Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Witnesses Of Mimesis in The Poetry of the Last Century

Yıl 2023, Sayı: 7, 1 - 16, 31.12.2023

Öz

This essay argues that a poet's real personality is essential to their poetry and literary works. Although it alone is not a definitive measure for determining the literary value of a work, no work can be considered independent of its author's style and the private life, mental and psychological state, social relations, education, etc. that shape his style. On the other hand, the work is not always parallel to the situation mentioned above of the author. That is because the poet or the writer constructs his/her own life and art with imagery, images, symbols, and impressions and frames life from an artist's point of view. Literary methods and theories, aiming to decode literature, often emphasize analytical objectivity by distancing the work from the author, thereby neglecting its human aspects. This attitude is a methodological problem and, in our opinion, a mechanical approach incompatible with the work of art. Accordingly, this study seeks to examine mimesis in twentieth-century literature, addressing these considerations.

Kaynakça

  • Akbal, O. (1964). Şair Dostlarım İzlenimler Anılar. İstanbul: Elif Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (1987). Ahmet Rasim. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (1987). Edebiyatta Üslup ve Problemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Anday, M. C. (2016). Kalabalığın Şiiri, Orhan Veli ve Garip Üzerine Yazılar. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Aristoteles (1987). Poetika, (.ev.: İsmail Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Avcı, İ. (2016). “Balıkesirli Mehmed Gazâlî’nin ‘Türk Kadın Şairleri’ Başlıklı Yazı Dizisi Üzerine.” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36), 31-80.
  • Ayda, A. (1984). Böyle İdiler Yaşarken (Edebi Hatıralar). Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Aydın, E. (2009). “Edebiyat-Soyoloji -ilişkisinde Sosyolojik Kaynak ve Ölçütler”. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4 /1-I, ss. 357-370.
  • Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, (çev. Aykut Derman), İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Çamlıbel, F. N. (2008). Han Duvarları (Toplu Şiirler). İstanbul: YKY Yayınları.
  • Çınarlı, M. (1979). Sanatçı Dostlarım. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Erdoğan, M. (2004). Şiirin Eşiğinde. İstanbul: Dergah Yayınları., Ankara.
  • Gürgün, H. (2021), “Mimesis Kavramı, Üç Yansıtma Kuramı ve Bu Kavramın Temel Sanat Akımları Üzerine Etkisi”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 51, ss. 349-365.
  • İlhan, A. (2013). Tutuklunun Günlüğü. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kitab-ı Mukaddes (2000), Kitabı Mukaddes Şirketi Acar Matbaacılık.
  • Kösemilah, N. İ. (1967). “Edebiyat Sosyolojisine Giriş”. İstanbul Ü. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi, 2(19-20), s. 1-37.
  • Levend, A.S. (1965). Ahmet Rasim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Meriç, C. (1979). Bir Dünyanın Eşiğinde. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Miyasoğlu, M. (1987). Ziya Osman Saba. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Öner, S. (1979). Arif Nihat Asya. İstanbul: Toker Yayınları.
  • Sartre, J. P. (1995). Edebiyat Nedir?. (çev. Bertan Onaran), İstanbul: Payel Yayınları.
  • Süreya, C. (2005). Sevda Sözleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Süreya, C. (2019). Papirüs’ten Başyazılar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Uçar, Ş. (1997). Tarih Felsefesi Meseleleri. İstanbul: Nehir Yayınları.
  • Wellek, R., WARREN, A. (1993), Edebiyat Teorisi, İzmir: Akademi Kitabevi.
  • Yücebaş, H. (1957). Ahmet Rasim Aşkları, Hatıraları. İstanbul: Dizerkonca Matbaası.

