Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİNİN CİNSİYETLERİNE BÖLÜMLERİNE VE SINIF DÜZEYLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 3, 345 - 353, 10.12.2020

Öz

Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin özgüven düzeylerinin cinsiyet, bölüm ve sınıf düzeylerine göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Pamukkale Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Rekreasyon, Spor Yöneticiliği, Antrenörlük Eğitimi, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümleridir. Örneklem grubu ise bu bölümlerde okuyan tesadüfi örneklem yöntemiyle belirlenmiş 355 öğrenciden oluşmaktadır. Bu örneklem grubunun 156’sı kadın, 199’u erkektir. Araştırmada Akın’ın (2007)1 geliştirmiş olduğu Özgüven Ölçeği kullanılmıştır. Örneklem grubu ile bire bir görüşülüp konu hakkında bilgi verildikten sonra ölçeği doldurmaları sağlanmıştır. Elde edilen veriler, istatistik işlem için SPSS 22 istatistik programı kullanılmıştır. İstatistik olarak frekans, Kolmogorov–Smirnov, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis test H işlemleri yapılmıştır. Değişkenler arası farklılığın tespitinde .05 anlamlılık düzeyi referans alınmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler sonucunda, cinsiyetler, sınıf düzeyleri ve bölümler arasında istatistik olarak anlamlı bir fark bulunmadığını (p>0,05) söyleyebiliriz.

Kaynakça

  • Kaynaklar 1. Akın A. (2007). Öz-güven ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 167-176.
  • 2. Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward an unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 84(2), 191-215.
  • 3. Harter S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development. 53(1), 87-97.
  • 4. Nicholls JG. (1984). Achivement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice and experince. Psychological Review. 91(3), 328-346.
  • 5. Ekinci H. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algılarının bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2(2), 52-64.
  • 6. Akagündüz N. (2006). İnsan yaşamında özgüven kavramı. İstanbul: Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları.
  • 7. Kasatura İ. (1998). Özgüven ve kişilik. İstanbul: Evrim Yayınları.
  • 8. Arslan C., Güllü, M., Tutal V. (2011). Spor yapan ve yapmayan ilköğretim öğrencilerinin depresyon durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 5(2), 120-132.
  • 9. Lirgg CD. (1991). Gender differences in self-confidence in physical activity: A meta- analysis of recent studies. Journal of Sport & Exercise Psychology. 13(3), 294–310.
  • 10. Doğru Z. (2017). Beden eğitimi ve spor eğitimi bölümü öğrencilerinin özgüven ve özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi. 9(1), 13-23.
  • 11. Öztürk N. (2017). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları aile iklimi ve anne-babaya bağlanma biçimleri ile özgüven düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences. 3(1), 9-22.
  • 12. Başoğlu ST. (2007). Sınav kaygısı ile özgüven arasındaki ilişkinin erinlik döneminde incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 13. Çelik İ. (2014). Ortaokul öğrencilerinin özgüven düzeyinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi: Afyonkarahisar örneği. Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 14. Karademir N. (2015). Fen edebiyat fakültesi coğrafya bölümü öğrencilerinin özgüven algıları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 12(2), 53-77.
  • 15. Kutlu EB. (2001). İzcilik etkinliklerine katılan ve katılmayan öğrencilerin özgüven düzeylerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 16. Patır Erkek N. (2016). Yatılı ve gündüzlü eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile özgüvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 17. Süpçeler B. (2016). Ergenlik döneminde algılanan sosyal destek ile yaşam doyumu ve özgüven ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşe.
  • 18. Türedi E., Miman M., Sarı İ., Bekiroğulları Z. (2013). Assessment of self-efficacy levels of Toros University students. Journal of Human Sciences. 10(2), 462-466.
  • 19. Umutlu Ç. (2010). Çocuk dostu okul projesi kapsamında olan ve olmayan ilköğretim okulu öğrencilerinin öz güvenleri ile zorbalık eğilimlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 20. Üstüner M., Demirtaş H., Cömert M., Özer N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin özyeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(17), 1-16.
  • 21. Eccles JS. (2005). Studying the development of learning and task motivation. Learning and Instruction. 15(2), 161-171.
  • 22. Atılgan D. (2018). Beden eğitimi öğretmenleri ve antrenörlerin özgüven düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri. 20(4), 8-22.
  • 23. Atılgan D. (2018). Spor yönetiminde görev alan yöneticilerde kriz yönetimi, karar verme ve özgüven beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.

