Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Teachers’ Views Regarding the Social Studies Lesson Taught Within the Scope of Distance Education During the Pandemic Period

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 2, 244 - 256, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.1000610

Öz

In this study, it is aimed to determine the views of social studies teachers about the emergency remote teaching process applied in the 2020 pandemic period. The research was carried out within the scope of the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. 15 social studies teachers took part in the research as participants. The data gathered in the research were collected through semi-structured interview form and written form. The collected data were analyzed by descriptive analysis method. According to the results of the research, it was explained that social studies teachers evaluated the emergency remote teaching process as "positive" and "efficient". Although social studies teachers stated the limitations of distance education, they summarized the reasons for evaluating emergency remote teaching as "continuing the education process", "due to the conditions of the period", "lecturing the lessons" and "removal of time and place barriers". Social studies teachers said that they used slides in lessons, did digital activities and used EBA materials. In addition, in this process, social studies teachers stated that they benefited from presentation, narration and question-answer techniques. In addition, it was determined that the teachers actively used digital materials, EBA and social media in this process.

Kaynakça

  • Akbaba, B., Kaymakcı, S., Birbudak, T. S., & Kılcan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitimle Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi öğretimine yönelik görüşleri. Journal of Theoretical Educational Science, 9(2), 285-309. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c9s2/KuramsalEgitimbilim_cilt9say%c3%84%c2%b12.pdf#page=130
  • Akdemir, Ö. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 69-71. https://doi.org/10.5961/jhes.2011.011
  • Akgül, G., & Oran, M,. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37. https://dergipark.org.tr/en/pub/eyyad/issue/59733/847318
  • Akkoyunlu, B., & Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu ortam öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 9-18. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Fdergipark.org.tr%2Fen%2Fdownload%2Farticle-file%2F87708&chunk=true
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1390144
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4) 131-151
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403827
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-141. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/25005
  • Burke, J.,& Dempsey, M. (2020). COVID-19 Practice in primaryschools in Ireland report. National University of Ireland Maynooth, Ireland. https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/COVID-19-Practice-in-Primary-Schools-Report-1.pdf.
  • Deveci, H. ve Çengelci, T. (2006). Sosyal Bilgiler Dersinde Duygusal Zekanın Geliştirilmesi. II Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Kitabı içinde (s.140–147). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Milli Eğitim Basımevi.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4379/60037
  • Erbil, D. G., Demir, E. & Armağan Erbil, B. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - Education, 16(3), 1473-1493. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.49745
  • Erol Şahin, A. N. (2019). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla öğretilmesi hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 477-502. http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/download/article-file/674457
  • Ertürk, S. (1988). Türkiye'de eğitim felsefesi sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3),11-16. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/88406
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2016). çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1) 47-78 https://doi.org/10.17569/tojqi.74876
  • Hamutoğlu, N. B., Gültekin, G. S., & Savaşçı, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Açıköğretim uygulamaları. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 19-28. https://doi.org/10.2399/yod.18.023
  • Koçoğlu, E. (2020). Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış. İçinde M. Köçer ve E. Koçoğlu (Eds.) Eğitim Tarihi (ss. 1-13). Pegem Akademi Yayınları.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526. https://doi.org/10.1093/fampra/13.6.522
  • MEB, (2018). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu yayınları
  • Özaydın Özkara, B. (2020). Students' Perspectives of Distance Education. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special İssue, 247-259
  • Özkal, N., Güngör, A. & Çetingöz, D. (2004). Sosyal bilgiler dersine ilişkin öğretmen görüşleri ve öğrencilerin bu derse yönelik tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 600-615. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10357/126810
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinlerarası Bir Bakış. İçinde C. Öztürk (ed.) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 2-117). PegemA Yayıncılık
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitek/issue/50136/650237
  • Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: implications for STEM education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6. https://doi.org/10.29333/ejmste/7893
  • Smith, N. (2020). Ten Tips from an Online Educator. The Tyee. https://thetyee.ca/ Analysis/2020/04/01/Online-Educator-Ten-Tips
  • Sunal, S. C. & Haas M. E. (2002). Social studies for the elementary and middle grades a constructivist approach. Allyn and Bacon
  • Şahin, S., Gençtürk, E., & Budanur, T. (2007). Coğrafya öğretiminde uygun grafik seçimi ve kullanımının öğrenme üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 293-302. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/49108/626725
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2011). Akademisyenlerin uzaktan eğitim programlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat ve Tunceli Üniversiteleri Örneği). Ilkogretim Online, 10(2), 776-784
  • Usta, E., & Mahiroğlu, A. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59525/856022
  • Yalçınkaya, E. & Öner, G. (2020). Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri. İçinde M. Köçer ve E. Koçoğlu (Eds.) Eğitim Tarihi (ss. 253-274). Pegem Akademi Yayınları.
  • Yıldırım, Y. (2022). Uzaktan eğitim şeklinde yürütülen T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin 8. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice. 4 (1), 22-33 https://doi.org/10.47157/jietp.1032685

Salgın Döneminde Acil Uzaktan Öğretim Kapsamında İşlenen Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 2, 244 - 256, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.1000610

