Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Paydaşlarının Tasarım Beceri Atölyelerine Yönelik Beklentilerine Dayalı Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 235 - 260, 29.04.2021

Öz

Tasarım Beceri Atölyeleri (TBA) Millî Eğitim Bakanlığının yayımladığı 2023 Vizyon Belgesinde yer alan bir uygulamadır. Yaparak-yaşayarak öğrenme ve üretim vurgusuyla bilim, sanat, spor, kültür, yaşam alanlarındaki atölyelerle bütüncül bir gelişim sağlanması hedeflenmektedir. Uygulama 2018-2019 eğitim-öğretim yılında pilot uygulama olarak başlamıştır. Bu araştırmada henüz atölyeler kurulmadan önce İstanbul’da üç pilot okuldaki paydaşların (okul yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli) Tasarım Beceri Atölyelerinden beklentilerine dayalı görüşleri incelenmiştir. Açık uçlu ve kapalı uçlu sorulardan oluşan anketler 9 okul yöneticisi, 94 öğretmen, 1439 öğrenci ve 1123 veli tarafından cevaplandırılmıştır. Tarama modelindeki araştırmadaki veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, TBA’nın genel anlamda olumlu karşılandığını TBA uygulamalarının tüm paydaşlarca umutla karşılandığını ve önemli beklentilerin olduğu göstermiştir. TBA’nın oluşturabileceği riskler hakkında en kaygılı olan grubun öğretmenler olduğu, okul idarecilerinin ise TBA uygulamalarına yönelik olarak en olumlu düşünen grup olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin okullarında TBA kurulmasından oldukça memnun oldukları, velilerin ise çocuklarının TBA çalışmalarından fayda göreceğini düşündükleri sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonuçları ışığında önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akıllı, Yıldız, Ateş ve Ateş (2020). Tasarım Beceri Atölyelerinin işlevselliği ile ilgili yönetici görüşleri. (ss. 29-46) içinde (Ed. Zahal, O.) Eğitim Bilimlerinde Teori ve Araştırmalar, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Akkaya, C. (2020). 2023 eğitim vizyonu kapsamında temel eğitimde yapılacak değişikliklere ilişkin yönetici görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Bequette, J. W. & Bequette, M. B. (2012) A place for art and design education in the STEM conversation, Art Education, 65(2), 40-47.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (Geliştirilmiş Beşinci Baskı). Trabzon.
  • Duran, E. ve Kurt, M. (2019). 2023 eğitim vizyonuna ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 90-106.
  • Erdem, H. H. (2019). 2023 Eğitim Vizyon Belgesi’nin felsefi temelleri. (s.s. 45-47) içinde (Ed. Tanhan, F.) Türkiye Eğitim Vizyonu Üzerine Değerlendirmeler, Pegem Akademi, Ankara.
  • Güleş, E. ve Kılınç, H. H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım beceri atölyelerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(6), 4227-4245.
  • Gülhan, F. (2021). Tasarım Beceri Atölyeleri-Mekândan çok yönlü öğrenme dönüşümüne, Star Açık Görüş 30/01/2021 tarihli yazı. https://www.star.com.tr/acik-gorus/mekan
  • Gündoğan, A. & Can, B. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım-beceri atölyeleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(2), 851-876. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40357
  • Henriksen, D. (2017) Creating STEAM with design thinking: Beyond STEM and arts integration, The STEAM Journal, 3(1), doi: 10.5642/steam.20170301.11
  • MEB (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ adresinden 10 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • MEB Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı (2021). MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/tda/index.html adresinden 22 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Scheer, A. Noweski, C. & Meinel, C. (2012). Transforming Constructivist Learning into Action: Design Thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3), 8-19.
  • Solak, Y. ve Karataş, S. (2020). 2023 eğitim vizyonu hakkında eğitim yöneticileri görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-18.
  • Öcal, S. D. ve İşcan, S. (2020). Millî Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi ve Dewey’nin Türkiye Maarifi Hakkında Raporu: Belge Analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(5), 1505-1518.
  • Özenç, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin bakış açısıyla okulların sahip olması gereken nitelikler. Turkish Studies-Education, 15(4), 2841-2855.
  • Tsurusaki, B. K., Tzou, C., Conner, L. D. C., & Guthrie, M. (2017). 5th - 7th grade girls’ conceptions of creativity: Implications for STEAM education. Creative Education, 8, 255-271. https://doi.org/10.4236/ce.2017.82020
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı), Seçkin Yayıncılık: Ankara.

