Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 SALGINI SÜRECİNDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN ÖZ BECERİ DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ PARAMETRELERE GÖRE ARAŞTIRILMASI (KAHRAMANMARAŞ İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2022, Cilt: 16 Sayı: 3, 210 - 221, 19.12.2022

Öz

Covid-19 salgını dünyayı etkisi altına almış bir durum olarak, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin bu süreçte Covid-19’dan etkilenme durumu, ders anlatım tekniklerinde uygulamış oldukları metotlar ve izledikleri yol haritasıyla birlikte, öz-beceri düzeylerinin farklı parametreler ile incelenmesi hedeflenmiştir. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerin öz beceri düzeylerini belirlemek ve araştırmamız sonucunda ortaya konulan veriler ışığında gelişimlerine katkı sunmak amaçlanmıştır. Araştırma
evrenine Kahramanmaraş bölgesinde bulunan okullarda beden eğitimi ve spor öğretmenliği görevi yapan kişilerden oluşmuştur. Gönüllük esasına dayalı olarak google form üzerinden online yapılan ölçek rastgele yöntemle örneklem grubunun çalışmamıza 229 kişi katılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Katılımcıların öz beceri düzeylerini belirlemek için Tschannen-Moran ve Hoy, (2001) tarafından geliştirilen (Teacher’s Sense of Efficacy Scale-TSES) ve Çapa ve ark. (2005) Türkçeye uyarlanan 24 maddelik “Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Cronbach Alpha yöntemi ile belirlenen çalışmanın güvenirlilik katsayısı 0.98 olarak hesaplanmıştır. Yapılan Normallik testi sonucunda çalışmanın verileri parametrik test uygulayacak kadar normal dağılım göstermediğinden Kolmogorow-Smirnov testi, ikili karşılaştırmalarda MannWhitney U, üç ve üzeri grup karşılaştırmalarında Kruskal-Wallis H testlerinden yararlanılmıştır. İstatistikî analizlerde anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak beden eğitimi ve spor öğretmenlerin öz beceri düzeylerinin ortalama değerin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öz beceri düzeyinin, meslekteki görev yılı,
kişinin öz güveni, virüsle temas etme durumu, virüsün bulaşma durumu ve öğrencilerle iletişime geçme durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Kızıloğlu B, Hemşinlerin kişilik özelliklerinin covid-19 korkusu, iş stresi ve psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, 2021.
  • 2. BBC News Türkçe ‘Koronavirüs: Türkiye'de hangi ilde, ne tür tedbirler uygulanıyor? https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-52663160 Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2021.
  • 3. Ahorsu DK, Lin C-Y, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The fear of covıd-19 scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 2020; 1-9.
  • 4. Telli SG, Altun D, Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi 2020; 3 (1) : 25-34.
  • 5. Altıparmak M, Kapıdere M, Kurt İD, E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı içinde s:319-327, Malatya, 2011.
  • 6. Solak Hİ, Ütebay G, Yalçın B, Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 2020; 6(1): 41-52.
  • 7. Lau J, Yang, B Dasgupta R, Will the coronavirus make online education go viral?[ Çevrim-içi:https://www.timeshighereducation.com/features/will-coronavirus-make-online-education-go-viral], 2020.
  • 8. Yıldız E, Seferoğlu S, Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlilik algılarının incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2020; 18(1): 33-46.
  • 9. Akmansoy V, Kaos teorisi ve eğitime yansımaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur, 2012.
  • 10. Karadüz A, Sayın H, Öğretmenlerin derslerindeki konuşma edimlerinin öğrencileriyle iletişimlerine etkisi. Electronic Turkish Studies 2015; 10(11): 883-908.
  • 11. Baker JD, An investigation of relationships among instructor immediacy and affective and cognitive learning in the online classroom. The Internet and Higher Education 2004; 7(1): 1-13.
  • 12. Cabı E, Teaching computer literacy via distance education: Experiences of the instructors. Başkent University Journal of Education 2018; 5(1): 61-68.
  • 13. Sae-Khow J, Developing of Indicators of an E-Learning Benchmarking Model for Higher Education Institutions. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology 2014; 13(2), 35-43.
  • 14. Yılmazsoy B, Özdinç F, Kahraman M, Sanal sınıf ortamındaki sınıf yönetimine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi.Trakya Journal of Education 2018; 8(3): 513-525.
  • 15. Sprague D, Kopfman K, Dorsey SL, Faculty development in the integration of technology in teacher education courses. Journal of Computing in Teacher Education, 1998; 14(2): 24-28.
  • 16. Demir Ö, Yurdugül H, The examination of prospective teachers’ information and communication technology usage and online communication self-efficacy levels in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015; 17(6): 371-377.
  • 17. Ertmer PA, Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration. Educational Technology Research and Development 2005; 53(4): 25-39.
  • 18. Kagan DM, Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist 1992; 27(1): 65-90.
  • 19. Kim C , Kim MK, Lee C, Spector M, Demeester K, Teacher beliefs and technology integration. Teaching and Teacher Education 2013; 29: 76-85.
  • 20. Ottenbreit-Leftwich AT, Glazewski K.D, Newby TJ, Ertmer PA, Teacher value beliefs associated with using technology: Addressing professional and student needs. Computers ve Education 2010; 55: 1321-1355.
  • 21. Woodcock S, Sisco A, Eady M, The learning experience: Training teachers using online synchronous environments. Journal of Educational Research and Practice 2015; 5 (1): 21-34.
  • 22. Can E, Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 2020; 6(2): 11-53.
  • 23. Hung ML, Teacher readiness for online learning: Scale development and teacher perceptions. Computers ve Education 2016; 94: 120-133.
  • 24. Tschannen-Moran M, Hoy AW, Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 2001; 17(7): 783-805.
  • 25. Çapa Y, Çakıroglu J, Sarıkaya H, The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 2005; 30(137):74-81.
  • 26. Yılmaz G, Yılmaz B, Türk N, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleklerine İlişkin Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi (Nevşehir İli Örneği). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 2010; 12(2): 85–90.
  • 27. Yılmaz M, Gürçay D, Ekici G, Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007; 33: 253-259.
  • 28. Eroğlu O, Yıldırım Y, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2018; 2(2): 67-73.
  • 29. Kurnaz E, Serçemeli M, Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. 2020; 2(3): 262-288.
  • 30. Öner SN, Covid-19 sürecinde öz duyarlık ve psikolojik sağlamlık ile depresyon, anksiyete, stres arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2021.
  • 31. Serbest E, Amatör futbolcuların yeni tip koronavirüse yakalanma kaygıları ile psikolojik iyi olma düzeylerinin değerlendirilmesi (İstanbul örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Antrenör Eğitim Anabilim Dalı, İstanbul 2021.
  • 32. Bennett R, Uink, B, Cross S, Beyond the Social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia. Social Sciences & Humanities Open, 2020; 2(1): 1-5.
  • 33. Yılmaz E, Güner B, Mutlu H, Doğanay G, Yılmaz D, Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları, 2020.
  • 34. Arık BM, Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri-I. Eğitim Reformu Girişimi.[Çevrim-içi:https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri-i], 2020.
  • 35. Karadağ E, Yücel C, Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 2020; 10(2): 181-192.

