Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KORUNMA İHTİYACI OLAN ÇOCUĞUN EKOLOJİK SİSTEM KURAMI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: SYSTEM CRASHER FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 3, 1346 - 1373, 15.09.2023
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1255118

Öz

Bu çalışma kapsamında ekolojik sistem kuramının kavramları ve sunduğu fikirler bağlamında System Crasher (Nora Fingschdeith, 2019) filminin başkahramanı olan 9 yaşındaki Benni isimli koruyucu bakım hizmetinden yararlanan çocuğun gelişim sürecine etki eden çevresel faktörlerin detaylı bir şekilde ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Buna ek olarak System Crasher filminin ekolojik sistem kuramı bağlamında değerlendirilmesinin sosyal hizmet eğitiminde kuramsal bilginin öğretilmesinde nasıl kullanılabileceği sorusuna da cevap aranmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak film incelenmiş ve içerik analizi uygulanmıştır. Filmdeki sahnelerin canlandırılmasına yardımcı olacak veriler betimsel anlatım yolu ile aktarılmıştır. Ekolojik sistem kuramı Benni’nin gelişim sürecini, yaşadığı problemlerin kaynaklarını ve bu doğrultuda yapılacak müdahalelerin neler olabileceğini daha geniş bir perspektiften anlama imkânı sunmuştur. Benni özelinde yapılan bu araştırma; ekolojik sistem kuramının sunduğu bilgi zemininden yararlanarak korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik biyopsikososyal değerlendirme ve müdahalelerin gerekli olduğu temel argümanını ortaya koymaktadır. Aynı zamanda System Crasher filmi örneğinde yapılan bu değerlendirme, sosyal hizmet eğitiminde kuramsal bilginin öğretilmesinde filmlerin kullanımının nasıl olacağına dair fikir vermektedir.

Kaynakça

  • Ayaz, M., Ayaz, A. B., Başgül, Ş. S., Karakaya, I., Gülen Şişmanlar, Ş., Yar, A. & Dikmen, S. (2012). 3-5 yaş grubu kurum bakımındaki çocuklarda ruhsal hastalık sıklığı ve ilişkili etmenler. Türk Pskiyatri Dergisi, 23 (2), 82-88.
  • Baldwin, N. & Walker, L. (2015). Değerlendirme (B. Yıldırım, Çev.). R. Adams, L. Dominelli & M. Payne (Ed.), Sosyal hizmet: Temel alanlar ve eleştirel tartışmalar içinde (ss. 255-342). Ankara: Nika Yayınevi.
  • Baykara Acar, Y. & Acar, H. (2002). Sistem kuramı-ekolojik sistem kuramı ve sosyal hizmet: temel kavramlar ve farklılıklar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 13 (1), 29-35.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2019). İçerik analizine giriş (E. Ş. Akay, Çev.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (ss. 343-378). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989), https://www.unicef.org/turkiye/çocuk-haklarına-dair-sözleşme, (Erişim Tarihi: 20.05.2023).
  • Bronfenbrenner, U. (1976). The experimental ecology of education. Educational Researcher, 5 (9), 5-15.
  • Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American psychologist, 32 (7), 513-531.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bronfenbrenner, U. (1986a). Ecology of the family as a context for human development: research perspectives. Developmental Psychology, 22 (6), 723-742.
  • Bronfenbrenner, U. (1986b). Recent advances in research on the ecology of human development. In R. K. Silbereisen, K. Eyferth, & G. Rudinger (Eds.), Development as action in context: Problem behavior and normal youth development (pp. 287-309). New York, NY: Springer-Verlag.
  • Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), International encyclopedia of education (2nd ed., Vol. 3, pp. 1643-1647). Oxford, UK: Pergamon Press and Elsevier Science.
  • Bronfenbrenner, U. (Ed.). (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage.
  • Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994). Nature-nuture reconceptualized in developmental perspective: a bioecological model. Psychological Review, 101 (4), 568-586.
  • Collin-Vézina, D., Coleman, K., Milne, L., Sell, J. & Daigneault, I. (2011). Trauma experiences, maltreatment-related impairments, and resilience among child welfare youth in residential care. International Journal of Mental Health and Addiction, 9 (5), 577-589.
  • Çocuk Koruma Kanunu (2005, 15 Haziran). Resmî Gazete (Sayı: 25876). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5395.pdf, (Erişim Tarihi: 20.06.2023).
  • Delgado, P., Carvalho, J. M., Montserrat, C., & Llosada-Gistau, J. (2020). The subjective well-being of portuguese children in foster care, residential care and children living with their families: Challenges and implications for a childcare system still focused on institutionalization. Child Indicators Research, 13, 67-84.
  • Downey, E. P., L. Jackson, R., E. Puig, M., & Furman, R. (2003). Perceptions of efficacy in the use of contemporary film in social work education: an exploratory study. Social Work Education, 22 (4), 401-410.
  • Fingscheidt, N. (Yönetmen). (2019). System Crasher [Film]. Filmartı.
  • Izat, Y. (2020). Kinder-und jugendpsychiatrischer kommentar zum film “systemsprenger”. Zeitschrift für Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 48 (3), 1-5.
  • Levi, S. (2021). Childism: a review of falih koksal’s article on “needs, habits and children’s wellbeing” alongside an exploration of the film “system crasher”. Romanian Journal of Psychoanalysis, 14 (1), 175-179.
  • Lopez, M. & del Valle, J.F. (2015). The waiting children: pathways (and future) of children in long-term residential care. British Journal of Social Work, 45 (2), 457-473.
  • Mattaini, M. A. (2008). Ecosystems theory. In B. A. Thyer, K. M. Sowers, & C. N. Dulmus (Eds.), Comprehensive handbook of social work and social welfare, Vol. 2. Human behavior in the social environment (pp. 355-377). John Wiley & Sons Inc.
  • Newman, B. & Newman, P. (2020), Theories of adolescent development. Waltham, MA: Academic Press.
  • Piel, M. H., Geiger, J. M., Julien‐Chinn, F. J. & Lietz, C. A. (2017). An ecological systems approach to understanding social support in foster family resilience. Child and Family Social Wok, 22, 1034-1043.
  • Shelton, L. (2019). The Bronfenbrenner primer: A guide to develecology. New York: Routledge.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama (E. Dinç, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Talu, E. & Elmas, İ. A. (2020). Ergenlerde akran zorbalığını konu alan “Klass” adlı filmin ekolojik sistemler kuramı açısından incelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi (GPD), 1 (2), 99-123.
  • Weiss‐Gal, I. (2009). Teaching critical perspectives: analyses of professional practice in the film Ladybird, Ladybird. Social Work Education, 28 (8), 873-886.
  • Yang, C. (2021). Moral education in mainland china today: a bio-ecological systems analysis. Journal of Moral Education, 50 (4), 1-15.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ç. & Zengin, O. (2019). Bir eğitim materyali olarak “Canım Kardeşim” filminin sosyal hizmet eğitiminde kullanımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (70), 667-674.