Öz

Bu araştırmada 2020 salgın döneminde uygulanan acil uzaktan öğretim sürecine yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olan olgu bilim deseni kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 15 sosyal bilgiler öğretmeni katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ve yazılı form aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, sosyal bilgiler öğretmenleri uzaktan eğitim sürecini “olumlu” ve “verimli” olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenleri uzaktan eğitim sürecinin sınırlılıklarını belirtmekle birlikte verimli olarak değerlendirme nedenlerini “eğitim süreci devam etmesi”, “dönemin şartlarından dolayı”, “derslerin işlenmesi” ve “zaman ve mekân engelinin kalkması” şeklinde özetlemişlerdir. Sosyal bilgiler öğretmenleri derslerde slayt kullandıklarını, dijital aktiviteler yaptıklarını (bulmaca, oyun, yarışma vb.), test çözdüklerini, kitaptan okuduklarını ve EBA materyallerini kullandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca bu süreçte sosyal bilgiler öğretmenleri sunum yapma, anlatma ve soru cevap tekniklerinden yararlandıklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenler bu süreçte slaytlar, dijital materyaller (video, kısa film, internet haberi), görsel materyaller (harita, resim, foto), ders kitabı, EBA ve sosyal medyayı aktif kullandıkları saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, B., Kaymakcı, S., Birbudak, T. S., & Kılcan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitimle Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi öğretimine yönelik görüşleri. Journal of Theoretical Educational Science, 9(2), 285-309. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c9s2/KuramsalEgitimbilim_cilt9say%c3%84%c2%b12.pdf#page=130
  • Akdemir, Ö. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 69-71. https://doi.org/10.5961/jhes.2011.011
  • Akgül, G., & Oran, M,. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37. https://dergipark.org.tr/en/pub/eyyad/issue/59733/847318
  • Akkoyunlu, B., & Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu ortam öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 9-18. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=https%3A%2F%2Fdergipark.org.tr%2Fen%2Fdownload%2Farticle-file%2F87708&chunk=true
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1390144
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4) 131-151
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/403827
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-141. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/25005
  • Burke, J.,& Dempsey, M. (2020). COVID-19 Practice in primaryschools in Ireland report. National University of Ireland Maynooth, Ireland. https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/COVID-19-Practice-in-Primary-Schools-Report-1.pdf.
  • Deveci, H. ve Çengelci, T. (2006). Sosyal Bilgiler Dersinde Duygusal Zekanın Geliştirilmesi. II Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Kitabı içinde (s.140–147). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Milli Eğitim Basımevi.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4379/60037
  • Erbil, D. G., Demir, E. & Armağan Erbil, B. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - Education, 16(3), 1473-1493. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.49745
  • Erol Şahin, A. N. (2019). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla öğretilmesi hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 477-502. http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/download/article-file/674457
  • Ertürk, S. (1988). Türkiye'de eğitim felsefesi sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3),11-16. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/88406
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E., & Yavuzalp, N. (2016). çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1) 47-78 https://doi.org/10.17569/tojqi.74876
  • Hamutoğlu, N. B., Gültekin, G. S., & Savaşçı, M. (2019). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Açıköğretim uygulamaları. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 19-28. https://doi.org/10.2399/yod.18.023
  • Koçoğlu, E. (2020). Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış. İçinde M. Köçer ve E. Koçoğlu (Eds.) Eğitim Tarihi (ss. 1-13). Pegem Akademi Yayınları.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526. https://doi.org/10.1093/fampra/13.6.522
  • MEB, (2018). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu yayınları
  • Özaydın Özkara, B. (2020). Students' Perspectives of Distance Education. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special İssue, 247-259
  • Özkal, N., Güngör, A. & Çetingöz, D. (2004). Sosyal bilgiler dersine ilişkin öğretmen görüşleri ve öğrencilerin bu derse yönelik tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 600-615. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10357/126810
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinlerarası Bir Bakış. İçinde C. Öztürk (ed.) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 2-117). PegemA Yayıncılık
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162. https://dergipark.org.tr/en/pub/egitek/issue/50136/650237
  • Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: implications for STEM education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6. https://doi.org/10.29333/ejmste/7893
  • Smith, N. (2020). Ten Tips from an Online Educator. The Tyee. https://thetyee.ca/ Analysis/2020/04/01/Online-Educator-Ten-Tips
  • Sunal, S. C. & Haas M. E. (2002). Social studies for the elementary and middle grades a constructivist approach. Allyn and Bacon
  • Şahin, S., Gençtürk, E., & Budanur, T. (2007). Coğrafya öğretiminde uygun grafik seçimi ve kullanımının öğrenme üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 293-302. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/49108/626725
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2011). Akademisyenlerin uzaktan eğitim programlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Fırat ve Tunceli Üniversiteleri Örneği). Ilkogretim Online, 10(2), 776-784
  • Usta, E., & Mahiroğlu, A. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59525/856022
  • Yalçınkaya, E. & Öner, G. (2020). Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri. İçinde M. Köçer ve E. Koçoğlu (Eds.) Eğitim Tarihi (ss. 253-274). Pegem Akademi Yayınları.
  • Yıldırım, Y. (2022). Uzaktan eğitim şeklinde yürütülen T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin 8. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice. 4 (1), 22-33 https://doi.org/10.47157/jietp.1032685
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Yusuf Yıldırım 0000-0003-0035-8443

Erken Görünüm Tarihi 20 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 9 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Y. (2022). Salgın Döneminde Acil Uzaktan Öğretim Kapsamında İşlenen Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 244-256. https://doi.org/10.17556/erziefd.1000610