Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL AĞ SİTELERİNDEKİ E-TİCARET FAALİYETLERİNİN BİREYLERİN FİNANSAL TUTUM VE DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ: BİTLİS İLİNDE AMPİRİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 17, 30.06.2021

Öz

Her bireyin alış veriş yaparken sergilediği finansal davranışlar farklılık arz etmektedir. Gerek internet ortamında yapılan gerekse diğer şekillerde yapılan alış verişlerde fiyat unsuru ön plana çıkan etkenlerden biridir. Bu da bireylerin, alış veriş sırasında kaygı duymasına ya da memnun olmasına yol açmaktadır. Dolayısıyla bu çalışmadaki amaç, sosyal ağ sitelerinde yapılan e-ticaret işlemlerinin bireylerde ortaya çıkardığı eğilimlerin bireylerin finansal tutum ve davranışları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının belirlenmesidir. Çalışmanın örneklemi, Bitlis il merkezinde ikamet eden bireylerdir. Veri toplama yöntemi, olasılıklı örnekleme yöntemlerinden olan basit tesadüfi örnekleme yöntemi olup; anket tekniği kullanılmıştır. Anket formundan elde edilen veriler SPSS ( Statistical Package for the Social Science) 20.0 programında analiz edilmiştir. Çalışmada, frekans analizleri, t testi, anova ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Ayrıca çalışmada 6 hipotez belirlenmiş; bu hipotezler çalışmaya uygun analizlerle sonuçlandırılmıştır. Buna göre; 1. ve 2. Hipotezler red edilmiş; 2. ve 3. hipotezler ise kabul görmüştür. 5. Ve 6. Hipotezler için ise korelasyon sonucu değişkenler arasında pozitif yönde ilişki olduğunu göstermektedir. Çalışma sonucunda, sosyal ağ sitelerinde yapılan e ticaret işlemlerinin bireylerin finansal tutum ve davranışları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Özellikle alış veriş esnasında ortaya çıkan fiyat unsurunun bireylerdeki memnuniyet tutumuna olan etkisinin göz ardı edilmeyecek ölçüde olduğu saptanmıştır. Bu çalışma, ticarette büyük önem taşıyan tüketicileri e-ticaret yaparken finansal tutumlarına katkı sağlaması açısından faydalı olabilir

Kaynakça

  • Akyazı, A. (2018). Dijitalleşen Ticaret: Yaşlı Dostu E-Ticaret Siteleri Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, 8(4), 602-614
  • Taşlıyan, M. (2006). Elektronik Ticaret Kavramlar ve Uygulamalar. Adapazarı: Sakarya Kitabevi Yayıncılık.
  • Ulusu, Y., Kılıç, B., Durmuş, B., & Yurtkoru, E. (2012). Facebookta'yız . İstanbul : Beta Yayınları.
  • Ünal , S., & Düger, S. (2011). Akademik Personelin Finansal Gönenç Hali İle finansal Davranış Eğilimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Ampirik Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(1), 213-226.

ANALYSIS OF EFFECTS OF E-COMMERCE ACTIVITIES AT SOCIAL NETWORK SITES ON INDIVIDUALS 'FINANCIAL ATTITUDE AND BEHAVIOR: AN EMPIRIC STUDY IN BİTLİS

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 17, 30.06.2021

Öz

The financial behavior of each individual while shopping varies. The price factor is one of the factors that come to the fore in the purchases made on the internet and in other ways. This causes individuals to be anxious or satisfied during shopping. Therefore, the purpose of this study is to determine whether there is a significant difference between the tendencies of individuals in e commerce transactions made on social network sites and their financial attitudes and behaviors. The sample of the study is individuals who live in the city center of Bitlis. Data collection method is a simple random sampling method, one of the probabilistic sampling methods that is to say survey technique is used. The data obtained from the survey forms is analyzed by using the SPSS (Statistical Package for the Social Science) 20.0 program. Frequency analysis, t test, anova and correlation analysis were used in the study. In addition, 6 hypotheses were determined in the study; These hypotheses were concluded with analysis suitable for the study. According to this; Hypotheses 1 and 2 were rejected; The 2nd and 3rd hypotheses were accepted. For the 5th and 6th hypotheses, the result of the correlation shows that there is a positive relationship between the variables. As a result of the study, it is seen that e-commerce transactions made on social network sites have an effect on individuals' financial attitudes and behaviors. It has been determined that the effect of the price factor that arises especially during shopping on the satisfaction attitude of individuals is not negligible. This study can be beneficial in terms of contributing to the financial attitudes of consumers who have great importance in trade while doing e-commerce.

Kaynakça

  • Akyazı, A. (2018). Dijitalleşen Ticaret: Yaşlı Dostu E-Ticaret Siteleri Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, 8(4), 602-614
  • Taşlıyan, M. (2006). Elektronik Ticaret Kavramlar ve Uygulamalar. Adapazarı: Sakarya Kitabevi Yayıncılık.
  • Ulusu, Y., Kılıç, B., Durmuş, B., & Yurtkoru, E. (2012). Facebookta'yız . İstanbul : Beta Yayınları.
  • Ünal , S., & Düger, S. (2011). Akademik Personelin Finansal Gönenç Hali İle finansal Davranış Eğilimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Ampirik Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(1), 213-226.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazan Güngör Karyağdı 0000-0003-3938-4147

Ali Hamurcu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güngör Karyağdı, N., & Hamurcu, A. (2021). SOSYAL AĞ SİTELERİNDEKİ E-TİCARET FAALİYETLERİNİN BİREYLERİN FİNANSAL TUTUM VE DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ: BİTLİS İLİNDE AMPİRİK BİR ÇALIŞMA. Fikriyat, 1(1), 1-17.