Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 9, 86 - 102, 01.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Anderson, Daniel R; Levin, S. R. , Lorch, E. P (1977), The Effects of TV Program Pacing on the Behavior of Preschool Children, AV Communication Review Vol. 25, No. 2, 159-166
  • Arslan, Ş. (2010). Televizyon reklamlarının okul öncesi dönem çocuklarının tüketici davranışlarına etkileri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim 2. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Arslan, A. (2004). Bir sosyolojik olgu olarak televizyon. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Arnas, Y.A., Erden, S. (2006). Çizgi filmlerdeki şiddet unsurlarının incelenmesi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi 1. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Büyükbaykal, G. N. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 31-44.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (1995). Okul öncesi çocuklara yönelik televizyon programları içinde çizgi filmlerin çocukların gelişimine ve iletişimine yönelik etkileri. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(9), 106-125.
  • Çelebi, E. (2014), 4-6 Yaş Arası Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları Üzerine Okulöncesi Öğretmenlerin Görüş Ve Tutumları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 7 Sayı: 32, 476-485.
  • Coşkun, Y. ; Arslantaş, H (2016). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Televizyon İzlemelerine Yönelik Anne Görüşlerinin İncelenmesi, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:13, Sayı:2, 1-16.
  • Erdoğan, S.(2010), Erken çocukluk döneminde televizyonun sosyal gelişme ve değerler eğitimine etkisi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya.
  • Ertürk, Y. D. ve Gül, A. A. (2006). Çocuğunuzu televizyona teslim etmeyin. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gachuru, F. W. (2012). Effects Of Televısıon Programmıng On Preschool Chıldren’s Socıal Development In Westlands Dıstrıct, Naırobı, A Research Project Report Submitted In Partial Fulfilment Of The Requirements For The Award Of The Degree of Master Of Education In Early Childhood Education In The Department of Educational Communication and Technology, Department of Educational Communication and Technology University of Nairobi.
  • Günaydın, B. (2011). Çocuklara yönelik programlarda toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu: TRT Çocuk ve Yumurcak TV. Uzmanlık tezi, RTÜK, Ankara.
  • İnanlı M. S.(2008). Televizyondaki çocuk programlarının beş-altı yaş çocukları için sözel şiddet ve antisosyal sözcükler içerme durumunun incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Jago, R., Sebıre, S.J., Edwards, M.J.,Thompson, J.L. (2013). “Parental TV viewing, parental self-efficacy, media equipment and TV viewing among preschool children”, Eur J Pediatr, Sayı:172:1543–1545.
  • Kök, M., Tuğluk, M. N., Bay, E. (2005). Okul öncesi eğitimin öğrencilerin gelişim özellikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,11, 294-303.
  • Nathanson, A.I., Sharp, M.L., Alade´ F., Rasmussen, E.E., Chrısty, K. (2013). “The Relation Between Television Exposure And Theory of Mind Among Preschoolers”, Journal of Communication 63 (2013) 1088–1108.
  • Önder, A. ve Balaban Dağal, A. (2005). Televizyon ve okul öncesi dönem çocuğu. Ayla, O. ve Polat Unutkan, Ö.,Okul öncesi eğitimde güncel konular (249-264). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Ünivar, P. , Çalışandemir, F. , Poyraz, E. (2016). Çocuğu Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Ailelerde Televizyon İzleme Sürelerinin İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt.8 Sayı.17, 1-10. Verlınden, M., Tıemeıer, H., Hudzıak J.J., Jaddoe, V.W.V., Raat,H., Md, Guxens, M., Hofman, A. ,Verhulst, F.C., Jansen ,P.W.,(2012). “Television Viewing and Externalizing Problems in Preschool Children, The Generation R Study”, Arch Pediatr Adolesc Med. 2012; 166 (10) , 919-925.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİME DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN ÇİZGİ VE DİZİ FİLMLERE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 9, 86 - 102, 01.10.2018

Öz

İnsan gelişimin en
kritik yılları okul öncesi dönemdir. Bu dönemde çocuklar hayatlarının
temellerini oluştururlar. Dolayısı ile televizyonun etkileri çocuğun tüm
yaşantısını etkileyebilmektedir. Günümüzde insanların günlük yaşamlarında
zamanlarını ayırdıkları en etkili araçlardan biri olan televizyon çocukların
gelişimlerini de etkilemektedir. Çocukların izledikleri televizyon programları
ailelerine, yaşlarına, cinsiyetlerine göre farklılık gösterebilmektedir.
Çocuklar ve televizyon programları ile ilgili yapılan araştırmalar göstermiştir
ki çocukların kontrollü bir şekilde televizyon izlemeleri çocuklara olumlu
etkiler kazandırırken kontrolsüz bir şekilde televizyon izleyen çocuklarda da
olumsuz etkiler bırakmaktadır.

