Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM KURUMLARINDA MESLEKTAŞ ÖĞRENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 68 - 88, 01.07.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı resmi ilkokul ve ortaokullarda, meslektaş öğrenmesinin faydalarını, sınırlılıklarını ve nasıl gerçekleştirilmesi gerektiğini tespit ederek öğretmenlerin mesleki gelişimlerine olan etkilerini ortaya koymak için öğretmen görüş ve önerilerini ele almaktır. Araştırmada katılımcılar ile görüşmeler 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde tamamlanmıştır. Katılımcı grubu Batı Karadeniz Bölgesinde bir ilçesinde ilkokul ve ortaokullarda görev yapan on öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından önceden hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın kapsam geçerliliği ile ilgili alan uzmanlarıyla görüşüp anlam ve içerik açısından gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Meslektaş öğrenmesi konusunda öğretmen görüşlerinin neler olduğuyla ilgili derinlemesine bilgi edinmek amacıyla araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim olarak desenlenmiştir. Araştırmada katılımcılar meslektaş öğrenmesinin faydalarını; mesleki gelişim, yeni yöntem ve teknik öğrenme, deneyim aktarımı, iş birliği, yardımlaşma, dayanışma, motivasyon, özfarkındalık, özeleştiri ve farklı bakış açılarının oluşturduğunu ifade etmişlerdir. Sınırlılıklarının ise eleştiriye karşı hassas olma, kırılganlık, yetersiz iletişim ve özgüven eksikliği, zaman ayıramama, aynı branş öğretmen azlığı ve olumsuz okul iklimi olarak ifade etmişlerdir.

Destekleyen Kurum

Düzce Üniversitesi

Kaynakça

  • Arslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11(2), 349-368.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Bozak, A. , Yıldırım, C. ve Demirtaş, H. (2011). Öğretmenlerin mesleki gelişimi için alternatif bir yöntem: meslektaş gözlemi.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 65-84.
  • Cemaloğlu, N. ve Dolapcı, E. (2022). Öğretmen mesleki öğrenmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(1), 35-54.
  • Çelik, H. , Baykal, N. B. ve Memur, H. N. K. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 379-406.
  • Erden, E. , Kılınç, A. Ç. (2021). Öğretmen mesleki öğrenmesini etkileyen faktörlerin incelenmesi: bir durum çalışması.Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi 1(1), 1-29.
  • Gider, İ. (2020). Okul yönetiminde kayırmacılık davranışları ile öğretmenlerin işe yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde çocuk başarısı için okul aile işbirliği. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündüz, Y. ve Balyer, A. (2011). Eğitim denetiminde alternatif yaklaşımlar. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33(33), 67-78.
  • Hatip, F. (2006). Öğretmenler arası gözlem çalışmalarının öğretmen gelişimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karademir, B. (2022). Meslektaş yardımlaşması üzerine bir ilkokulda eylem araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Karataş, İ. ve Toprakçı, E. (2019). İngilizce öğretim elemanlarının meslektaş rehberliğine ilişkin görüşleri. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 51-79.
  • Kazu, İ. Y. ve Çam, H. (2019). Öğretmen yeterliği ve nitelikleri üzerine yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1349-1367.
  • Kılınç, A. Ç. , Bozkurt, E. ve İlhan, H. (2018). Öğretmen özerkliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi, 9(18), 77-98.
  • Kınal, A. (2022). İlkokul öğretmenlerinin okul iklimi algısının meslektaş dayanışması ve öğretmenlikten haz alma açısından incelenmesi: Şahinbey örneği. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 60-75.
  • Köktürk, A. (2016). Rol çatışması ve rol belirsizliği ile değişime direnme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Tarkun, E. T. (2000). Nitel araştırmalar. Öneri Dergisi, 3(14), 29-34.
  • Taşdan, M. (2008). Çağdaş eğitim denetiminde meslektaş yardımlaşması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 69-92.
  • Taşkın, Ç. Ş. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (27), 63-75.
  • Yalçınkaya, M. ve Akyüz, M. (2002). Çağdaş okulda etkili liderlik. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 109-119.
  • Yavuz, N. (2011). Eğitim sektöründe çalışan kadın yöneticilerin rol çatışması. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Yeşil, B. (2017). Ortaöğretimdeki okul aile birliklerinin işleyişi ve sorunlarına ilişkin okul yönetici ve üyelerinin görüşlerinin değerlendirilmesi.Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Yücel, İ. ve Şirin, S. (2020). Özdenetim ile iş stresi arasındaki ilişkide meslektaş desteğinin aracılık rolü. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 148-158.

