BibTex RIS Kaynak Göster

Talep Tahminin İşletmelere Sağladığı Yararlar: İmalat İşletmelerinde Bir Araştırma

Yıl 2017, Sayı: 12, 223 - 238, 01.07.2017

Öz

İşletmeler günümüzde mevcut durumlarını muhafaza etmek, büyümek ve rekabet etmek için geleceğe yönelik tahminler ve beklentilerine uygun çözümler üretmek zorundadırlar. İşletmeler için bu çözümler çok çeşitli olup bu çözümlerden birisi de talep tahminidir. Yani, talep tahmini ile işletmeler gelecekte karşılaşabilecekleri durumları önceden öngörebilir ve talep tahmin çalışmalarının sonucuna göre önceden önlemler alabilir. Bu nedenle günümüzde imalat işletmelerinde yoğun bir biçimde talep tahmin çalışmaları yürütülmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı da, talep tahmini çalışmalarının imalat işletmelerine olan yararlarını incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda, literatürdeki kuramsal tartışmalar ve araştırma bulguları dikkate alınarak araştırmanın hipotezleri belirlenmiştir. Araştırma hipotezleri, Gümüşhane ilinde faaliyet gösteren imalat işletmelerinde, talep tahmini yapan farklı sektörlerdeki 50 imalat işletmesine yapılmış, anket yöntemi ile elde edilen veriler kullanılarak test edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktürk, Z. & Acemoğlu, H. (2012). Tıbbi Araştırmalarda Güvenilirlik ve Geçerlilik. Dicle Tıp Dergisi, 39(2): 316-319.
  • Anıl, D. (2009) Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Prog- ramı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Ba- şarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim, 34 (152) :87-100.
  • Çağlar, T.(2007). Talep Tahmininde Kullanılan Yöntemler ve Fens Teli Üretimi Yapan Bir İşletmede Uygulanması. Yüksek Lisans Te- zi, Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirdöğen, O.(1998). Talep Tahmininde Monte-Carlo Simulasyon Tekniğinin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 12 (1/2): 229-240.
  • Huang, M., G.(2009). Real Options Approach-Based Demand Forecas- ting Method for A Range of Products with Highly Volatile and Correlated Demand. European Journal of Operational Research, 198 (3): 867–877.
  • Klassen, R,D. & Flores, B.,E. (2001). Forecasting Practices of Canadian Firms: Survey Results and Comparisons. International Journal of Production Economics, 70(2) :163-174.
  • Kobu, B.(2013).Üretim Yönetimi. Beta Basım Yayım Dağıtım, 16.Baskı Genişletilmiş ve Güncelleştirilmiş. Ankara. .
  • Schroeder, R, G.(1989). Operations Management: Decision Making in the Operations Function. McGraw-Hill Book Co., Third Edition. Sin- gapore.
  • Uluğ, A. S.(2015). AB ve Türk Hukukunda Reklam Uygulama Esasları Bakış Açısıyla Tüketicilerin Reklama Karşı Tutumu ve Satın Alma Davranışı Arasındaki İlişki Haliç Üniversitesi. Yüksek Li- sans Tezi, İstanbul: Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Programı Eğitim ve Bilim Dalı.
  • Velickovica,S., Radojicicb,V. & Bakmazb, B.(2016). The Effect of Servi- ce Rollout on Demand Forecasting: The Application of Modi- fied Bass Model to The Step Growing Markets, Technological Fo- recasting and Social Change, 107: 130–140.
  • Zheng, M., Wu, K., & Shu, Y.(2016). Newsvendor Problems With De- mand Forecast Updating and Supply Constraints, Computers & Operations Research. 67: 193-207.

Benefits Provided to Demand Forecast of Business: A Survey of Manufacturing Business

Yıl 2017, Sayı: 12, 223 - 238, 01.07.2017

Öz

To maintain the current situation, to grow and to compete, businesses are required to find a solution to the prediction and future expectations. One of these solutions for business is demand forecasting. The purpose of the forecast, businesses may face situations in the future to predict before and according to the result of demand forecasting study it provided the measures already taken before. Therefore, the manufacturing sector is very intensive work carried out on the demand forecasts. The aim of this study is to examine manufacturing businesses to the benefits of forecast demand. in accordance with this purpose, based on the theoretical discussions and research findings in the literature, hypothesis of the research is determined. Research was conducted in 50 manufacturing enterprises that operating in different sectors and demand forecast. Research hypotheses were tested using data obtained from a survey.

Kaynakça

  • Aktürk, Z. & Acemoğlu, H. (2012). Tıbbi Araştırmalarda Güvenilirlik ve Geçerlilik. Dicle Tıp Dergisi, 39(2): 316-319.
  • Anıl, D. (2009) Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Prog- ramı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Ba- şarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim, 34 (152) :87-100.
  • Çağlar, T.(2007). Talep Tahmininde Kullanılan Yöntemler ve Fens Teli Üretimi Yapan Bir İşletmede Uygulanması. Yüksek Lisans Te- zi, Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirdöğen, O.(1998). Talep Tahmininde Monte-Carlo Simulasyon Tekniğinin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 12 (1/2): 229-240.
  • Huang, M., G.(2009). Real Options Approach-Based Demand Forecas- ting Method for A Range of Products with Highly Volatile and Correlated Demand. European Journal of Operational Research, 198 (3): 867–877.
  • Klassen, R,D. & Flores, B.,E. (2001). Forecasting Practices of Canadian Firms: Survey Results and Comparisons. International Journal of Production Economics, 70(2) :163-174.
  • Kobu, B.(2013).Üretim Yönetimi. Beta Basım Yayım Dağıtım, 16.Baskı Genişletilmiş ve Güncelleştirilmiş. Ankara. .
  • Schroeder, R, G.(1989). Operations Management: Decision Making in the Operations Function. McGraw-Hill Book Co., Third Edition. Sin- gapore.
  • Uluğ, A. S.(2015). AB ve Türk Hukukunda Reklam Uygulama Esasları Bakış Açısıyla Tüketicilerin Reklama Karşı Tutumu ve Satın Alma Davranışı Arasındaki İlişki Haliç Üniversitesi. Yüksek Li- sans Tezi, İstanbul: Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Programı Eğitim ve Bilim Dalı.
  • Velickovica,S., Radojicicb,V. & Bakmazb, B.(2016). The Effect of Servi- ce Rollout on Demand Forecasting: The Application of Modi- fied Bass Model to The Step Growing Markets, Technological Fo- recasting and Social Change, 107: 130–140.
  • Zheng, M., Wu, K., & Shu, Y.(2016). Newsvendor Problems With De- mand Forecast Updating and Supply Constraints, Computers & Operations Research. 67: 193-207.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selçuk Korucuk Bu kişi benim

Yasemin Tatlı

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Korucuk, S., & Tatlı, Y. (2017). Talep Tahminin İşletmelere Sağladığı Yararlar: İmalat İşletmelerinde Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(12), 223-238.