Bu çalışmanın temel
konusu hangi çizgi ve dizi filmlerin okul öncesi dönem çocukları tarafından
tercih edildiğidir.
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniğine uygun
olarak araştırmacı, okul öncesi dönem çocuklarına amaçlı ve kontrollü sözel
iletişim biçimini kullanarak çeşitli sorular yöneltmiştir. Konu ile ilgili
yapılan birçok araştırma anneler ve öğretmenlerle yapılmıştır. Bu çalışmada ise
okul öncesi dönem çocuklarının televizyon programları ile ilgili kendi
görüşleri alınmış ve veriler tablo olarak sunulmuştur.





 

Kaynakça

  • Anderson, Daniel R; Levin, S. R. , Lorch, E. P (1977), The Effects of TV Program Pacing on the Behavior of Preschool Children, AV Communication Review Vol. 25, No. 2, 159-166
  • Arslan, Ş. (2010). Televizyon reklamlarının okul öncesi dönem çocuklarının tüketici davranışlarına etkileri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim 2. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Arslan, A. (2004). Bir sosyolojik olgu olarak televizyon. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Arnas, Y.A., Erden, S. (2006). Çizgi filmlerdeki şiddet unsurlarının incelenmesi, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi 1. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Bildiri Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Büyükbaykal, G. N. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 31-44.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (1995). Okul öncesi çocuklara yönelik televizyon programları içinde çizgi filmlerin çocukların gelişimine ve iletişimine yönelik etkileri. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların tv programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(9), 106-125.
  • Çelebi, E. (2014), 4-6 Yaş Arası Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları Üzerine Okulöncesi Öğretmenlerin Görüş Ve Tutumları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 7 Sayı: 32, 476-485.
  • Coşkun, Y. ; Arslantaş, H (2016). Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Televizyon İzlemelerine Yönelik Anne Görüşlerinin İncelenmesi, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:13, Sayı:2, 1-16.
  • Erdoğan, S.(2010), Erken çocukluk döneminde televizyonun sosyal gelişme ve değerler eğitimine etkisi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya.
  • Ertürk, Y. D. ve Gül, A. A. (2006). Çocuğunuzu televizyona teslim etmeyin. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Gachuru, F. W. (2012). Effects Of Televısıon Programmıng On Preschool Chıldren’s Socıal Development In Westlands Dıstrıct, Naırobı, A Research Project Report Submitted In Partial Fulfilment Of The Requirements For The Award Of The Degree of Master Of Education In Early Childhood Education In The Department of Educational Communication and Technology, Department of Educational Communication and Technology University of Nairobi.
  • Günaydın, B. (2011). Çocuklara yönelik programlarda toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu: TRT Çocuk ve Yumurcak TV. Uzmanlık tezi, RTÜK, Ankara.
  • İnanlı M. S.(2008). Televizyondaki çocuk programlarının beş-altı yaş çocukları için sözel şiddet ve antisosyal sözcükler içerme durumunun incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Jago, R., Sebıre, S.J., Edwards, M.J.,Thompson, J.L. (2013). “Parental TV viewing, parental self-efficacy, media equipment and TV viewing among preschool children”, Eur J Pediatr, Sayı:172:1543–1545.
  • Kök, M., Tuğluk, M. N., Bay, E. (2005). Okul öncesi eğitimin öğrencilerin gelişim özellikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,11, 294-303.
  • Nathanson, A.I., Sharp, M.L., Alade´ F., Rasmussen, E.E., Chrısty, K. (2013). “The Relation Between Television Exposure And Theory of Mind Among Preschoolers”, Journal of Communication 63 (2013) 1088–1108.
  • Önder, A. ve Balaban Dağal, A. (2005). Televizyon ve okul öncesi dönem çocuğu. Ayla, O. ve Polat Unutkan, Ö.,Okul öncesi eğitimde güncel konular (249-264). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Ünivar, P. , Çalışandemir, F. , Poyraz, E. (2016). Çocuğu Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Ailelerde Televizyon İzleme Sürelerinin İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt.8 Sayı.17, 1-10. Verlınden, M., Tıemeıer, H., Hudzıak J.J., Jaddoe, V.W.V., Raat,H., Md, Guxens, M., Hofman, A. ,Verhulst, F.C., Jansen ,P.W.,(2012). “Television Viewing and Externalizing Problems in Preschool Children, The Generation R Study”, Arch Pediatr Adolesc Med. 2012; 166 (10) , 919-925.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nural İmik Tanyıldızı 0000-0002-9177-759X

Nihan Karabulut Bu kişi benim 0000-0002-2275-9806

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA İmik Tanyıldızı, N., & Karabulut, N. (2018). OKUL ÖNCESİ EĞİTİME DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN ÇİZGİ VE DİZİ FİLMLERE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(9), 86-102.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.