Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TELEVİZYON DRAMALARININ SOSYAL MEDYA PERFORMANSLARINA YÖNELİK KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 43 - 57, 26.01.2023

Öz

Günümüzde televizyon dramalarının popülaritesi ve izleyicilerin sosyal medya platformlarında dramalarla nasıl etkileşim kurduğu önemli bir çalışma alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. En çok izlenen televizyon program türlerinden biri olan televizyon dramaları adına yapımcılar, yönetmenler veya kanallar tarafından sosyal medya platformlarında hesaplar açılarak dramalalar adına paylaşımlar yapılmaktadır. İzleyicilere anında geribildirim verme ve diyalog kurma imkânı sunan sosyal medya platformları, televizyon dramasını sürekli izleyerek bağlılık gösteren veya dramanın gidişatını takip etmeyen izleyiciler tarafından takip edilerek yüksek takipçi sayısına ulaşmaktadır. Televizyon dramalarının sosyal medya platformlarında etkileşim alması, yüksek takipçi sayısına ulaşması, çok konuşulanlar arasına girmesi ve görünür olması sektör açısından önemli hale gelmiştir. Bu bağlamda izleyiciye tüm araç ve ortamlardan ulaşmayı hedefleyen kanallar sosyal medya platformlarını aktif bir şekilde kullanmaktadırlar. Buradan hareketle bu çalışmada, en çok izlenen program türlerinden olan televizyon dramalarının sosyal medya platformlarını kullanım performanslarını tespit ederek kullanıcı etkileşimini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda en çok izlenen dramalardan olan Yalı Çapkını ve Yargı’nın Instagram hesaplarındaki takipçi sayıları, takipçi artış oranları, ileti türleri ve etkileşim oranları içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda, seçilen dramaların takipçi sayılarında, takipçi artış ve etkileşim sayılarında anlamlı bir farklılık olduğu, bununla birlikte takipçi sayılarına göre yorum, beğeni ve etkileşim oranlarında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

BULUNMAMAKTADIR.

Proje Numarası

PROJE KAPSAMINDA ÜRETİLMEMİŞTİR.

Kaynakça

  • Akınerdem F. (2012). Yerli Dizi Anlatıları ve İzleyici Katılımı: Uçurum Dizisini Ekşisözlük ve Twitter’la Birlikte İzlemek, Folklor Edebiyat Dergisi, 18(72), 77-90.
  • Ateşalp- Tüzün, S., Başlar, G. (2015). Katılımcı Kültür Tartışmaları Ekseninde Sosyal Medyada Diziler: Kardeş Payı Örneği, E-journal of Intermedia, 2(1), 158-180.
  • Büyükarslan, S., Yengin, D. (2019). İzleyicilerin Dizi İzleme Süreci İçindeki Etkileşiminin Analizi, Yeni Medya Elektronik Dergi, 3(2), 146-163.
  • Castells, M. (2009), Communication Power. New York: Oxford University, 2009.
  • Çetindağ, S., Ünal, S., Binark, M. (2018), Televizyon Endüstrisinde Yeni Yayıncılık Sistemi ve İkinci Ekran Olgusu: İçerde Dizisi Örneği, O. Morva ve E. Saka içinde, Kolektif Zekâ Yeni Medya Perspektifinden Katkılar, (s. 123-169), İstanbul: Kalkedon.
  • Dijk, J.V., (2016). Ağ Toplumu, Çev: Ö. SAKİN, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Dikmen, E.Ş. (2017). Sosyal Medya Platformları ve Televizyon Yayıncılığı: TRT’nin Dijital Pratikleri, TRT Akademi, 7(14), 34-154.
  • Dikmen, E.Ş. (2022). Televizyonun Değişen Yüzü: TwitchTV ve Yeni Nesil Yayıncılık, Selçuk İletişim Dergisi, 15(1), 27-55.
  • Gezgin, S. (2018). Televizyon 4.0, Trt Akademi, 3(6), 580-589.
  • Jenkins, H. (2016), Cesur Yeni Medya Teknolojiler ve Hayran Kültürü, (çev: N. Yeğengil), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Jenkins, H. (2017), Medya Yöndeşmesinin Kültürel Mantığı. (Ed: F. Aydoğan) içinde Yeni Medya Kuramları, (s.39-45), İstanbul: Der Yayınları.
  • Latzer, M. (2013). Media Convergence. In Handbook on the digital creative economy (s. 123-133), Edward Elgar Publishing.
  • Mutlu, E. (2008). Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınvevi.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, (5b.), İstanbul: Yayın Odası.
  • Özmen, S. (2014). Radyo ve Televizyon Okumaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Sarı, Ü. (2021), Televizyon Yayıncılığının Dijital Dönüşümü. (Ed: H. Semiz Türkoğlu), içinde, Dijitalleşme Çağında Yeni İletişim Dinamikleri, (s.171-198), İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Şimşek, A., Özmen, S. (2020), Küreselleşmenin Üretim Pratikleri Açısından Türk Dramalarına Etkileri, İntermedia E-Journal, 7(13), 2020, s.411-428.
  • Uzuner, Z. Yağlıcı, M. (2014). Sosyal Medyanın TV Dizilerinin İçeriğine Etkisi: Seksenler Dizisi, International Academic Conference Istanbul, 16-17, 347-361.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10.b), Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 43 - 57, 26.01.2023

