Giriş: Hemşirelik öğrencilerinin kendi sağlıklarını geliştirmeleri, hizmet verdikleri bireylerin sağlığını geliştirme aktivitelerini oluşturabilmeleri açısından önemlidir.Amaç: Araştırma örnek olay yöntemi ile işlenen sağlığı geliştirme dersinin etkinliğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Çalışma tek gruplu ön test-son test tasarım olarak yapılmış yarı-deneysel araştırmadır. Örneklemi bir Hemşirelik Lisans Programında öğrenim gören 55 öğrenci oluşturmuştur. Birinci sınıf bahar döneminde verilen Sağlığı geliştirme dersi kapsamında 14 haftalık eğitim programı olarak yürütülmüştür. Veriler kişisel bilgi formu, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler sayı, yüzdelik ve eşleştirilmiş iki grup t- testi kullanılarak değerlendirilmiştir.Bulgular: Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçek- II toplam puanının ortalamasının son testte 120.61±16.02 olduğu belirlenmiştir. Sağlığı geliştirme dersine yönelik yapılan karşılaştırmada eğitim sonrası sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği toplam, sağlık sorumluluğu ve kişilerarası ilişkiler alt boyut puan ortalamaları, eğitim öncesine göre yüksek bulunmuştur (p < 0.05).Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları puanı orta düzeydedir ve müfredat içerisinde verilen dersler öğrencilerin sağlığı geliştirmeye davranışlarını olumlu etkilemektedir. Buna göre; sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının oluşturulmasını amaçlayan derslerin üniversitelerin tüm bölümlerine ve sınıflarına yaygınlaştırılması sağlanmalıdır. Bu çalışmanın kontrol gruplu araştırmalarla tekrarlanması önerilebilir.
Sağlığı geliştirme öğrenci hemşire sağlıklı yaşam biçimi davranışları.
Background: It is crucial for the nurses to promote their own health in order to help individuals in health promoting activities. Objectives:
This study was carried out to determine the effectiveness of a health promotion course that was run by case study method. Methods: This
was a semi-experimental study including pre test-post test design with a single group. The sample was composed of 55 students who were
studying in a Nursing Degree Program. It was carried out as a 14-week educational program within the scope of Health Promotion course
which was given during spring term of the first year. Data were collected by using personal information form and healthy lifestyle behaviors
scale. Data were assessed by using numbers, percentages and paired sample t test. Results: It was determined that total mean score of
Healthy Lifestyle Behaviors Scale II was 120.61 ± 16.02 at last test. In the comparison for health promotion course, mean total score of
healthy lifestyle behaviors scale and mean scores of health responsibility and interpersonal relationships were found to be higher compared to
the scores before the education (p < .05). Conclusion: Healthy lifestyle behaviors scores of nursing students were at a moderate level and the
courses given within the curriculum positively affected health promoting behaviors of the students. According to this, it should be provided
to make the courses which aim generating healthy lifestyle behaviors, more common in all departments and classes within the universities. It
may be recommended to repeat this study with the studies including control groups.
Health Promotion Nursing Student Healthy Lifestyle Behaviors.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.