EXAMINATION OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS' SELF SKILLS ACCORDING TO VARIOUS PARAMETERS DURING THE COVID-19 EPIDEMIC (KAHRAMANMARAŞ PROVINCE)

Yıl 2022, Cilt: 16 Sayı: 3, 210 - 221, 19.12.2022

Öz

Tools related to Covid-19 were used, the situation from covid-19 in this process as physical education and sports, the methods applied in lecture techniques and the roadmap they followed, they were trained with visuals related to skills. It is aimed to contribute to the goals of educating physical education and sports teachers to come with our students. Researchees are from the position
of physical and sports teacher in Kahramanmaraş region. The scaling made online via google form on a voluntary basis participated in our sample group of 229. Personal information formula was used for the demographic content of the participants. For the subjective contributions of the participants, Tschanne-Moran and Hoy (2001) (Teacher's Sense of Efficacy Scale-TSES) and Çapa et al. (2005) The 24-item “Teacher Self-Efficacy Scale” adapted into Turkish was used. Reliability applied with the
Cronbach Alpha method. It was calculated as 0.98. The Kruskal-Wallis H test was used in group comparisons from the notationSmirnov test, Mann-Whitney U, three and three comparisons, without applying the parametric test applied normally enough to apply the parametric test. In statistical analyzes, the levels are indicated as p<0.05. As a result, it has been determined that the
body and sports goods are above the avera ge value of the beds. At the same time, in the field of physical education and sports,you are in a close environment according to your self-skill, year in the profession, personal essence and close affinities.