COLLECTIVE LEARNING IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 68 - 88, 01.07.2023

Öz

The aim of this research is to determine the benefits, limitations and how it should be carried out of peer learning and to discuss the opinions and suggestions of teachers in order to reveal the effects on teachers' professional development. There are teachers' opinions on the phenomenon of peer learning in formal primary and secondary schools. In the research, interviews with the participants were completed between 01.03.2023 and 29.03.2023. The participant group consisting of 10 teachers working in primary and secondaryschools in Çilimli district of Düzce province was discussed. Semi-structured interview forms prepared by the researcher were used to collect data. Necessary adjustments were made in terms of meaning and content by interviewing field experts about the content validity of the research, and it was designed as a phenomenology, which is one of the research methods, in order to obtain in-depth information about what the views of teachers are on colleague learning. In the study, participants benefited from peer learning; professional development, new method and technical learning, transfer of experience, cooperation, cooperation, solidarity, motivation, self-awareness, self-criticism and different perspectives. They state that their limitations are sensitivity to criticism, vulnerability, insufficient communication and lack of self-confidence, time, shortage of teachers from the same branch, and negative school climate.

Kaynakça

  • Arslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11(2), 349-368.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Bozak, A. , Yıldırım, C. ve Demirtaş, H. (2011). Öğretmenlerin mesleki gelişimi için alternatif bir yöntem: meslektaş gözlemi.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 65-84.
  • Cemaloğlu, N. ve Dolapcı, E. (2022). Öğretmen mesleki öğrenmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(1), 35-54.
  • Çelik, H. , Baykal, N. B. ve Memur, H. N. K. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 379-406.
  • Erden, E. , Kılınç, A. Ç. (2021). Öğretmen mesleki öğrenmesini etkileyen faktörlerin incelenmesi: bir durum çalışması.Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi 1(1), 1-29.
  • Gider, İ. (2020). Okul yönetiminde kayırmacılık davranışları ile öğretmenlerin işe yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde çocuk başarısı için okul aile işbirliği. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündüz, Y. ve Balyer, A. (2011). Eğitim denetiminde alternatif yaklaşımlar. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33(33), 67-78.
  • Hatip, F. (2006). Öğretmenler arası gözlem çalışmalarının öğretmen gelişimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karademir, B. (2022). Meslektaş yardımlaşması üzerine bir ilkokulda eylem araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Karataş, İ. ve Toprakçı, E. (2019). İngilizce öğretim elemanlarının meslektaş rehberliğine ilişkin görüşleri. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 51-79.
  • Kazu, İ. Y. ve Çam, H. (2019). Öğretmen yeterliği ve nitelikleri üzerine yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi: Bir içerik analizi çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1349-1367.
  • Kılınç, A. Ç. , Bozkurt, E. ve İlhan, H. (2018). Öğretmen özerkliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi, 9(18), 77-98.
  • Kınal, A. (2022). İlkokul öğretmenlerinin okul iklimi algısının meslektaş dayanışması ve öğretmenlikten haz alma açısından incelenmesi: Şahinbey örneği. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 60-75.
  • Köktürk, A. (2016). Rol çatışması ve rol belirsizliği ile değişime direnme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Tarkun, E. T. (2000). Nitel araştırmalar. Öneri Dergisi, 3(14), 29-34.
  • Taşdan, M. (2008). Çağdaş eğitim denetiminde meslektaş yardımlaşması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 69-92.
  • Taşkın, Ç. Ş. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (27), 63-75.
  • Yalçınkaya, M. ve Akyüz, M. (2002). Çağdaş okulda etkili liderlik. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 109-119.
  • Yavuz, N. (2011). Eğitim sektöründe çalışan kadın yöneticilerin rol çatışması. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Yeşil, B. (2017). Ortaöğretimdeki okul aile birliklerinin işleyişi ve sorunlarına ilişkin okul yönetici ve üyelerinin görüşlerinin değerlendirilmesi.Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Yücel, İ. ve Şirin, S. (2020). Özdenetim ile iş stresi arasındaki ilişkide meslektaş desteğinin aracılık rolü. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 148-158.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Yasamda Liderlik
Yazarlar

Ramazan Yeşilyurt 0009-0003-9899-5551

Süleyman Göksoy 0000-0002-7151-0863

Erken Görünüm Tarihi 20 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2023
Kabul Tarihi 19 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yeşilyurt, R., & Göksoy, S. (2023). EĞİTİM KURUMLARINDA MESLEKTAŞ ÖĞRENMESİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 7(1), 68-88.