Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Teachers' Opinions on The Contribution of 8th Grade Turkish Textbook Activities to Creativity

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 131 - 158, 28.05.2023
https://doi.org/10.53046/ijotem.1275014

Öz

This research aims to identify the teachers' opinion on 8. Grade Turkish coursebook activities’ effect on creativity. For this purpose interviews were conducted with teacher. The study group of the research, which used qualitative research method and phenomenology design, was determined as seventeen Turkish teachers working in secondary schools within the body of Ardahan provincial directorate of national education The interviews with the teachers were made with a semi-structured interview form. Obtained interview data were analyzed by content analysis technique. According to the teachers' opinions, while the activities for writing skills support creativity, it has been concluded that other Turkish textbook activities do not contribute enough to creativity as they constantly repeat themselves and mostly measure knowledge. The suggestions of the teachers regarding the Turkish Lesson Curriculum and textbook activities are to include practices that require active participation such as dramatization in the activities, to enrich the lesson environments, to create original activities by not being satisfied with the activities in the textbooks when necessary, to diversify with activities enriched with different question styles instead of repeating the same type of question patterns. providing and promoting cooperation.

Kaynakça

  • Bal, B. (2014). Türkçe dersi öğretim programlarında yaratıcı düşünme. Journal of Turkish Studies, 9(9), 247-258. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7173
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi (Yayın No. 286641) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Bozkurt Altan, E. &Tan, S. (2021). Stem eğitiminde tasarım temelli öğrenmede yaratıcılık kavramları. International Journal of Technology and Design Education, 31(3), 503-529.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E., Karadeniz, Ö. E. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çerçi, A. (2016). 6. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitabının etkinliği oluşturan unsurlar bakımından değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1984-1998.
  • Çevi̇k, A. &Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286. https://doi.org/10.16916/aded.288848
  • Demirel, A. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının gözüyle yaratıcı yazma süreçlerini olumsuz etkileyen etmenler ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(2), 813-829.
  • Dilekçi, A. & Karatay, H. (2022). Türkçe dersi kitaplarındaki etkinliklerin yaratıcı düşünme becerisine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(2), 830-846. Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 182-202.
  • Erdoğan, N. G. (2021). İlkokul Türkçe çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin yaratıcı düşünme becerileri açısından incelenmesi (Yayın No. 673401) [Master's thesis, Kocaeli Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Erdoğan, T. (2014). İlkokul 1-4. sınıflar Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki etkinliklerin yaratıcı düşünme becerisi açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 25-58.
  • Güneş, F. (2017). Türkçe öğretiminde etkinlik yaklaşımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(1), 48-64. https://doi.org/10.16916/aded.286415
  • Kara, Ş. & Şençiçek, S. (2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Karataş, S. (2008). Bilişim Teknolojileri Öğretimi ve Yaratıcılık. Bilişim teknolojileri öğretiminde sosyo-psikolojik değişkenler. (D. Deryakulu, Ed.). Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Mutlu, H. H., Süğümlü, Ü. & Cinpolat, E. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (2018) temelinde hazırlanan ortaokul Türkçe dersi kitaplarının öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 101-121.
  • Oryaşın, U. (2021). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin yenilenen Bloom Sınıflandırması’na göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 820-832. https://doi.org/10.16916/aded.888116
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme (7. Baskı.). Pegem Akademi.
  • Palamut, İ. (2008). Hikâye Okumanın İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılık Düzeylerine ve Akademik Başarılarına Etkisi (Yayın No. 220346 ) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Saldana, J. (2019). Nitel Araştırmacılar Için Kodlama El Kitabı. (A. T. Akcan ve S. Şad, Çev.). Pegem Akademi.
  • Sarikaya, B. (2019). Ortaokul türkçe ders kitaplarındaki (5, 6, 7 ve 8. sınıf) etkinliklerin değerlendirilmesi. Journal of Turkish Research Institute, (64), 581-586. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4047
  • Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 621-643. Temizkan, M. (2014). Ortaokul Türkçe ders kitaplarının Türkçe dersi öğretim programındaki temel beceriler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(1), 49-72. https://doi.org/10.16916/aded.99872
  • Torrance, E. P. (1967). The minnesota studies of creative behavior: National and international extensions. Journal of Creative Behavior, 1(2), 137–154. https://doi.org/10.1002/J.2162-6057.1967.TB00021.X
  • Türkyılmaz, M. B. & Arı, B. (2021). Yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin öykü yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1151-1168. https://doi.org/10.16916/aded.944302
  • Ülper, H. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinlikler. Hakan Ülper (Ed.), Türkçe ders kitabı çözümlemeleri içinde (3. bs.,ss. 55-80). Pegem Akademi Yayıncılık. http://dx.doi.org/10.14527/9786053640738.04
  • Ünveren, D. (2020). Türkçe öğretiminde hayal gücü ve yaratıcılık eğitimi. OPUS International Journal of SocietyResearches, 15(21), 378-404. https://doi.org/10.26466/opus.656984
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı.). Seçkin Yayıncılık.

