The aim of this study
is to evaluate the participation of university students in physical activities based
on sport and the effects of quality of life on the students’ academic achievement
and socialization. The sample of the study is composed of 1057 students from different
departments who are in their second year or upper classes at Osmangazi University
in the academic year of 2013-2014. Cooper physical activity scale was used to determine
the level of participation to physical activities based on sport, WHOQOL BREF scale
was used to detect the quality of life, grade point average was used to decide the
academic success and socialization scale of physical activity based on sport was
used to determine socialization levels. In the light of the findings obtained, a significant relationship (p<0.01)
in a positive way has been determined between physical
activities based on sports and quality of life (0.57), between joining in physical
activities based on sports and academic standing (0.43), between joining in physical
activities based on sports and socializing (0.31), between quality of life and academic
standing (0.31), between quality of life and socializing with the physical activities
based on sports (0.44).
Physical activity the quality of life academic success socialization university student
Bu çalışmanın amacı; Eskişehir Osmangazi Üniversitesinde
2. ve daha üst sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin spora dayalı fiziksel aktivitelere
katılımları ve yaşam kalitelerinin akademik başarı ve sosyalleşme üzerine etkilerinin
değerlendirilmesidir. Araştırmaya 2013-2014 eğitim-öğretim yılında 2. ve daha üst
sınıflarda farklı programlarda öğrenim gören 1057 gönüllü öğrenci katılmıştır. Katılımcıların
spora dayalı fiziksel aktivitelere katılım düzeylerinin belirlenmesi için Cooper
fiziksel aktivite ölçeği, yaşam kalitelerini belirlemek için WHOQOL BREF ölçeği,
akademik başarılarını belirlemek için genel not ortalamaları, sosyalleşme durumlarını
belirlemek için ise spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme ölçeği kullanılmıştır.
Elde edilen bulgular doğrultusunda spora dayalı fiziksel aktivitelere katılım ile
yaşam kalitesi arasında (0.57), spora dayalı fiziksel aktivitelere katılım ile akademik
başarı arasında (0.43), spora dayalı fiziksel aktivitelere katılım ile sosyalleşme
arasında (0.31), yaşam kalitesi ve akademik başarı arasında (0.31), yaşam kalitesi
ve spora dayalı fiziksel aktiviteyle sosyalleşme arasında (0.44) düzeyinde pozitif
yönlü anlamlı bir ilişki (p<0.01) olduğu tespit edilmiştir.
Fiziksel aktivite yaşam kalitesi akademik başarı sosyalleşme üniversite öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 1 |