BibTex RIS Kaynak Göster

NEW MEDIA AS A CURRENT FACT AND CRISIS COMMUNICATION: SAMPLE CASE ANALYSIS

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 0 - , 01.06.2013

Öz

Gelişen internet teknolojisi ve yaygınlaşan yeni medya uygulamaları, tüm epistemolojik olgular gibi belirli artılar sağlarken, bir kısım sorunları da beraberinde getirmektedir. Artan kullanıcı sayısıyla birlikte, işletmeler için hedef kitleye ulaşmada ve tüketimi arttırarak kârlılığı yükseltmede önemli bir araç haline gelen yeni medya mecrası, işletmeleri zarara uğratacak, bazı durumlarda mevcudiyetini sonlandıracak çapta derin krizlerin yaşanmasını da olanaklı kılmaktadır.
Yeni medyanın kontrolsüz yapısı, olumlu-olumsuz, doğru-yanlış, taraflı-tarafsız ayrımı yapılmaksızın bilginin hızla yayılmasına olanak tanırken, çağımızın en büyük handikabı olan hız/kontrol dengesinin sağlanamamış olması, bazı durumlarda hiç de hak etmedikleri halde, işletmeleri yeni medyada hedef tahtasına oturtabilmektedir.
Bu çalışma kapsamında incelenen örnek vaka da, otomotiv ithalat, dağıtım ve satışı ile iştigal eden Borusan Otomotiv'de, marka yöneticisi unvanıyla görev alan bir çalışanın, toplumsal hassasiyetleri dikkate almadan sarf ettiği bir sözün, yeni medyada ele alınış biçimi incelenmiştir.
Çalışmada, yeni medya ve kriz iletişimi kavramlarının tanımlanmasını müteakiben metodolojik olarak sırasıyla, ilgili işletme ve yeni medyada hızla yayılan olay hakkında bilgiler derlenmiş, sürece dair bulgular ortaya konmuş, örnek vakadan yola çıkarak da yeni medyanın krizlerin oluşum, gelişim ve yaygınlaşmasındaki yeri/önemi hususlarında değerlendirmelerde bulunulmuştur. Çalışmada yeni medya araçları, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda internet portallarının gündemi yansıtma konusunda web sözlüklerinden farklı yayın politikası içerisinde olduğu tespit edilmiştir.
While, like all of the epistemological facts/cases, the developing internet technology and new media application which have become widespread provide advantages, they also bring about some problems. With the increasing number of its users, the new media channel, which becomes an important means for the businesses to reach the target audience/group and to raise the profitability by increasing the consumption, causes the crises which are deep enough to damage the businesses, to bring the existence of them to an end in some cases to be faced with.
While the uncontrolled structure of the new media enables the information to spread fast without making positive-negative, true-false, biased-unbiased distinction, the fact that the speed/control balance is not maintained, which is the biggest handicap of our age may put the businesses into a target within the new media although they do not even deserve in some cases.
In the sample case examined within the scope of this study, an expression (utterance) which an employee- that works as the brand manager in Borusan Automotive, which does business in the automotive import, distribution and sales- gives without paying attention to the social sensitivities is examined within the context of the way in which it is dealt with in the new media.
In the study; after the concepts of the new media and crisis communication are defined, the information about, respectively, the relevant business and the phenomenon which spreads fast in the new media is/are compiled, the findings concerning the process are revealed, the evaluations are made related to the place/importance of the new media in the formation, progress and becoming widespread of the crises based upon the sample case.
The new media tools examined with method of content analysis in the study. As a result of research, it is determined that internet portals have a different editorial policy from web dictionaries about presentation of agenda.

Kaynakça

  • AKAT, İlter; BUDAK, Gönül ve BUDAK, Gülay (1994). İşletme Yönetimi, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.ġ.
  • ALEXA, http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim Tarihi: 20.12.2012.
  • ARGENTI, Paul A. (1998). Corporate Communication, Singapore: The McGraw Hill Companies, Inc.
  • AYDEDE, Ceyda (2001). Teorik ve Uygulamalı Halkla İlişkiler Kampanyaları, Ankara: MediaCat Yayınları.
  • BALTAġ, Zuhal (2002). Krizde Fırsatları Görmek Yöneticiler İçin Krizde Yönetim El Kitabı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BİNARK, Mutlu ve GENCEL BEK, Mine (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • BORUSAN HOLDİNG (2012). “Kamuoyuna Açıklama”, http://www.borusan.com. tr/tr/BasinOdasi/BorusanHoldingBultenleri.aspx?PageName=KamuoyuAcikl amasiBorusanOtomotiv, Erişim Tarihi: 20.12.2012.
  • CUTLIP, Scott M.; CENTER, Allen H. ve BROOM, Glen M. (1994). Effective Public Relations, New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • ÇAMDERELİ, Mete (2000). Ana Çizgileriyle Halkla İlişkiler, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • ÇÖKLÜ, Y. Ece (2004). Halkla İlişkilerde Medya Yönetimi Yeni İletişim Teknolojileriyle, İstanbul: Set-Systems.
  • ER, Gamze (2008). Online İtibar Yönetimi, 1. Basım, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • FIDLER, Roger (1997). Mediamorphosis: Understanding New Media, California: Sage Publications.
  • GERAY, Haluk (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • GÖZTAġ, Aylin (1997). Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler, İzmir: Ege Yayıncılık.
  • OKAY, Aydemir ve OKAY, Ayla (2001). Halkla İlişkiler Strateji, Kavram ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • PELTEKOĞLU, Filiz Balta (2007). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Basın A.ġ. ġİMġEK, M. ġerif (1999). Yönetim ve Organizasyon, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TİMİSİ, Nilüfer (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Ankara: Dost Kitabevi.
  • TÖRENLİ, Nurcan (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • TURHAN, Orhan (2011). “Başörtüsü BMW'nin Kimyasını Bozdu” http://yenisafak.com.tr/gundem/?t=28.12.2011&i=359072, Erişim Tarihi: 2011.
  • TWEE, http://www.twee.co/topics/borusan, Erişim Tarihi: 20.12.2012.

GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 0 - , 01.06.2013

Öz

Gelişen internet teknolojisi ve yaygınlaşan yeni medya uygulamaları, tüm epistemolojik olgular gibi belirli artılar sağlarken, bir kısım sorunları da beraberinde getirmektedir. Artan kullanıcı sayısıyla birlikte, işletmeler için hedef kitleye ulaşmada ve tüketimi arttırarak kârlılığı yükseltmede önemli bir araç haline gelen yeni medya mecrası, işletmeleri zarara uğratacak, bazı durumlarda mevcudiyetini sonlandıracak çapta derin krizlerin yaşanmasını da olanaklı kılmaktadır. Yeni medyanın kontrolsüz yapısı, olumlu-olumsuz, doğru-yanlış, taraflı-tarafsız ayrımı yapılmaksızın bilginin hızla yayılmasına olanak tanırken, çağımızın en büyük handikabı olan hız/kontrol dengesinin sağlanamamış olması, bazı durumlarda hiç de hak etmedikleri halde, işletmeleri yeni medyada hedef tahtasına oturtabilmektedir. Bu çalışma kapsamında incelenen örnek vaka da, otomotiv ithalat, dağıtım ve satışı ile iştigal eden Borusan Otomotiv’de, marka yöneticisi unvanıyla görev alan bir çalışanın, toplumsal hassasiyetleri dikkate almadan sarf ettiği bir sözün, yeni medyada ele alınış biçimi incelenmiştir. Çalışmada, yeni medya ve kriz iletişimi kavramlarının tanımlanmasını müteakiben metodolojik olarak sırasıyla, ilgili işletme ve yeni medyada hızla yayılan olay hakkında bilgiler derlenmiş, sürece dair bulgular ortaya konmuş, örnek vakadan yola çıkarak da yeni medyanın krizlerin oluşum, gelişim ve yaygınlaşmasındaki yeri/önemi hususlarında değerlendirmelerde bulunulmuştur. Çalışmada yeni medya araçları, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda internet portallarının gündemi yansıtma konusunda web sözlüklerinden farklı yayın politikası içerisinde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKAT, İlter; BUDAK, Gönül ve BUDAK, Gülay (1994). İşletme Yönetimi, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.ġ.
  • ALEXA, http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim Tarihi: 20.12.2012.
  • ARGENTI, Paul A. (1998). Corporate Communication, Singapore: The McGraw Hill Companies, Inc.
  • AYDEDE, Ceyda (2001). Teorik ve Uygulamalı Halkla İlişkiler Kampanyaları, Ankara: MediaCat Yayınları.
  • BALTAġ, Zuhal (2002). Krizde Fırsatları Görmek Yöneticiler İçin Krizde Yönetim El Kitabı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BİNARK, Mutlu ve GENCEL BEK, Mine (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • BORUSAN HOLDİNG (2012). “Kamuoyuna Açıklama”, http://www.borusan.com. tr/tr/BasinOdasi/BorusanHoldingBultenleri.aspx?PageName=KamuoyuAcikl amasiBorusanOtomotiv, Erişim Tarihi: 20.12.2012.
  • CUTLIP, Scott M.; CENTER, Allen H. ve BROOM, Glen M. (1994). Effective Public Relations, New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • ÇAMDERELİ, Mete (2000). Ana Çizgileriyle Halkla İlişkiler, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • ÇÖKLÜ, Y. Ece (2004). Halkla İlişkilerde Medya Yönetimi Yeni İletişim Teknolojileriyle, İstanbul: Set-Systems.
  • ER, Gamze (2008). Online İtibar Yönetimi, 1. Basım, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • FIDLER, Roger (1997). Mediamorphosis: Understanding New Media, California: Sage Publications.
  • GERAY, Haluk (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ankara: Ütopya Yayınları.
  • GÖZTAġ, Aylin (1997). Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler, İzmir: Ege Yayıncılık.
  • OKAY, Aydemir ve OKAY, Ayla (2001). Halkla İlişkiler Strateji, Kavram ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • PELTEKOĞLU, Filiz Balta (2007). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Basın A.ġ. ġİMġEK, M. ġerif (1999). Yönetim ve Organizasyon, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TİMİSİ, Nilüfer (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Ankara: Dost Kitabevi.
  • TÖRENLİ, Nurcan (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • TURHAN, Orhan (2011). “Başörtüsü BMW'nin Kimyasını Bozdu” http://yenisafak.com.tr/gundem/?t=28.12.2011&i=359072, Erişim Tarihi: 2011.
  • TWEE, http://www.twee.co/topics/borusan, Erişim Tarihi: 20.12.2012.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Samet Kavoğlu

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kavoğlu, S. (2013). GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(1).
AMA Kavoğlu S. GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ. e-gifder. Haziran 2013;2(1).
Chicago Kavoğlu, Samet. “GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2013).
EndNote Kavoğlu S (01 Haziran 2013) GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2 1
IEEE S. Kavoğlu, “GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ”, e-gifder, c. 2, sy. 1, 2013.
ISNAD Kavoğlu, Samet. “GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 2/1 (Haziran 2013).
JAMA Kavoğlu S. GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ. e-gifder. 2013;2.
MLA Kavoğlu, Samet. “GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 2, sy. 1, 2013.
Vancouver Kavoğlu S. GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ. e-gifder. 2013;2(1).