Geçen Asrın Şiirinde Mimesisin Tanıkları

Yıl 2023, Sayı: 7, 1 - 16, 31.12.2023

Öz

Bu makalede, şiirin ve edebi eserin arka planında yazarın reel bir kişiliğinin olduğu tezinden hareket edilmiştir. Her ne kadar tek başına eserin edebi kıymetini tayin etmede kesin bir ölçü olmasa da hiçbir eser yazarının üslubundan ve üslubunu şekillendiren özel hayatından, ruhsal ve psikolojik durumundan, sosyal ilişkilerinden, eğitiminden vs. bağımsız düşünülemez. Diğer taraftan eser, yazarının sözü edilen pozisyonu ile her zaman paralellik arz etmez. Zira şair veya yazar, kendi hayatını ve sanatını imaj, imge, sembol ve intibalarla inşa eder ve sanatçı bakış açısıyla hayatı çerçeveler. Edebiyatın laboratuvarı olan ve eseri deşifre etmeyi amaçlayan yöntem ve kuramlar ise çoğu defa eser ile eser sahibi arasına mesafe koymayı analizin objektifliği için zaruri görmüş ve eserin insan hayatına tekabül eden yönünü ihmal etmiştir. Bu tavır, bir yöntem problemidir ve kanaatimizce sanat eserine uyumsuz mekanik bir yaklaşım biçimidir. Bu yönüyle bu çalışma, ifade edilen tüm bu hususlardan hareketle geçen asrın tanıklığında mimesisin izini sürmeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Akbal, O. (1964). Şair Dostlarım İzlenimler Anılar. İstanbul: Elif Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (1987). Ahmet Rasim. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Aktaş, Ş. (1987). Edebiyatta Üslup ve Problemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Anday, M. C. (2016). Kalabalığın Şiiri, Orhan Veli ve Garip Üzerine Yazılar. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Aristoteles (1987). Poetika, (.ev.: İsmail Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Avcı, İ. (2016). “Balıkesirli Mehmed Gazâlî’nin ‘Türk Kadın Şairleri’ Başlıklı Yazı Dizisi Üzerine.” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36), 31-80.
  • Ayda, A. (1984). Böyle İdiler Yaşarken (Edebi Hatıralar). Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Aydın, E. (2009). “Edebiyat-Soyoloji -ilişkisinde Sosyolojik Kaynak ve Ölçütler”. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4 /1-I, ss. 357-370.
  • Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, (çev. Aykut Derman), İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Çamlıbel, F. N. (2008). Han Duvarları (Toplu Şiirler). İstanbul: YKY Yayınları.
  • Çınarlı, M. (1979). Sanatçı Dostlarım. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Erdoğan, M. (2004). Şiirin Eşiğinde. İstanbul: Dergah Yayınları., Ankara.
  • Gürgün, H. (2021), “Mimesis Kavramı, Üç Yansıtma Kuramı ve Bu Kavramın Temel Sanat Akımları Üzerine Etkisi”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 51, ss. 349-365.
  • İlhan, A. (2013). Tutuklunun Günlüğü. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kitab-ı Mukaddes (2000), Kitabı Mukaddes Şirketi Acar Matbaacılık.
  • Kösemilah, N. İ. (1967). “Edebiyat Sosyolojisine Giriş”. İstanbul Ü. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi, 2(19-20), s. 1-37.
  • Levend, A.S. (1965). Ahmet Rasim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Meriç, C. (1979). Bir Dünyanın Eşiğinde. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Miyasoğlu, M. (1987). Ziya Osman Saba. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Öner, S. (1979). Arif Nihat Asya. İstanbul: Toker Yayınları.
  • Sartre, J. P. (1995). Edebiyat Nedir?. (çev. Bertan Onaran), İstanbul: Payel Yayınları.
  • Süreya, C. (2005). Sevda Sözleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Süreya, C. (2019). Papirüs’ten Başyazılar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Uçar, Ş. (1997). Tarih Felsefesi Meseleleri. İstanbul: Nehir Yayınları.
  • Wellek, R., WARREN, A. (1993), Edebiyat Teorisi, İzmir: Akademi Kitabevi.
  • Yücebaş, H. (1957). Ahmet Rasim Aşkları, Hatıraları. İstanbul: Dizerkonca Matbaası.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Osmanlı Sahası Klasik Türk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selami Ece 0000-0002-6852-5642

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Ece, S. (2023). Geçen Asrın Şiirinde Mimesisin Tanıkları. ETÜT Dergisi(7), 1-16.

640px-Cc_by-nc_icon.svg.png

ETUT Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

open-access-logo.png

ithenticate-badge-rec-reverse.png