Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 57 - 76, 15.11.2017

Öz

Günümüz tüketicileri, artık çevre ve insan hayvan sağlığına zarar vermeyen enerjileri ve kaynak israfını önleyen, çevreyi koruyan, doğa dostu ürünleri tercih etmektedir. Çevre problemlerindeki artışlara tepki olarak yeşil tüketici olarak adlandırılan günümüz tüketicileri, artık insan, hayvan ve bitkilerin sağlığına ve çevreye zarar veren ürünlerden satın almama güçlerini kullanarak bu konudaki duyarlılıklarını gösterebilmektedirler. Yine, çevreye verdiği tahribatın farkında olan bu tüketiciler; yaşam tarzlarını değiştirebilmekte, bunu satın alma davranışlarına da yansıtmaktadırlar. Bu gelişimi fark eden işletmeler de, bunu bir fırsat bilerek duru-mu avantaja çevirme ve rekabet avantajı elde etme stratejisini benimsemişlerdir. Yapılan bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin yeşil pazarlama ve çevre farkındalık düzeyleri belirlenmeye çalışılmış, öğrencilerin çevre konusunda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların çözüm önerileri geliştirilmeye çalışılmıştır. Bunun için öğrencilerin farkındalık düzeylerini belirlemek üzere bir anket formu hazırlanmış ve bu anket vasıtasıyla araştırma için gerekli veriler toplanmıştır. Elazığ, Fırat Üniver-sitesinde öğrenim görmekte olan öğrencilerden rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 306 öğrenciden elde edilen verilere göre; öğrencilerin büyük çoğunluğu ha-yatta kalabilmek için doğayla uyum içerisinde yaşamak gerektiğini, doğal kaynak-ların tasarruflu kullanılması ve kirletilmemesi gerektiğini, ülkemizdeki çevre kir-liliğini önleyici tedbirlerin yeterli olmadığını düşünmektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Aytekin, Pınar (2007). Yeşil Pazarlama Stratejileri, Celal Bayar Üniversitesi, SBE, Sosyal Bilimler Cilt: 5, Sayı: 2, s.1-20. Manisa.
  • Biner, Nur (2014). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne
  • Ceyhan, Sümeyre ve Ada, Serkan (2015). İşletme Fonksiyonları Açısından Çevreye Duyarlı İşletmecilik, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 11, Sayı 26, www.ijmeb.org
  • Çimen, O. (2013). Dönüşümsel Öğrenme Modeline Dayalı Çevre Eğitiminin Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Algılarına Etkisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gök, Ayda ve Türk, Mevlüt (2011). Perakendeci İşletmelerde Çevreyi Koruma Bilinci Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt:16, Sayı: 2, s.125-152.
  • Hussein, Azize TUNÇ ve Cankül, Duran (2010). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Kapsamında Çevreye İlişkin Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl: 2010 Sayı: 1, s.50-67.
  • Keleş, Ceyda (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları Ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi.Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keleş, Ö., Uzun, N., ve Varnacı Uzun, F. (2010). Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinci, Çevresel Tutum, Düşünce Ve Davranışlarının Doğa Eğitimi Projesine Bağlı Değişimi Ve Kalıcılığının Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 384-401.
  • Kuduz, Necla (2011). “Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Nakıboğlu, Burak (2003). Çevreci Pazarlama Anlayışı ve Tüketicilerin Çevreci Tutumlarının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şua, Esra (2012). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Levels of University Students' Green Marketing and Environmental Awareness: Firat University Sampling

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 57 - 76, 15.11.2017

Öz

Today's consumers prefer environmentally friendly products, which protect the environment and human beings, which prevent harmful energy and resource con-sumption. Today's consumers, who respond to increases in environmental problems and are called green consumers, can now show their sensitivity to the health of people, animals and plants and by using their power to not buy products that damage the environment. Again, these consumers who are aware of the destruction they give to the environment; They can change their lifestyle and reflect this on their purchasing behavior. Businesses that recognize this development have adopted the strategy of turning the situation into advantage and getting competitive advantage knowing this opportunity. In this study, it was tried to determine the levels of green marketing and environmental awareness of the university students and tried to de-velop the students' environmental problems and suggestions for solution of these problems. For this, a questionnaire form was prepared to determine the level of awareness of the students and the necessary data for the research were collected through this questionnaire. According to this data obtained from 306 students studying at Elazığ, Firat University; Most of the students think that living in har-mony with nature in order to be able to survive, conservation of natural resources should not be used and polluted, and measures to prevent environmental pollution in our country are not enough.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Aytekin, Pınar (2007). Yeşil Pazarlama Stratejileri, Celal Bayar Üniversitesi, SBE, Sosyal Bilimler Cilt: 5, Sayı: 2, s.1-20. Manisa.
  • Biner, Nur (2014). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne
  • Ceyhan, Sümeyre ve Ada, Serkan (2015). İşletme Fonksiyonları Açısından Çevreye Duyarlı İşletmecilik, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 11, Sayı 26, www.ijmeb.org
  • Çimen, O. (2013). Dönüşümsel Öğrenme Modeline Dayalı Çevre Eğitiminin Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Algılarına Etkisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gök, Ayda ve Türk, Mevlüt (2011). Perakendeci İşletmelerde Çevreyi Koruma Bilinci Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt:16, Sayı: 2, s.125-152.
  • Hussein, Azize TUNÇ ve Cankül, Duran (2010). Üniversite Öğrencilerinin Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Kapsamında Çevreye İlişkin Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi Yıl: 2010 Sayı: 1, s.50-67.
  • Keleş, Ceyda (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları Ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi.Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Keleş, Ö., Uzun, N., ve Varnacı Uzun, F. (2010). Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinci, Çevresel Tutum, Düşünce Ve Davranışlarının Doğa Eğitimi Projesine Bağlı Değişimi Ve Kalıcılığının Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 384-401.
  • Kuduz, Necla (2011). “Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Nakıboğlu, Burak (2003). Çevreci Pazarlama Anlayışı ve Tüketicilerin Çevreci Tutumlarının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şua, Esra (2012). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Karahan

Bahar Görgün Bu kişi benim

Ayşe Oktay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karahan, M., Görgün, B., & Oktay, A. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 4(2), 57-76.
AMA Karahan M, Görgün B, Oktay A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. Kasım 2017;4(2):57-76.
Chicago Karahan, Mehmet, Bahar Görgün, ve Ayşe Oktay. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 4, sy. 2 (Kasım 2017): 57-76.
EndNote Karahan M, Görgün B, Oktay A (01 Kasım 2017) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 4 2 57–76.
IEEE M. Karahan, B. Görgün, ve A. Oktay, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ”, Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 2, ss. 57–76, 2017.
ISNAD Karahan, Mehmet vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi 4/2 (Kasım 2017), 57-76.
JAMA Karahan M, Görgün B, Oktay A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 2017;4:57–76.
MLA Karahan, Mehmet vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ”. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 2, 2017, ss. 57-76.
Vancouver Karahan M, Görgün B, Oktay A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN YEŞİL PAZARLAMA VE ÇEVRE FARKINDALIK DÜZEYLERİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEKLEMİ. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi. 2017;4(2):57-76.