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Etkinliklerinin Yaratıcılığa Katkısına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 131 - 158, 28.05.2023
https://doi.org/10.53046/ijotem.1275014

Öz

Bu araştırmanın amacı 8. Sınıf Türkçe ders kitabı etkinliklerinin yaratıcılığa katkısına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemi ve olgu bilim deseni kullanılan araştırmanın çalışma grubu Ardahan il merkezi ve merkez ilçeye bağlı köylerdeki ortaokullarda çalışan on yedi Türkçe öğretmeni olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yapılmıştır. Elde edilen görüşme verileri içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Öğretmen görüşlerine göre yazma becerisine yönelik etkinlikler yaratıcılığı desteklerken, diğer Türkçe ders kitabı etkinlikleri sürekli kendini tekrar ettiği ve çoğunlukla bilgi ölçtüğü için yaratıcılığa yeterli düzeyde katkı sunamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin Türkçe Dersi Öğretim Programı ile ders kitabı etkinliklerine yönelik önerileri ise etkinliklerde dramatizasyon gibi aktif katılım gerektiren uygulamalara yer verilmesi, ders ortamlarının zenginleştirilmesi, öğretmenlerin gerektiğinde ders kitaplarındaki etkinliklerle yetinmeyerek özgün etkinlikler oluşturması, kendini tekrar eden aynı tür soru kalıpları yerine farklı soru stilleriyle zenginleştirilmiş etkinliklerle çeşitlilik sağlanması ve iş birliğinin ön plana çıkarılması şeklinde sıralanabilir

Kaynakça

  • Bal, B. (2014). Türkçe dersi öğretim programlarında yaratıcı düşünme. Journal of Turkish Studies, 9(9), 247-258. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7173
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi (Yayın No. 286641) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Bozkurt Altan, E. &Tan, S. (2021). Stem eğitiminde tasarım temelli öğrenmede yaratıcılık kavramları. International Journal of Technology and Design Education, 31(3), 503-529.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E., Karadeniz, Ö. E. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çerçi, A. (2016). 6. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitabının etkinliği oluşturan unsurlar bakımından değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1984-1998.
  • Çevi̇k, A. &Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286. https://doi.org/10.16916/aded.288848
  • Demirel, A. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının gözüyle yaratıcı yazma süreçlerini olumsuz etkileyen etmenler ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(2), 813-829.
  • Dilekçi, A. & Karatay, H. (2022). Türkçe dersi kitaplarındaki etkinliklerin yaratıcı düşünme becerisine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(2), 830-846. Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 182-202.
  • Erdoğan, N. G. (2021). İlkokul Türkçe çalışma kitaplarında yer alan etkinliklerin yaratıcı düşünme becerileri açısından incelenmesi (Yayın No. 673401) [Master's thesis, Kocaeli Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Erdoğan, T. (2014). İlkokul 1-4. sınıflar Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki etkinliklerin yaratıcı düşünme becerisi açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 25-58.
  • Güneş, F. (2017). Türkçe öğretiminde etkinlik yaklaşımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(1), 48-64. https://doi.org/10.16916/aded.286415
  • Kara, Ş. & Şençiçek, S. (2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Karataş, S. (2008). Bilişim Teknolojileri Öğretimi ve Yaratıcılık. Bilişim teknolojileri öğretiminde sosyo-psikolojik değişkenler. (D. Deryakulu, Ed.). Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Mutlu, H. H., Süğümlü, Ü. & Cinpolat, E. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (2018) temelinde hazırlanan ortaokul Türkçe dersi kitaplarının öğretmen görüşleriyle değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 101-121.
  • Oryaşın, U. (2021). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin yenilenen Bloom Sınıflandırması’na göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 820-832. https://doi.org/10.16916/aded.888116
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme (7. Baskı.). Pegem Akademi.
  • Palamut, İ. (2008). Hikâye Okumanın İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılık Düzeylerine ve Akademik Başarılarına Etkisi (Yayın No. 220346 ) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Saldana, J. (2019). Nitel Araştırmacılar Için Kodlama El Kitabı. (A. T. Akcan ve S. Şad, Çev.). Pegem Akademi.
  • Sarikaya, B. (2019). Ortaokul türkçe ders kitaplarındaki (5, 6, 7 ve 8. sınıf) etkinliklerin değerlendirilmesi. Journal of Turkish Research Institute, (64), 581-586. https://doi.org/10.14222/Turkiyat4047
  • Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 621-643. Temizkan, M. (2014). Ortaokul Türkçe ders kitaplarının Türkçe dersi öğretim programındaki temel beceriler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(1), 49-72. https://doi.org/10.16916/aded.99872
  • Torrance, E. P. (1967). The minnesota studies of creative behavior: National and international extensions. Journal of Creative Behavior, 1(2), 137–154. https://doi.org/10.1002/J.2162-6057.1967.TB00021.X
  • Türkyılmaz, M. B. & Arı, B. (2021). Yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin öykü yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1151-1168. https://doi.org/10.16916/aded.944302
  • Ülper, H. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinlikler. Hakan Ülper (Ed.), Türkçe ders kitabı çözümlemeleri içinde (3. bs.,ss. 55-80). Pegem Akademi Yayıncılık. http://dx.doi.org/10.14527/9786053640738.04
  • Ünveren, D. (2020). Türkçe öğretiminde hayal gücü ve yaratıcılık eğitimi. OPUS International Journal of SocietyResearches, 15(21), 378-404. https://doi.org/10.26466/opus.656984
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı.). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökhan Avşar 0000-0001-6024-1437

Cevdet Epçaçan 0000-0001-8926-3226

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avşar, G., & Epçaçan, C. (2023). 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Etkinliklerinin Yaratıcılığa Katkısına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları Ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 6(1), 131-158. https://doi.org/10.53046/ijotem.1275014

17394 17395 18802  189911899819047 19738209842099321032