Kaynakça

  • 1. Kızıloğlu B, Hemşinlerin kişilik özelliklerinin covid-19 korkusu, iş stresi ve psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, 2021.
  • 2. BBC News Türkçe ‘Koronavirüs: Türkiye'de hangi ilde, ne tür tedbirler uygulanıyor? https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-52663160 Erişim Tarihi: 20 Mayıs 2021.
  • 3. Ahorsu DK, Lin C-Y, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The fear of covıd-19 scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction, 2020; 1-9.
  • 4. Telli SG, Altun D, Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi 2020; 3 (1) : 25-34.
  • 5. Altıparmak M, Kapıdere M, Kurt İD, E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı içinde s:319-327, Malatya, 2011.
  • 6. Solak Hİ, Ütebay G, Yalçın B, Uzaktan eğitim öğrencilerinin basılı ve dijital ortamdaki sınav başarılarının karşılaştırılması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 2020; 6(1): 41-52.
  • 7. Lau J, Yang, B Dasgupta R, Will the coronavirus make online education go viral?[ Çevrim-içi:https://www.timeshighereducation.com/features/will-coronavirus-make-online-education-go-viral], 2020.
  • 8. Yıldız E, Seferoğlu S, Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlilik algılarının incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2020; 18(1): 33-46.
  • 9. Akmansoy V, Kaos teorisi ve eğitime yansımaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur, 2012.
  • 10. Karadüz A, Sayın H, Öğretmenlerin derslerindeki konuşma edimlerinin öğrencileriyle iletişimlerine etkisi. Electronic Turkish Studies 2015; 10(11): 883-908.
  • 11. Baker JD, An investigation of relationships among instructor immediacy and affective and cognitive learning in the online classroom. The Internet and Higher Education 2004; 7(1): 1-13.
  • 12. Cabı E, Teaching computer literacy via distance education: Experiences of the instructors. Başkent University Journal of Education 2018; 5(1): 61-68.
  • 13. Sae-Khow J, Developing of Indicators of an E-Learning Benchmarking Model for Higher Education Institutions. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology 2014; 13(2), 35-43.
  • 14. Yılmazsoy B, Özdinç F, Kahraman M, Sanal sınıf ortamındaki sınıf yönetimine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi.Trakya Journal of Education 2018; 8(3): 513-525.
  • 15. Sprague D, Kopfman K, Dorsey SL, Faculty development in the integration of technology in teacher education courses. Journal of Computing in Teacher Education, 1998; 14(2): 24-28.
  • 16. Demir Ö, Yurdugül H, The examination of prospective teachers’ information and communication technology usage and online communication self-efficacy levels in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015; 17(6): 371-377.
  • 17. Ertmer PA, Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration. Educational Technology Research and Development 2005; 53(4): 25-39.
  • 18. Kagan DM, Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist 1992; 27(1): 65-90.
  • 19. Kim C , Kim MK, Lee C, Spector M, Demeester K, Teacher beliefs and technology integration. Teaching and Teacher Education 2013; 29: 76-85.
  • 20. Ottenbreit-Leftwich AT, Glazewski K.D, Newby TJ, Ertmer PA, Teacher value beliefs associated with using technology: Addressing professional and student needs. Computers ve Education 2010; 55: 1321-1355.
  • 21. Woodcock S, Sisco A, Eady M, The learning experience: Training teachers using online synchronous environments. Journal of Educational Research and Practice 2015; 5 (1): 21-34.
  • 22. Can E, Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 2020; 6(2): 11-53.
  • 23. Hung ML, Teacher readiness for online learning: Scale development and teacher perceptions. Computers ve Education 2016; 94: 120-133.
  • 24. Tschannen-Moran M, Hoy AW, Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 2001; 17(7): 783-805.
  • 25. Çapa Y, Çakıroglu J, Sarıkaya H, The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 2005; 30(137):74-81.
  • 26. Yılmaz G, Yılmaz B, Türk N, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleklerine İlişkin Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi (Nevşehir İli Örneği). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 2010; 12(2): 85–90.
  • 27. Yılmaz M, Gürçay D, Ekici G, Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007; 33: 253-259.
  • 28. Eroğlu O, Yıldırım Y, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2018; 2(2): 67-73.
  • 29. Kurnaz E, Serçemeli M, Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. 2020; 2(3): 262-288.
  • 30. Öner SN, Covid-19 sürecinde öz duyarlık ve psikolojik sağlamlık ile depresyon, anksiyete, stres arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2021.
  • 31. Serbest E, Amatör futbolcuların yeni tip koronavirüse yakalanma kaygıları ile psikolojik iyi olma düzeylerinin değerlendirilmesi (İstanbul örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Antrenör Eğitim Anabilim Dalı, İstanbul 2021.
  • 32. Bennett R, Uink, B, Cross S, Beyond the Social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia. Social Sciences & Humanities Open, 2020; 2(1): 1-5.
  • 33. Yılmaz E, Güner B, Mutlu H, Doğanay G, Yılmaz D, Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları, 2020.
  • 34. Arık BM, Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri-I. Eğitim Reformu Girişimi.[Çevrim-içi:https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri-i], 2020.
  • 35. Karadağ E, Yücel C, Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 2020; 10(2): 181-192.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ökkeş Çam 0000-0002-2536-8448

Hüseyin Eroğlu 0000-0002-6124-8187

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2022
Kabul Tarihi 9 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çam, Ö., & Eroğlu, H. (2022). COVİD-19 SALGINI SÜRECİNDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN ÖZ BECERİ DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ PARAMETRELERE GÖRE ARAŞTIRILMASI (KAHRAMANMARAŞ İLİ ÖRNEĞİ). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 210-221.

16227

16228

16229

16230