BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR YAPMA ALIŞKANLIGININ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARI İLE ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK DÜZEYLERİNE ETKILERİ

Yıl 2013, Cilt: 7 Sayı: 2, 188 - 193, 01.08.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin spor yapma alışkanlıklarının öğrenilmiş çaresizlik düzeylerine ve akademik başarılarına etkilerini incelemektir. Bu araştırmanın çalışma grubu Bolu ili Gerede ilçesindeki toplam 408 213 kız ve 195 erkek sekizinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrenilmiş çaresizlik düzeyini ölçmek amacıyla Seligman ve diğerleri 1984 tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlanması ve standardizasyonu Aydın 1985 tarafından yapılan Depresif Yükleme Biçimi Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilere demografik anket uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Kruskal Vallis testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları sonucunda, spor yapan ve yapmayan öğrencilerin öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır p>0.05 . Yine spor yapma alışkanlığının akademik başarıyı etkilemediği tespit edilmiştir p>0.05 . Akademik Başarının, öğrenilmiş çaresizlik durumunu etkilemediği görülmüştür p>0.05 . Anne ve babaların öğrenim seviyesi, mesleği, gelir durumu ve öğrencilerin cinsiyetleri öğrenilmiş çaresizlik düzeylerini farklılaştırmadığı tespit edilmiştir p>0.05 . Sonuç olarak spor yapma alışkanlığının 8. Sınıf öğrencilerinde öğrenilmiş çaresizlik düzeyi ve akademik başarı üzerinde etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz K. Ü., “Etkili Öğrenme ve Öğretme”, The World of education publications, İzmir, 2005 [In Turkish]
  • Akça H., “Başarının Sekiz Temel Direği”, first edition, Tuğra publiciations, Ankara, 2002 [In Turkish]
  • Akpur U., “Öğrenilmiş çaresizlik ve kaygı düzeylerinin ingilizce başarı düzeyine etkisi.”, Unpublished master’s thesis, Yıldız Teknik Üniversity Institute of social sciences, İstanbul, 2005 [In Turkish]
  • Arseven A. D., “Akademik Benlik Tasarımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişki Konusunda Bir İnceleme”, unpublished postdoctoral thesis, pp.7, Hacettepe Üniversity, Ankara, 1979 [In Turkish]
  • Avcı E., “İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin akademik başarıları ile öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasındaki ilişki”, Master’s thesis, Institute of education science, Dokuz Eylül University, 2008 [In Turkish]
  • Aydın G., “Çocuklarda Öğrenilmiş Çaresizlik ve Düzeltici Yöntemler.”, Humanities journal.5/1.pp.43- 61, 1986 [In Turkish]
  • Aydın G., “Depresyonda Bilişsel Değerlendirme. Depresif Yükleme Biçimi Ölçeği Yetişkin Formunun Klinik Geçerlik ve Güvenirliği.” Neurology, Psychiatric neusurgery psychology.3.pp.135–138, 1998 [In Turkish] Journal of
  • Ayköse N., “Bir Özel Okulda Okuyan İlköğretim İkinci Kademe Düzeylerinin İncelenmesi.” Master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, 2006 [In Turkish] Öğrenilmiş Çaresizlik Açısından Değişkenler 9. Baş A., “Çocukların Öğrenilmiş Çaresizlik Etkisi.”, Davranışının Unpublished master’s thesis, Dokuz Eylül University, İzmir, 1998 [In Turkish] Düzeylerine
  • Cemalcılar Z., Canbeyli R., ve Sunar D., “Learned helplessness, therapy, and personality traits: An experimental Psychology.143.1.pp.65-81, 2003 The study”, Journal of Social
  • Dalkıran O., Tuncel F., “Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi Dersinin Seçmeli Ders Olarak İşlenmesinin Öğrenciler Gözüyle Değerlendirilmesi”, Journal of physical education and sports science sports meters.pp.37-42, 2007 [In Turkish]
  • Language association, Turkish dictionary, First edition, Publishing house of Kurtuluş, pp.43, Ankara, 1998 [In Turkish]
  • Dweck CS., Licht BG., “Learned helplesseness and intellectual achievement. Human helplessness: Theory and Application”, MP Seligman (ed.) Academic Press, New York, 1980
  • Ercan Ö., “İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Aile Özellikleri, Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Yolları”, Unpublished master’s thesis, Institute of education sciences, Dokuz Eylül Üniversity, İzmir, 2002 [In Turkish]
  • Erdoğdu M. Y., “Ana-baba tutumları ile öğretmen davranışlarının çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik düzeyi magazine.13.3.pp.98–105, Ankara, 2006 [In Turkish] Youth mental health
  • Farmer H.S., Viopel W.P., “Attributions of female and male adolescents for real-life failure experiences”, Educations.58.pp.127–140, 1990
  • Oluklu D., “Lise Öğrencilerinin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin İncelenmesi.”, Unpublished master’s thesis, Gazi University, 1997 [In Turkish] Açısından
  • Önder G., “Akademik ve sosyal alandaki başarı ve başarısızlık yaşantılarının çocuğun kendini ve yaşantılarının nedenlerini algılaması üzerindeki etkileri.”, Unpublished master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, 1982 [In Turkish]
  • Şirinkan A., Şirinkan S., Kaldırımcı, M., Çalışkan E., “Atatürk Yüksekokulu (besyo) Ögrencilerinden, Lisansı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Akademik Başarılarının Karşılaştırılması.”, Atatürk Universitesty Physical education and sports science magazine.8.3, 2006 [In Turkish] Egitimi ve Spor
  • Yee P. L., Pierce P. L., Ptacek T., Modzelesky K. L., “Learned Helplessness Attributional Style And Examination Performance: Enhancement Effects Are Not Necessarily Moderated By Prior Failure, Anxiety, Stress, and Coping”.16.4.pp.359 – 373, 2003
  • Yüksel A., “Lise birinci sınıf öğrencilerinin öğrenilmiş
  • çaresizlik düzeylerinin, akademik benlik tasarımları, okula karşı tutumları ve akademik başarıları üzerindeki etkisi”, Unpublished master’s thesis, Institute of social sciences, Yıldız Teknik University, Istanbul, 2003 [In Turkish]