Öz

Proje Numarası

PROJE KAPSAMINDA ÜRETİLMEMİŞTİR.

Kaynakça

  • Akınerdem F. (2012). Yerli Dizi Anlatıları ve İzleyici Katılımı: Uçurum Dizisini Ekşisözlük ve Twitter’la Birlikte İzlemek, Folklor Edebiyat Dergisi, 18(72), 77-90.
  • Ateşalp- Tüzün, S., Başlar, G. (2015). Katılımcı Kültür Tartışmaları Ekseninde Sosyal Medyada Diziler: Kardeş Payı Örneği, E-journal of Intermedia, 2(1), 158-180.
  • Büyükarslan, S., Yengin, D. (2019). İzleyicilerin Dizi İzleme Süreci İçindeki Etkileşiminin Analizi, Yeni Medya Elektronik Dergi, 3(2), 146-163.
  • Castells, M. (2009), Communication Power. New York: Oxford University, 2009.
  • Çetindağ, S., Ünal, S., Binark, M. (2018), Televizyon Endüstrisinde Yeni Yayıncılık Sistemi ve İkinci Ekran Olgusu: İçerde Dizisi Örneği, O. Morva ve E. Saka içinde, Kolektif Zekâ Yeni Medya Perspektifinden Katkılar, (s. 123-169), İstanbul: Kalkedon.
  • Dijk, J.V., (2016). Ağ Toplumu, Çev: Ö. SAKİN, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Dikmen, E.Ş. (2017). Sosyal Medya Platformları ve Televizyon Yayıncılığı: TRT’nin Dijital Pratikleri, TRT Akademi, 7(14), 34-154.
  • Dikmen, E.Ş. (2022). Televizyonun Değişen Yüzü: TwitchTV ve Yeni Nesil Yayıncılık, Selçuk İletişim Dergisi, 15(1), 27-55.
  • Gezgin, S. (2018). Televizyon 4.0, Trt Akademi, 3(6), 580-589.
  • Jenkins, H. (2016), Cesur Yeni Medya Teknolojiler ve Hayran Kültürü, (çev: N. Yeğengil), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Jenkins, H. (2017), Medya Yöndeşmesinin Kültürel Mantığı. (Ed: F. Aydoğan) içinde Yeni Medya Kuramları, (s.39-45), İstanbul: Der Yayınları.
  • Latzer, M. (2013). Media Convergence. In Handbook on the digital creative economy (s. 123-133), Edward Elgar Publishing.
  • Mutlu, E. (2008). Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya Yayınvevi.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, (5b.), İstanbul: Yayın Odası.
  • Özmen, S. (2014). Radyo ve Televizyon Okumaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Sarı, Ü. (2021), Televizyon Yayıncılığının Dijital Dönüşümü. (Ed: H. Semiz Türkoğlu), içinde, Dijitalleşme Çağında Yeni İletişim Dinamikleri, (s.171-198), İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Şimşek, A., Özmen, S. (2020), Küreselleşmenin Üretim Pratikleri Açısından Türk Dramalarına Etkileri, İntermedia E-Journal, 7(13), 2020, s.411-428.
  • Uzuner, Z. Yağlıcı, M. (2014). Sosyal Medyanın TV Dizilerinin İçeriğine Etkisi: Seksenler Dizisi, International Academic Conference Istanbul, 16-17, 347-361.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10.b), Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özlem Çağlan Bilsel 0000-0003-3213-0769

Proje Numarası PROJE KAPSAMINDA ÜRETİLMEMİŞTİR.
Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 30 Aralık 2022
Kabul Tarihi 18 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çağlan Bilsel, Ö. (2023). TELEVİZYON DRAMALARININ SOSYAL MEDYA PERFORMANSLARINA YÖNELİK KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZ. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 7(1), 43-57.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png