Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Performans Beklentilerinin Çalışanların İş Stresi ve Kendini Engelleme Davranışları Üzerindeki Etkisinde Duygusal Kontrolün Düzenleyici Rolü: Öğretmenler Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 1, 169 - 182, 31.01.2024

Öz

Örgütlerde çalışan davranışını yönetici beklentisi çerçevesinde yönlendirmek, çalışanları motive ettiği düşünülse de çalışanların belirlenen performans standartlarını karşılamaya çalışmaları onların daha fazla stres eğilimi göstermelerine neden olacaktır. Çalışma kapsamında, yöneticilerin yüksek performans beklentilerinin çalışanların iş stresi ve kendini engelleme davranışları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma Trabzon’da görev yapmakta olan ortaokul öğretmenleri üzerinde yapılmıştır. 210 katılımcı değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21 PROCESS ve AMOS 24 paket programları kullanıldı. Yapılan analiz sonuçlarına göre; yüksek performans beklentileri ve çalışanların iş stresi arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda yüksek performans beklentileri ile çalışanların kendini engelleme davranışları arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Diğer yandan çalışanların İş stresleri ile kendini engelleme davranışları arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. İş stresinin yüksek performans beklentisi ile kendini engelleme davranışı arasındaki ilişkiye kısmi aracılık ettiği ve ayrıca yüksek performans beklentileri ile kendini engelleme davranışı arasındaki ilişkide duygusal kontrolün düzenleyici etkisinin olduğu araştırma sonucunda tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Audenaert, M., Decramer, A., Lange, T., & Vanderstraeten, A. (2016). Setting high expectations is not enough: linkages between expectation climate strength, trust, and employee performance. International Journal of Manpower, 37(6), 1024-1041.
  • Baumeister, R. F., Hamilton, J. C., & Tice, D. M. (1985). Public versus private expectancy of success: Confidence booster or performance pressure?. Journal of personality and social psychology, 48(6), 1447.
  • Beehr, T. A., & Newman, J. E. (1978). Job stress, employee health, and organizational effectiveness: A facet analysis, model, and literature review 1. Personnel psychology, 31(4), 665-699.
  • Carron, A. V., Prapavessis, H., & Grove, J. R. (1994). Group effects and self-handicapping. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(3), 246-257.

The Regulatory Role of Emotional Control in the Effect of High Performance Expectations on Employees’ Job Stress and Self-Handicapping Behaviors: A Study on Teachers

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 1, 169 - 182, 31.01.2024

Öz

Although it is believed that directing employee behavior within the framework of managerial expectations motivates employees, employees' efforts to meet the set performance standards will lead them to show more stress tendencies. The study examined the effects of high managerial performance expectations on employees' job stress and self-handicapping behaviors. The research was conducted on secondary school teachers working in Trabzon. The number of evaluation participants is 210. Data analysis was performed using SPSS 21 PROCESS and AMOS 24 package. The analyses suggest a positive and significant correlation between high performance expectations and job stress. At the same time, it was also found that there was a positive and significant relationship between high performance expectations and employees’ self-handicapping behavior. On the other hand, it was found that there was a positive and significant relationship between job stress and employees’ self-handicapping behaviors. Job stress partially mediates the relationship between high performance expectation and self-handicapping and also, the research found the emotional control has a moderating effect on the relationship between high performance and self-handicapping.

Kaynakça

  • Audenaert, M., Decramer, A., Lange, T., & Vanderstraeten, A. (2016). Setting high expectations is not enough: linkages between expectation climate strength, trust, and employee performance. International Journal of Manpower, 37(6), 1024-1041.
  • Baumeister, R. F., Hamilton, J. C., & Tice, D. M. (1985). Public versus private expectancy of success: Confidence booster or performance pressure?. Journal of personality and social psychology, 48(6), 1447.
  • Beehr, T. A., & Newman, J. E. (1978). Job stress, employee health, and organizational effectiveness: A facet analysis, model, and literature review 1. Personnel psychology, 31(4), 665-699.
  • Carron, A. V., Prapavessis, H., & Grove, J. R. (1994). Group effects and self-handicapping. Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(3), 246-257.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Örgütsel Davranış
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selma Tiryaki 0000-0003-1052-4038

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tiryaki, S. (2024). Yüksek Performans Beklentilerinin Çalışanların İş Stresi ve Kendini Engelleme Davranışları Üzerindeki Etkisinde Duygusal Kontrolün Düzenleyici Rolü: Öğretmenler Üzerine Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 169-182.