THE EFFECTS OF SPORTING HABIT ON STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENTS AND LEVEL OF LEARNED HELPLESSNESS

Yıl 2013, Cilt: 7 Sayı: 2, 188 - 193, 01.08.2013

Öz

The purpose of this study is to analyse the effects of habit of doing sports in 8th grade students’ academic achivements and level of learned helplessness. The research group consists of totally 408 8th grade students 213 girls and 195 boys who are in Bolu, Gerede. Depressive Attributional Style Questionnaire which is developed by Seligman and the others 1984 and adopted to Turkish and made standardization by Aydın 1985 is used with the aim of testing the level of learned helplessness. Demographic survey is applied to the students. Kruksal Wallis and Mann Whitney U tests are used for statistical analysis of data. As a result of research findings, any significant differences can’t be found between the students’ level of learned helplessness who do sport or not p>0.05 . Similarly, it is determined that there is no effect of habit of doing sports in academic achivements p> 0.05 . It is observed that academic achivement doesn’t affect the level of learned helplessness p>0.05 . It is determined that parents’ education levels, professions, income states and students’ gender don’t differentiate the level of learned helplessness p>0.05 . As a consequence it is concluded that the habit of doing sport doesn’t affect 8th grade students’ level of learned helplessness and academic achivemens