Evaluation of School Stakeholders’ Views Based on Their Expectations About “Design-Skill Workshops”

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 235 - 260, 29.04.2021

Öz

Design-Skill Workshops is an application included in the 2023 Vision Document published by the Ministry of National Education-Turkey. With the emphasis on learning by doing and living and production, it is aimed to achieve a holistic development with workshops in science, art, sports, culture and life. The application started as a pilot application in the 2018-2019 academic year. In this research, before the workshops were established, the opinions of the school stakeholders from the Design-Skill Workshops in three pilot schools in Istanbul were examined. The questionnaires consisted of open-ended and closed-ended questions were answered by 9 school administrators, 94 teachers, 1439 students and 1123 parents. The data in the research in the survey model were analyzed descriptively. As a result of the findings obtained, it has been shown that Design-Skill Workshops is generally welcomed and that Design-Skill Workshops applications are welcomed by stakeholders and that there are important expectations. It has been concluded that teachers are the most concerned group about the risks that Design-Skill Workshops can pose, and school administrators are the group that thinks most positively about Design-Skill Workshops practices. It was concluded that the students were very satisfied with the establishment of Design-Skill Workshops in their schools, and that the parents thought their children would benefit from the Design-Skill Workshops studies. The recommendations were made in the light of the results of the study.

Kaynakça

  • Akıllı, Yıldız, Ateş ve Ateş (2020). Tasarım Beceri Atölyelerinin işlevselliği ile ilgili yönetici görüşleri. (ss. 29-46) içinde (Ed. Zahal, O.) Eğitim Bilimlerinde Teori ve Araştırmalar, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Akkaya, C. (2020). 2023 eğitim vizyonu kapsamında temel eğitimde yapılacak değişikliklere ilişkin yönetici görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Bequette, J. W. & Bequette, M. B. (2012) A place for art and design education in the STEM conversation, Art Education, 65(2), 40-47.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (Geliştirilmiş Beşinci Baskı). Trabzon.
  • Duran, E. ve Kurt, M. (2019). 2023 eğitim vizyonuna ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 90-106.
  • Erdem, H. H. (2019). 2023 Eğitim Vizyon Belgesi’nin felsefi temelleri. (s.s. 45-47) içinde (Ed. Tanhan, F.) Türkiye Eğitim Vizyonu Üzerine Değerlendirmeler, Pegem Akademi, Ankara.
  • Güleş, E. ve Kılınç, H. H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım beceri atölyelerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(6), 4227-4245.
  • Gülhan, F. (2021). Tasarım Beceri Atölyeleri-Mekândan çok yönlü öğrenme dönüşümüne, Star Açık Görüş 30/01/2021 tarihli yazı. https://www.star.com.tr/acik-gorus/mekan
  • Gündoğan, A. & Can, B. (2020). Sınıf öğretmenlerinin tasarım-beceri atölyeleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies-Education, 15(2), 851-876. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40357
  • Henriksen, D. (2017) Creating STEAM with design thinking: Beyond STEM and arts integration, The STEAM Journal, 3(1), doi: 10.5642/steam.20170301.11
  • MEB (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ adresinden 10 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • MEB Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı (2021). MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/tda/index.html adresinden 22 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Scheer, A. Noweski, C. & Meinel, C. (2012). Transforming Constructivist Learning into Action: Design Thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3), 8-19.
  • Solak, Y. ve Karataş, S. (2020). 2023 eğitim vizyonu hakkında eğitim yöneticileri görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-18.
  • Öcal, S. D. ve İşcan, S. (2020). Millî Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi ve Dewey’nin Türkiye Maarifi Hakkında Raporu: Belge Analizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(5), 1505-1518.
  • Özenç, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin bakış açısıyla okulların sahip olması gereken nitelikler. Turkish Studies-Education, 15(4), 2841-2855.
  • Tsurusaki, B. K., Tzou, C., Conner, L. D. C., & Guthrie, M. (2017). 5th - 7th grade girls’ conceptions of creativity: Implications for STEAM education. Creative Education, 8, 255-271. https://doi.org/10.4236/ce.2017.82020
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı), Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz Gülhan 0000-0002-7915-6299

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Gülhan, F. (2021). Okul Paydaşlarının Tasarım Beceri Atölyelerine Yönelik Beklentilerine Dayalı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 7(15), 235-260.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.