Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FICHTE’S PHILOSOPHY OF SELF IN GERMAN IDEALISM

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 16, 599 - 612, 01.10.2018
https://doi.org/10.29029/busbed.389960

Öz

When talking on Philosophy of Self, the philosophical vision thought on the
subject by centring the essence of the “Self” that is the subject, comes to mind.
The expression that philosophy is a reflexive attitude shows us that philosophy
is an activity of reflection on itself. Thinking is always to think of something. When thinking about a subject, this sometimes can be a table, sometimes a desk,
sometimes a soul or a God, as well as it can be even a thinking of Self. From
this point of view, thinking also means to think itself. Namely, it means to think
thinking itself or to think on the person who thinks. This is literally Philosophy
of Self. Especially German philosophers have created a philosophical tradition
on German Idealism and the Philosophy of Self. The philosophical tendencies of
Kant, Fichte and Schelling have been the philosophy of “the self”. In this article,
it will be examined the issue of what is “the self” of Fichte. At the same time, in
the article, firstly, the biography of Fichte, his tendencies, and his contributions to
German Idealism will be presented briefly. In addition to this, his thoughts on “the
self” will be elaborated, and brief historical information about German idealist
philosophers will be presented.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1994). Çağdaş Felsefe (Kant’tan Günümüze Felsefe Akımları). İstanbul : İnkılap Yayınları.Aytaç, G. (2011). Klasik Alman Dil Felsefesi Metinleri. Phoenix Yayınevi.Bayraktar, M. (2000). Çağdaş Bir İbn Rüşdçülük: Alman İdealizmi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21-27.Bektaş, O. E. (2013). İdealizmin Ötesinde Yeni Bir Schelling İmgesi. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 79-92.Cevizci, A. (2007). On Yedinci Yüzyıl Felsefesi Tarihi. Bursa: Asa Yayınları.Cevizci, A. (2014). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.Cevizci, A. (2017a). Aydınlanma Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.Cevizci, A. (2017b). Büyük Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.Copleston, F. (1990). Felsefe Tarihi Cilt 7 Çağdaş Felsefe Fichte’den Nietzsche’ye Bölüm: Alman İdealizmi (A.Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea Yayınları.Doğan, M. (1994). Temel Büyük Türkçe Sözlük. İstanbul: Bahar Yayınlar.Eyuboğlu, İ. Z. (2017). Türk Dilinin Etimoloji Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.Güçlü, A., Uzun, E., Yolsal, Ü. H., & Uzun: (2003). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim Ve Sanat Yayınları.İplikçi, M. H., & Alper, M. (2017). Tarih Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.Kılıçaslan, E. A., & Ateşoğlu, G. (2006). Alman İdealizmi I Fichte. Ankara: Doğu Batı Yayınları.Özgen, K. (2015). Ben Felsefesi Yahut Hak Felsefesi. Beytülhikme Uluslararası Felsefe Dergisi, 190-211.Özlem, D., & Ateşoğlu, G. (2014). Tarih Felsefesi Seçme Metinler. Ankara: Doğu Batı Yayınları.Topakkaya, A. (2011a). Fichte. İstanbul: Say Yayınları.Topakkaya, A. (2011b). Alman İdealizminde Akıl. Felsefe Dünyası, 28-40.

ALMAN İDEALİZMİNDE FICHTE’NİN BEN FELSEFESİ

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 16, 599 - 612, 01.10.2018
https://doi.org/10.29029/busbed.389960

Öz

Ben Felsefesi denilince özneyi yani “Ben”i merkeze alarak öznenin üzerine
düşünülen felsefi görüş akla gelmektedir. “Felsefe refleksif bir tavırdır”sözü bize
felsefenin kendi üzerine düşünme faaliyeti olduğunu göstermektedir. Düşünme
daima bir şeyi düşünmedir. Bir konunun üzerine düşünme bazen bir masa, bazen
bir sıra, bazen bir ruh ya da Tanrı olurken aslında bir şey bazen kendi bile
olabilmektedir. Buradan hareketle düşünme, kendi kendini de düşünme anlamına
gelir. Yani düşünmenin kendisini ya da düşünen kişinin kendisini düşünmesidir.
Bu noktadan bakıldığında Ben felsefesi Ben’in üzerine yani düşünen şeyin kendisi
üzerine düşünmesi anlamına gelmektedir. Özellikle Alman düşünürler, Alman
İdealizmi ve Ben Felsefesi üzerine yönelmiş bir felsefi gelenek oluşturmuşlardır.
Kant, Fichte, Schelling’in felsefi yönelimleri “Ben” üzerine yapılan felsefe olmuştur.
Makalede Fichte’nin Ben’inden ne anlamamız gerektiği konusu irdelenerek
değerlendirilecektir. Aynı zamanda makalede öncelikle Fichte’nin kısa hayatı ve
yönelimleri ve Alman idealizmine katkıları sunulacaktır. Bunun yanında “Ben”
hakkında düşünceleri detaylandırılacak ve Alman idealist filozoflar hakkından
kısa tarihi bilgi sunulacaktır. 

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1994). Çağdaş Felsefe (Kant’tan Günümüze Felsefe Akımları). İstanbul : İnkılap Yayınları.Aytaç, G. (2011). Klasik Alman Dil Felsefesi Metinleri. Phoenix Yayınevi.Bayraktar, M. (2000). Çağdaş Bir İbn Rüşdçülük: Alman İdealizmi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21-27.Bektaş, O. E. (2013). İdealizmin Ötesinde Yeni Bir Schelling İmgesi. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 79-92.Cevizci, A. (2007). On Yedinci Yüzyıl Felsefesi Tarihi. Bursa: Asa Yayınları.Cevizci, A. (2014). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.Cevizci, A. (2017a). Aydınlanma Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.Cevizci, A. (2017b). Büyük Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.Copleston, F. (1990). Felsefe Tarihi Cilt 7 Çağdaş Felsefe Fichte’den Nietzsche’ye Bölüm: Alman İdealizmi (A.Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea Yayınları.Doğan, M. (1994). Temel Büyük Türkçe Sözlük. İstanbul: Bahar Yayınlar.Eyuboğlu, İ. Z. (2017). Türk Dilinin Etimoloji Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.Güçlü, A., Uzun, E., Yolsal, Ü. H., & Uzun: (2003). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim Ve Sanat Yayınları.İplikçi, M. H., & Alper, M. (2017). Tarih Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.Kılıçaslan, E. A., & Ateşoğlu, G. (2006). Alman İdealizmi I Fichte. Ankara: Doğu Batı Yayınları.Özgen, K. (2015). Ben Felsefesi Yahut Hak Felsefesi. Beytülhikme Uluslararası Felsefe Dergisi, 190-211.Özlem, D., & Ateşoğlu, G. (2014). Tarih Felsefesi Seçme Metinler. Ankara: Doğu Batı Yayınları.Topakkaya, A. (2011a). Fichte. İstanbul: Say Yayınları.Topakkaya, A. (2011b). Alman İdealizminde Akıl. Felsefe Dünyası, 28-40.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdurrazak Gültekin 0000-0003-4832-3258

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Gültekin, A. (2018). ALMAN İDEALİZMİNDE FICHTE’NİN BEN FELSEFESİ. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 599-612. https://doi.org/10.29029/busbed.389960