Kaynakça

  • Açıkgöz K. Ü., “Etkili Öğrenme ve Öğretme”, The World of education publications, İzmir, 2005 [In Turkish]
  • Akça H., “Başarının Sekiz Temel Direği”, first edition, Tuğra publiciations, Ankara, 2002 [In Turkish]
  • Akpur U., “Öğrenilmiş çaresizlik ve kaygı düzeylerinin ingilizce başarı düzeyine etkisi.”, Unpublished master’s thesis, Yıldız Teknik Üniversity Institute of social sciences, İstanbul, 2005 [In Turkish]
  • Arseven A. D., “Akademik Benlik Tasarımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişki Konusunda Bir İnceleme”, unpublished postdoctoral thesis, pp.7, Hacettepe Üniversity, Ankara, 1979 [In Turkish]
  • Avcı E., “İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin akademik başarıları ile öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasındaki ilişki”, Master’s thesis, Institute of education science, Dokuz Eylül University, 2008 [In Turkish]
  • Aydın G., “Çocuklarda Öğrenilmiş Çaresizlik ve Düzeltici Yöntemler.”, Humanities journal.5/1.pp.43- 61, 1986 [In Turkish]
  • Aydın G., “Depresyonda Bilişsel Değerlendirme. Depresif Yükleme Biçimi Ölçeği Yetişkin Formunun Klinik Geçerlik ve Güvenirliği.” Neurology, Psychiatric neusurgery psychology.3.pp.135–138, 1998 [In Turkish] Journal of
  • Ayköse N., “Bir Özel Okulda Okuyan İlköğretim İkinci Kademe Düzeylerinin İncelenmesi.” Master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, 2006 [In Turkish] Öğrenilmiş Çaresizlik Açısından Değişkenler 9. Baş A., “Çocukların Öğrenilmiş Çaresizlik Etkisi.”, Davranışının Unpublished master’s thesis, Dokuz Eylül University, İzmir, 1998 [In Turkish] Düzeylerine
  • Cemalcılar Z., Canbeyli R., ve Sunar D., “Learned helplessness, therapy, and personality traits: An experimental Psychology.143.1.pp.65-81, 2003 The study”, Journal of Social
  • Dalkıran O., Tuncel F., “Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi Dersinin Seçmeli Ders Olarak İşlenmesinin Öğrenciler Gözüyle Değerlendirilmesi”, Journal of physical education and sports science sports meters.pp.37-42, 2007 [In Turkish]
  • Language association, Turkish dictionary, First edition, Publishing house of Kurtuluş, pp.43, Ankara, 1998 [In Turkish]
  • Dweck CS., Licht BG., “Learned helplesseness and intellectual achievement. Human helplessness: Theory and Application”, MP Seligman (ed.) Academic Press, New York, 1980
  • Ercan Ö., “İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Aile Özellikleri, Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Yolları”, Unpublished master’s thesis, Institute of education sciences, Dokuz Eylül Üniversity, İzmir, 2002 [In Turkish]
  • Erdoğdu M. Y., “Ana-baba tutumları ile öğretmen davranışlarının çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik düzeyi magazine.13.3.pp.98–105, Ankara, 2006 [In Turkish] Youth mental health
  • Farmer H.S., Viopel W.P., “Attributions of female and male adolescents for real-life failure experiences”, Educations.58.pp.127–140, 1990
  • Oluklu D., “Lise Öğrencilerinin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin İncelenmesi.”, Unpublished master’s thesis, Gazi University, 1997 [In Turkish] Açısından
  • Önder G., “Akademik ve sosyal alandaki başarı ve başarısızlık yaşantılarının çocuğun kendini ve yaşantılarının nedenlerini algılaması üzerindeki etkileri.”, Unpublished master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, 1982 [In Turkish]
  • Şirinkan A., Şirinkan S., Kaldırımcı, M., Çalışkan E., “Atatürk Yüksekokulu (besyo) Ögrencilerinden, Lisansı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Akademik Başarılarının Karşılaştırılması.”, Atatürk Universitesty Physical education and sports science magazine.8.3, 2006 [In Turkish] Egitimi ve Spor
  • Yee P. L., Pierce P. L., Ptacek T., Modzelesky K. L., “Learned Helplessness Attributional Style And Examination Performance: Enhancement Effects Are Not Necessarily Moderated By Prior Failure, Anxiety, Stress, and Coping”.16.4.pp.359 – 373, 2003
  • Yüksel A., “Lise birinci sınıf öğrencilerinin öğrenilmiş
  • çaresizlik düzeylerinin, akademik benlik tasarımları, okula karşı tutumları ve akademik başarıları üzerindeki etkisi”, Unpublished master’s thesis, Institute of social sciences, Yıldız Teknik University, Istanbul, 2003 [In Turkish]
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Murat Eliöz Bu kişi benim

Tülin Atan Bu kişi benim

Mehmet Çebi Bu kişi benim

Mehmet İmamoğlu

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eliöz, M., Atan, T., Çebi, M., İmamoğlu, M. (2013). THE EFFECTS OF SPORTING HABIT ON STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENTS AND LEVEL OF LEARNED HELPLESSNESS. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 188-193.

16227

16228

16229

16230