BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2011, Cilt: 7 Sayı: 1, 3 - 25, 14.01.2013

Öz

 

Öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin kaygılarını ben merkezli kaygılar, görev merkezli kaygılar ve öğrenci merkezli kaygılar olmak üzere üç grup altında toplamak mümkündür. Ben merkezli kaygıların odak noktasını, bireyin kendisi oluşturur. Öğrenci merkezli kaygıları taşıyan bir öğretmen adayı, öğretim ile ilgili düşüncelerinde ve tasarımlarında daha çok öğrenci merkezlidir. Görev merkezli kaygıların odak noktasını, bireyin öğreticilik görevi oluşturur. Kaygı daha çok başarı ve başarısızlığı etkileyen faktörlerle karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı; öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin kaygılarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma genel tarama türünde, betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın, çalışma grubunu 2008-2009 öğretim yılında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları: Kişisel bilgi formu ve "Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği"nden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, öğretmen adaylarının görev merkezli kaygılarının en fazla, ben merkezli kaygılarının ise en düşük düzeyde olduğu görülmüştür.

Anahtar sözcükler: Mesleki kaygı düzeyi, öğretmen adayı, ilköğretim, ortaöğretim.


 

Kaynakça

  • Aytar, G.; Erkan, G. (1986). XXI. Ulusal Psikiyatri Kongresi ve Nörolojik Bilimler Kongresi. Bilimsel Çalışmaları, s:75.
  • Boz, Yezdam (2008). Turkish Student Teachers’ Concerns about Teaching. European Journal of Teacher Education, v31 n4 p367-377.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Cıuccı, S. (2007). İzmir İli İçinde Yer Alan Dershanelerde Üniversiteye Hazırlık Sınıflarında Okuyan Öğrencilerin Anksiyete Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkabilme Yöntemlerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Çakmak, Ö. ve Hedevanlı, M. (2004). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Erkan, Z. (2002). Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeyler, Ana Baba Tutumları ve Ailede Görülen Risk Faktörleri Üzerine Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Geçtan, E. (1997). Psikodinamik Psikiyatri ve Normal dışı Davranışlar. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Öner, N. (1977). Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanterinin Türk Toplumundaki Geçerliliği. Yayınlanmış Doktora Tezi, Ankara.
  • Saban, A.; Korkmaz,İ.; Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları. Eğitim Araştırmaları, Yıl:5, Sayı, 17, s:198-209, Ankara.
  • Şahin, M. (1985). Başarı Düzeyi Farklı Üç Grup Lise Düzeyi Öğrencisinin Kaygı Düzeyi Yönünden Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. 4.Akşam sanat Okulu Matbaası, 10. Baskı, s:1115, Ankara.
  • Taşğın, Ö.(2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14, No:2 s:679-686.
  • Ünaldı, Ü. E. ve Alaz, A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergis,i Sayı 26, Sayfa 1 -13.
  • Tümerdem, R., (2007) Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Bahar, C.6 S.20 (32-45), Erişim tarihi:16.07.2007.
Yıl 2011, Cilt: 7 Sayı: 1, 3 - 25, 14.01.2013

Öz

Kaynakça

  • Aytar, G.; Erkan, G. (1986). XXI. Ulusal Psikiyatri Kongresi ve Nörolojik Bilimler Kongresi. Bilimsel Çalışmaları, s:75.
  • Boz, Yezdam (2008). Turkish Student Teachers’ Concerns about Teaching. European Journal of Teacher Education, v31 n4 p367-377.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Cıuccı, S. (2007). İzmir İli İçinde Yer Alan Dershanelerde Üniversiteye Hazırlık Sınıflarında Okuyan Öğrencilerin Anksiyete Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkabilme Yöntemlerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Çakmak, Ö. ve Hedevanlı, M. (2004). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Erkan, Z. (2002). Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeyler, Ana Baba Tutumları ve Ailede Görülen Risk Faktörleri Üzerine Bir Çalışma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Geçtan, E. (1997). Psikodinamik Psikiyatri ve Normal dışı Davranışlar. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Öner, N. (1977). Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanterinin Türk Toplumundaki Geçerliliği. Yayınlanmış Doktora Tezi, Ankara.
  • Saban, A.; Korkmaz,İ.; Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları. Eğitim Araştırmaları, Yıl:5, Sayı, 17, s:198-209, Ankara.
  • Şahin, M. (1985). Başarı Düzeyi Farklı Üç Grup Lise Düzeyi Öğrencisinin Kaygı Düzeyi Yönünden Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TDK (2005). Türkçe Sözlük. 4.Akşam sanat Okulu Matbaası, 10. Baskı, s:1115, Ankara.
  • Taşğın, Ö.(2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14, No:2 s:679-686.
  • Ünaldı, Ü. E. ve Alaz, A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergis,i Sayı 26, Sayfa 1 -13.
  • Tümerdem, R., (2007) Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Bahar, C.6 S.20 (32-45), Erişim tarihi:16.07.2007.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zühal Çubukçu

Ayşe Dönmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 7(1), 3-25.