COMPARISON OF SELF-CONFIDENCE LEVELS OF STUDENTS AT THE FACULTY OF SPORT SCIENCES ACCORDING TO GENDER, DEPARTMENT AND GRADE LEVELS

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 3, 345 - 353, 10.12.2020

Öz

In this study, it was aimed to compare the self-confidence levels of the students studying at the Faculty of Sport Sciences according to gender, department and grade levels. The population of the research is the departments of Recreation, Sports Management, Coaching Education, Physical Education and Sports Teaching in Pamukkale University. The sample group consisted of 355 students studying in these departments by random sampling method. Of this sample group, 156 were female and 199 were male. The data were obtained from the self-confidence scale developed by Akın (2007)1 After a one-to-one interview with the sample group, they were informed about the subject and completed the scale. Obtained data were transferred to computer by using SPSS 22 statistical program for statistical process. Frequency, Kolmogorov–Smirnov, Mann-Whitney U and Kruskal Wallis H tests were performed. In determining the difference between variables .05 significance level was taken as reference. As a result of the data obtained within the scope of the research, we can say that there is no statistically significant difference between genders, class levels and departments (p>0,05).

Kaynakça

  • Kaynaklar 1. Akın A. (2007). Öz-güven ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 167-176.
  • 2. Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward an unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 84(2), 191-215.
  • 3. Harter S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development. 53(1), 87-97.
  • 4. Nicholls JG. (1984). Achivement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice and experince. Psychological Review. 91(3), 328-346.
  • 5. Ekinci H. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algılarının bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2(2), 52-64.
  • 6. Akagündüz N. (2006). İnsan yaşamında özgüven kavramı. İstanbul: Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları.
  • 7. Kasatura İ. (1998). Özgüven ve kişilik. İstanbul: Evrim Yayınları.
  • 8. Arslan C., Güllü, M., Tutal V. (2011). Spor yapan ve yapmayan ilköğretim öğrencilerinin depresyon durumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 5(2), 120-132.
  • 9. Lirgg CD. (1991). Gender differences in self-confidence in physical activity: A meta- analysis of recent studies. Journal of Sport & Exercise Psychology. 13(3), 294–310.
  • 10. Doğru Z. (2017). Beden eğitimi ve spor eğitimi bölümü öğrencilerinin özgüven ve özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi. 9(1), 13-23.
  • 11. Öztürk N. (2017). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları aile iklimi ve anne-babaya bağlanma biçimleri ile özgüven düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences. 3(1), 9-22.
  • 12. Başoğlu ST. (2007). Sınav kaygısı ile özgüven arasındaki ilişkinin erinlik döneminde incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 13. Çelik İ. (2014). Ortaokul öğrencilerinin özgüven düzeyinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi: Afyonkarahisar örneği. Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 14. Karademir N. (2015). Fen edebiyat fakültesi coğrafya bölümü öğrencilerinin özgüven algıları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 12(2), 53-77.
  • 15. Kutlu EB. (2001). İzcilik etkinliklerine katılan ve katılmayan öğrencilerin özgüven düzeylerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 16. Patır Erkek N. (2016). Yatılı ve gündüzlü eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile özgüvenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 17. Süpçeler B. (2016). Ergenlik döneminde algılanan sosyal destek ile yaşam doyumu ve özgüven ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşe.
  • 18. Türedi E., Miman M., Sarı İ., Bekiroğulları Z. (2013). Assessment of self-efficacy levels of Toros University students. Journal of Human Sciences. 10(2), 462-466.
  • 19. Umutlu Ç. (2010). Çocuk dostu okul projesi kapsamında olan ve olmayan ilköğretim okulu öğrencilerinin öz güvenleri ile zorbalık eğilimlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 20. Üstüner M., Demirtaş H., Cömert M., Özer N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin özyeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(17), 1-16.
  • 21. Eccles JS. (2005). Studying the development of learning and task motivation. Learning and Instruction. 15(2), 161-171.
  • 22. Atılgan D. (2018). Beden eğitimi öğretmenleri ve antrenörlerin özgüven düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri. 20(4), 8-22.
  • 23. Atılgan D. (2018). Spor yönetiminde görev alan yöneticilerde kriz yönetimi, karar verme ve özgüven beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Ağbuğa 0000-0003-1955-1702

Kadir Pepe 0000-0002-3207-6726

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2020
Kabul Tarihi 2 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ağbuğa, F., & Pepe, K. (2020). SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİNİN CİNSİYETLERİNE BÖLÜMLERİNE VE SINIF DÜZEYLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 345-353.

16227

16228

16229

16230