Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de veliler üzerine yapılan araştırmalar: Lisansüstü tezlerin bir meta sentez çalışması

Yıl 2021, Sayı: 27, 275 - 303, 31.07.2021

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de veliler üzerinde eğitim bağlamında yapılan lisansüstü tez çalışmalarını meta-sentez yöntemi kullanarak analiz etme ve bu çalışmalardaki araştırma eğilimleri belirlemek ve sonuçları analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) Ulusal Tez Tarama Merkezi veri tabanının taranması ile yürütülen araştırmada, 2016-2021 yılları arasında yürütülmüş 5 doktora 54 yüksek lisans tezi olmak üzere toplam 59 çalışma amaçlar, örneklem grubu, kullanılan yöntem, veri toplama aracı ve sonuçlar açısından incelenmiştir. Araştırmada, çalışmaların en fazla velilerin okul tercih nedenlerinin, beklenti ve memnuniyetlerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Çalışmalarının çoğunluğunun nicel araştırma metotları kullanılarak, ortaokul ve ilkokul velileri üzerine yürütüldüğü de diğer sonuçlar arasındadır. Bu çalışmada araştırmaların sonuçları tartışılmış ve gelecekteki araştırmalar için bazı öneriler de sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adams, K. A., & Lawrence, E. K. (2018). Research methods, statistics, and applications. Sage Publications.
  • Avvisati, F., Besbas, B., & Guyon, N. (2010). Parental involvement in school: A literature review. Revue d'économie politique, 120(5), 759-778.
  • Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723–74.
  • Cooper, H., Robinson, J. C., & Patall, E. A. (2006). Does homework improve academic achievement? A synthesis of research, 1987–2003. Review of educational research, 76(1), 1-62.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • El Nokali, N. E., Bachman, H. J., & Votruba‐Drzal, E. (2010). Parent involvement and children’s academic and social development in elementary school. Child development, 81(3), 988-1005.
  • Goodall, J., & Montgomery, C. (2014). Parental involvement to parental engagement: A continuum. Educational review, 66(4), 399-410.
  • Kozikoğlu, İ., & Erden, R. Z. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elementary Education Online, 17(3).
  • Lachal, J., Revah-Levy, A., Orri, M., & Moro, M. R. (2017). Metasynthesis: an original method to synthesize qualitative literature in psychiatry. Frontiers in psychiatry, 8, 269.
  • Lara, L., & Saracostti, M. (2019). Effect of parental involvement on children’s academic achievement in Chile. Frontiers in psychology, 10, 1464.
  • MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Memduhoğlu, H. B., & Saylık, A. (2012). Okullarda İnformel İlişkiler Ölçeğinin Geliştirilmesi Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. YYÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:IX , Sayı:I, 1-21
  • Michelle LaRocque , Ira Kleiman & Sharon M. Darling (2011) Parental Involvement: The Missing Link in School Achievement, Preventing School Failure, 55:3, 115-122.
  • Minke, Tammi A. (2017). Types of homework and their effect on student achievement. https://repository.stcloudstate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1030&context=ed_etds.
  • Polat, S., & Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64.
  • Şerefli, Y. (2008). İlkokuma ve yazma öğretiminde ailenin rolü üzerine bir araştırma (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Téllez, K. & Waxman, H. (in press). A Meta-Synthesis of Qualitative Research on Effective Teaching Practices for English Language Learners In J.M. Norris & L. Ortega (Eds.), Synthesizing research on language learning and teaching. Philadelphia: John Benjamins Publishing
  • Tong A, Flemming K, McInnes E, Oliver S, Craig J. Enhancing transparency in reporting the synthesis of qualitative research: ENTREQ. BMC Med Res Methodol (2012) 12:181
  • Trautwein, U., & Köller, O. (2003). The relationship between homework and achievement—still much of a mystery. Educational psychology review, 15(2), 115-145.
  • TUİK (2020). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679 adresinden alınmıştır. ET: 05.02.2021
  • Tümkaya, S. (2017). Velilerin okulda eğitime katılım türlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(2), 83-98.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Türkay 0000-0002-1727-1267

Mustafa Toprak 0000-0002-9390-3481

Rasim Tösten 0000-0001-5135-7286

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Türkay, A., Toprak, M., & Tösten, R. (2021). Türkiye’de veliler üzerine yapılan araştırmalar: Lisansüstü tezlerin bir meta sentez çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(27), 275-303.