EXAMINATION OF THE CHILD IN NEED OF PROTECTION WITHIN THE CONTEXT OF ECOLOGICAL SYSTEM THEORY: THE EXAMPLE OF THE MOVIE SYSTEM CRASHER

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 3, 1346 - 1373, 15.09.2023
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1255118

Öz

Within the scope of this study, it is aimed to reveal in detail the environmental factors affecting the development process of the 9-year-old child named Benni, the protagonist of the movie System Crasher (Nora Fingschdeith, 2019), who benefits from foster care services, in the context of the concepts and ideas presented by the ecological system theory. In addition, an answer was sought to the question of how the evaluation of the movie System Crasher in the context of ecological system theory can be used in teaching theoretical knowledge in social work education. In the study, the movie was analyzed using qualitative research method and content analysis was applied. The data, which will help represent the scenes in the movie were conveyed through descriptive narration. The ecological system theory provided the opportunity to understand Benni's development process, the sources of the problems he experienced and the interventions to be made in this direction from a broader perspective. This research on Benni puts forward the basic argument that biopsychosocial assessments and interventions are necessary for children in need of protection by utilizing the knowledge base provided by ecological systems theory. At the same time, this evaluation in the example of System Crasher movie gives the idea about how movies will be used in teaching theoretical knowledge in social work education.

