Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemi çocuklarının sayı büyüklüklerini anlamlandırmalarını incelemektir. Bu amaçla 27 çocuk (61-80 aylık) ile çevrimiçi bir ortamda görüşmeler yapılmıştır. Görüşme sırasında çocuklara üç türde olmak üzere toplam 14 tane soru sorulmuştur. Birinci türdeki sorular sayıların günlük hayatta farklı bağlamlarda kullanımı ile ilgili iken, ikinci türdeki sorular sayıların sembolik olarak ve çokluk olarak karşılaştırılması ile ilgilidir. Son türdeki sorular ise sayıların sayı doğrusundaki gösterimi ve sıralanması ile ilgilidir. Veriler içerik analizinden yararlanarak çözümlenmiştir. Görüşmeler sırasında çocukların sorularda kullandıkları sözel ifadeler, mimik ve hareketler iki aşamada kodlanmıştır. Birinci aşamada çocukların sayıları anlamlandırma performansları doğru ve yanlış olarak değerlendirilmiştir. İkinci aşamada kullanılan stratejiler alan yazından yararlanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları, çocukların sayı büyüklüklerini anlamlandırmaya ilişkin algılarının yüksek olduğunu ortaya koymaktadır. Çocuklar en düşük performansı sayıların sayı doğrusunda gösterimi ile ilgili sorularda, en yüksek performansı ise sayıların sembolik olarak karşılaştırılmasını gerektiren sorularda sergilemişlerdir. Ayrıca çocukların 100 ve 1000 gibi büyük sayılara yönelik algısı araştırmanın bir diğer önemli sonuçlarındandır.
Sayı duyusu Sayıların anlamları Sayı büyüklüğü Sayı dizisi Okul öncesi dönemi çocukları
The aim of this research is to examine kindergarten children's understanding of number magnitude. For this purpose, interviews were conducted with 27 children (61-80 months old) in an online setting. During the interview, a total of 14 tasks were asked, of three types, to the children. While the first type of tasks is about the using of numbers in various contexts in daily life, the second type of tasks is about comparing numbers in both symbolic and non-symbolic contexts. The last type of tasks involves the placing and ordering of numbers on the number line. Content analysis was employed to analyze the data. Two phases of coding were applied to the children's actions, facial expressions, and words during the interviews. In the first phase, the children's interpretation of numbers of performances was evaluated as correct and incorrect. In the second phase of coding, the strategies used were determined by using the literature. The findings of the study reveal that the perception of children in understanding of number magnitude is high. Children showed the lowest performance in the questions about the placing of numbers on the number line, and the highest performance in the questions that required the symbolic comparison of the numbers. An additional significant finding of the study is how children interpret large numbers like 100 and 1000.
Number sense Number meaning Number magnitude Numerical sequence Kindergarten children
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 44 Sayı: 1 |