2009) The Influence of Market Type and Demographıcs on Brand Loyalty: A Study Among Urban Romanıan Consumers, Annals of Faculty of Economics, Vol. 4, issue 1, 737-741.
  • Moisescu, O.I. ve Bertoncelj, A., (2010) A Comparatıve Study of the Relatıonshıp Between Brand Loyalty and Market Share Among Durable And Non-Durable Products, Management and Marketing Journal, vol. 0(1), pp 137-145.
  • Morrison, D.G. (1966, Ağustos). Interpurchase Time and Brand Loyalty. Journal of Marketing Research, 289-291.
  • Oliver, R.L. (1999). When a Consumer Loyalty. Journal of Marketing (Special Issue), 63, 35-36.
  • Özmen, A. (2009) Örnekleme. Ali Fuat Yüzer (Ed.), İstatistik içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Park, C.S. ve V. Srinivasan, (1994), “A Survey-Based Method For Measuring and Understanding Brand”, Journal of Marketing Research, Vol: 31, No: 2, s. 271-289.
  • Selnes, F. (1993). An Examination of The Effect of Product Performance on Brand Reputation, Satisfaction and Loyalty. Europen Journal of Marketing, 27(9), 19-35.
  • Sheth, J.N. (1970, Ağustos). Measurement of Multidimensional Brand Loyalty of a Consumer. Journal of Marketing Research, 7, 348-354.
  • Toksarı, M. ve İnal, M.E. (2012). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Wood, L. (2000), “Brands and Brand Equity: Definition and Management”, Management Decision, Vol: 38, No: 9, s. 662-669.

Investigation of Brand Value and Brand Loyalty in the Context of GSM Operators

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 11 - 36, 28.12.2018
https://doi.org/10.33399/biibfad.491443

Öz

The main purpose of the study is to examine the brand value and brand loyalty concept in terms of GSM operators. The main aim of the study is to determine the brand loyalty of the consumers for the GSM operator and to measure the validity of the factors affecting the brand loyalty and brand commitment. The universe of the research consists of young people who are mostly mobile phone users. For the sample size calculation, the number of 384 for the specifi ed universe with a precision of 95% and a margin of error of 5% is suffi cient for sampling. The survey method was used as a quantitative data collection tool and the data were collected through face-to-face interviews.

Scope of research, three different factor analyzes were performed. The fi rst factor analysis has been applied to the subject of brand value and has been identified as five factors such as repair and maintenance services, brand and innovation, publicity and social interaction, price and payment conditions and place of sale and effective advertising.

The second factor analysis has been applied to the subject of brand loyalty and and has been achieved three factors in the form of full loyalty, price-sensitive fidelity and loyalty based on quality and sentimentality.

The third factor analysis has been applied to variables infl uencing GSM operator preference and has been identified as two factors: accessibility and advertising and communication.

Young people prefer Samsung, Apple and Huawei mobile phones. The most valuable brand of mobile phones are Apple, Samsung, Huawei and LG. The most popular mobile phone brands are Apple, Samsung, Huawei,
LG, HTC, Vestel, Sony and Xiaomi.

It is determined that brand loyalty is higher in terms of products and varies in terms of GSM operators.