Kaynakça

  • Ayaz, M., Ayaz, A. B., Başgül, Ş. S., Karakaya, I., Gülen Şişmanlar, Ş., Yar, A. & Dikmen, S. (2012). 3-5 yaş grubu kurum bakımındaki çocuklarda ruhsal hastalık sıklığı ve ilişkili etmenler. Türk Pskiyatri Dergisi, 23 (2), 82-88.
  • Baldwin, N. & Walker, L. (2015). Değerlendirme (B. Yıldırım, Çev.). R. Adams, L. Dominelli & M. Payne (Ed.), Sosyal hizmet: Temel alanlar ve eleştirel tartışmalar içinde (ss. 255-342). Ankara: Nika Yayınevi.
  • Baykara Acar, Y. & Acar, H. (2002). Sistem kuramı-ekolojik sistem kuramı ve sosyal hizmet: temel kavramlar ve farklılıklar. Toplum ve Sosyal Hizmet, 13 (1), 29-35.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2019). İçerik analizine giriş (E. Ş. Akay, Çev.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (ss. 343-378). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (1989), https://www.unicef.org/turkiye/çocuk-haklarına-dair-sözleşme, (Erişim Tarihi: 20.05.2023).
  • Bronfenbrenner, U. (1976). The experimental ecology of education. Educational Researcher, 5 (9), 5-15.
  • Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American psychologist, 32 (7), 513-531.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bronfenbrenner, U. (1986a). Ecology of the family as a context for human development: research perspectives. Developmental Psychology, 22 (6), 723-742.
  • Bronfenbrenner, U. (1986b). Recent advances in research on the ecology of human development. In R. K. Silbereisen, K. Eyferth, & G. Rudinger (Eds.), Development as action in context: Problem behavior and normal youth development (pp. 287-309). New York, NY: Springer-Verlag.
  • Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), International encyclopedia of education (2nd ed., Vol. 3, pp. 1643-1647). Oxford, UK: Pergamon Press and Elsevier Science.
  • Bronfenbrenner, U. (Ed.). (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage.
  • Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994). Nature-nuture reconceptualized in developmental perspective: a bioecological model. Psychological Review, 101 (4), 568-586.
  • Collin-Vézina, D., Coleman, K., Milne, L., Sell, J. & Daigneault, I. (2011). Trauma experiences, maltreatment-related impairments, and resilience among child welfare youth in residential care. International Journal of Mental Health and Addiction, 9 (5), 577-589.
  • Çocuk Koruma Kanunu (2005, 15 Haziran). Resmî Gazete (Sayı: 25876). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5395.pdf, (Erişim Tarihi: 20.06.2023).
  • Delgado, P., Carvalho, J. M., Montserrat, C., & Llosada-Gistau, J. (2020). The subjective well-being of portuguese children in foster care, residential care and children living with their families: Challenges and implications for a childcare system still focused on institutionalization. Child Indicators Research, 13, 67-84.
  • Downey, E. P., L. Jackson, R., E. Puig, M., & Furman, R. (2003). Perceptions of efficacy in the use of contemporary film in social work education: an exploratory study. Social Work Education, 22 (4), 401-410.
  • Fingscheidt, N. (Yönetmen). (2019). System Crasher [Film]. Filmartı.
  • Izat, Y. (2020). Kinder-und jugendpsychiatrischer kommentar zum film “systemsprenger”. Zeitschrift für Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 48 (3), 1-5.
  • Levi, S. (2021). Childism: a review of falih koksal’s article on “needs, habits and children’s wellbeing” alongside an exploration of the film “system crasher”. Romanian Journal of Psychoanalysis, 14 (1), 175-179.
  • Lopez, M. & del Valle, J.F. (2015). The waiting children: pathways (and future) of children in long-term residential care. British Journal of Social Work, 45 (2), 457-473.
  • Mattaini, M. A. (2008). Ecosystems theory. In B. A. Thyer, K. M. Sowers, & C. N. Dulmus (Eds.), Comprehensive handbook of social work and social welfare, Vol. 2. Human behavior in the social environment (pp. 355-377). John Wiley & Sons Inc.
  • Newman, B. & Newman, P. (2020), Theories of adolescent development. Waltham, MA: Academic Press.
  • Piel, M. H., Geiger, J. M., Julien‐Chinn, F. J. & Lietz, C. A. (2017). An ecological systems approach to understanding social support in foster family resilience. Child and Family Social Wok, 22, 1034-1043.
  • Shelton, L. (2019). The Bronfenbrenner primer: A guide to develecology. New York: Routledge.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama (E. Dinç, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Talu, E. & Elmas, İ. A. (2020). Ergenlerde akran zorbalığını konu alan “Klass” adlı filmin ekolojik sistemler kuramı açısından incelenmesi. Gelişim ve Psikoloji Dergisi (GPD), 1 (2), 99-123.
  • Weiss‐Gal, I. (2009). Teaching critical perspectives: analyses of professional practice in the film Ladybird, Ladybird. Social Work Education, 28 (8), 873-886.
  • Yang, C. (2021). Moral education in mainland china today: a bio-ecological systems analysis. Journal of Moral Education, 50 (4), 1-15.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ç. & Zengin, O. (2019). Bir eğitim materyali olarak “Canım Kardeşim” filminin sosyal hizmet eğitiminde kullanımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (70), 667-674.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rabia Erten 0000-0002-4825-4232

Özge Kelebek 0000-0003-0951-6815

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erten, R., & Kelebek, Ö. (2023). KORUNMA İHTİYACI OLAN ÇOCUĞUN EKOLOJİK SİSTEM KURAMI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: SYSTEM CRASHER FİLMİ ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 1346-1373. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1255118