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1991), Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name, Free Press, New York.
  • Akkucuk, U. ve Esmaeili, J. (2016).The Impact of Brands on Consumer Buying Behavior: An Empirical Study on Smartphone Buyers, Journal of Research in Business & Social Science, 5(4), pp. 01-16.
  • Aktuğlu, I.K. (2011). Marka Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altan, M. ve Engin, O. (2004). Bir Seyahat İşletmesinde Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s 11, 585-598.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. 6. Baskı Sakarya Yayıncılık.
  • Ar, A.A. (2004). Marka ve Marka Stratejileri, Ankara: Detay Kitap.
  • Datta, P.R. (2003). The Determinants of Brand Loyalty, Journal of American Academy of Business, 3(1/2).
  • Eagle, L., P. Kitchen, L. Rose ve B. Moyle, (2003), “Brand Equity and Brand Vulnerability: The Impact of Grey Marketing/Paralel Importing on Brand Equity and Values”, European Journal of Marketing, Vol: 37, No: 10, s. 1332-1349.
  • Erbaş, A. (2006). Marka Sadakatinin Tüketici Satın Alma Davranışına Etkileri; Ayakkabı Sektöründe Klasik Ayakkabı Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülbahar, İ. (2011). Marka Değeri Unsurlarından Marka Bağımlılığı ve GSM Sektöründe Tüketiciler Üzerinde Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Keller, K.L. (2003), Strategic Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand Equity, Prentice Hall, New York
  • Kim, H., W. Kim ve J.A. An, (2003), “The Effect of Consumer-Based Brand Equity on Firms’ Financial Performance”, Journal of Consumer Marketing, Vol: 20, No: 4, s. 335-351.
  • Kim, Jai-Ok, Sandra Forsythe, Qingliang Gu, Sook Jae Moon. 2002. “CrossCultural Consumer Values, Needs and Purchase Behavior”. Journal of Consumer Marketing, Vol: 19, No: 6, ss: 481-501.
  • Kotler, P. (1984). Marketing management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. (1994). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control (8. b.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Kriegbaum, C., (1998), “Valuation of Brands – A Critical Comparison of Different Methods”, Working Paper, Dresden University.
  • Laoviwat, P.; Suppapanya, P. ve Yousapronpaiboon, K. (2014). A Study of Demographics Influencing on Consumer Behavior and Attitude towards Brand Equity of Optical Business in Thailand, International Journal of Trade, Economics and Finance, Vol. 5, No. 4.
  • Lassar, W., B. Mittal ve A. Sharma, (1995), “Measuring Customer-Based Brand Equity”, Journal of Consumer Marketing, Vol: 12, No: 4, s. 11-19.
  • McAlister, L. ve Pessemier, E.A. (1982, Eylül). A Dynamic Attribute Satiation Model of Variety Seeking Behaviour. Journal of Consumer Research, 9, 300-315.
  • Mendez, M. (2012) Sales Promotıons Effects on Brand Loyalty, Nova Southeastern University, Doctor of Busıness Administration. Mishra, S. ve Prasad, S. (2013) Exploring linkages between socio‐demographic factors and customer loyalty in India, Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society Vol. 9 No. 1, Spring, pp. 13‐26.
  • Mohammed, G.O.; Hasaballah, A.H.A.; Almohaimmeed, B.M.A. ve Al-Tit, A., (2017) The impact of product performance on brand loyalty mediated by customer satisfaction: Study in Sudanese service industry, / International Journal of Advanced and Applied Sciences, 4(1), Pp: 116-122.
  • Moisescu, O.I. (2009) The Influence of Market Type and Demographıcs on Brand Loyalty: A Study Among Urban Romanıan Consumers, Annals of Faculty of Economics, Vol. 4, issue 1, 737-741.
  • Moisescu, O.I. ve Bertoncelj, A., (2010) A Comparatıve Study of the Relatıonshıp Between Brand Loyalty and Market Share Among Durable And Non-Durable Products, Management and Marketing Journal, vol. 0(1), pp 137-145.
  • Morrison, D.G. (1966, Ağustos). Interpurchase Time and Brand Loyalty. Journal of Marketing Research, 289-291.
  • Oliver, R.L. (1999). When a Consumer Loyalty. Journal of Marketing (Special Issue), 63, 35-36.
  • Özmen, A. (2009) Örnekleme. Ali Fuat Yüzer (Ed.), İstatistik içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Park, C.S. ve V. Srinivasan, (1994), “A Survey-Based Method For Measuring and Understanding Brand”, Journal of Marketing Research, Vol: 31, No: 2, s. 271-289.
  • Selnes, F. (1993). An Examination of The Effect of Product Performance on Brand Reputation, Satisfaction and Loyalty. Europen Journal of Marketing, 27(9), 19-35.
  • Sheth, J.N. (1970, Ağustos). Measurement of Multidimensional Brand Loyalty of a Consumer. Journal of Marketing Research, 7, 348-354.
  • Toksarı, M. ve İnal, M.E. (2012). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Wood, L. (2000), “Brands and Brand Equity: Definition and Management”, Management Decision, Vol: 38, No: 9, s. 662-669.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulvahap Baydaş 0000-0002-4471-3470

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baydaş, A. (2018). Marka Değeri ve Marka Sadakatinin GSM Operatörleri Bağlamında İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 11-36. https://doi.org/10.33399/biibfad.491443


Creative Commons Lisansı